Kituose, anot įgulų, situacija buvo gerokai prastesnė nei bandė piešti valdininkai.
Bendrauti nepuolė
"Deltuva" prie Lietuvos krantų parplaukė dar ketvirtadienio naktį, bet įvestas į Klaipėdos uostą ir prišvartuotas prie krantinės KLASCO Jūrų perkėlos terminale, kaip planuota, nebuvo, nes užtruko įvairių popierinių reikalų tvarkymas.
Per pietus jau buvo pasklidusi žinia, kad bankrutuojančios įmonės laivą agentuoti atsisakė visos agentūros. Galų gale laivo agento rolės ėmėsi pati LJL. Dokumentų tvarkymu užsiėmė LJL technikos direktorius Valerijus Adamonis. Apie 17 val. laivas pagaliau įplaukė į savo registracijos uostą ir maždaug po 45 minučių, lydimas dviejų KLASCO vilkikų, prisišvartavo.
"Laivo agentas atsisakė juos agentuoti, atsiuntė oficialų raštą su argumentais, kad dėl didelės laivo savininko nemokumo rizikos ir siekiant išvengti finansinių nuostolių, jie atsisako agentuoti tą laivą", - BNS aiškino Klaipėdos uosto atstovė spaudai Dovilė Ringis.
Jos teigimu, "Deltuvos" agentė yra jūrų agentūra "Navigatio solis". Jos atstovė BNS teigė, kad agentūros vadovas Sergejus Viktorovičius yra išvykęs, todėl bendrovė LJL situacijos nekomentuoja.
"Deltuvai" prisišvartavus, su žurnalistais trumpai pabendravo tik trapą išlipęs tvarkyti eilinis įgulos narys Kęstutis Adomavičius. 28 metus "Laivininkystėje" dirbęs jūreivis pajuokavo, kad tikisi, jog Lietuvoje yra geriau gyventi, nei jiems laive.
"Tikėjausi dirbant "Laivininkystėje" sulaukti pensijos, dabar teks sukti galvą, kur surasti darbą. Algų negavome jau keturis mėnesius, tačiau blogiausia buvo visokie gandai ir nežinomybė", - sakė K. Adomavičius.
Anot jo, po to, kai buvo iškrautas krovinys, "Deltuva" dvi savaites stovėjo Gdansko reide, bet įgula jokių detalių nežinojo.
"Deltuvos" kapitonas ketvirtadienį nusprendė su žiniasklaida nebendrauti ir jos neįsileisti į laivą to, kol neatvyks Migracijos tarnybos pareigūnai.
Ministerija meluoja?
Kiti užsienio uostuose įstrigę LJL laivai dėl įvairių priežasčių negalėtų išplaukti iš uostų, net jei gautų leidimus - jiems trūksta pinigų kurui, maistui ir kitiems būtiniems poreikiams, nors įmonės savininkės - Susisiekimo ministerijos - atstovai kalba priešingai.
Portugalijos Aveiro uoste įstrigęs laivas "Voruta", pasak jo kapitono, negalėtų išplaukti iš uosto, net jei būtų panaikintas jo areštas. Kito - Italijos Taranto uoste esančio laivo "Romuva" įgulos narys teigė, kad laivas neturi kuro, vandens, o LJL pervestus pinigus už skolas pasiėmė uostas. Senegalo Dakaro uoste esančio laivo "Raguva" kapitonas tvirtino, kad kuro ir maisto turi mažiau, nei truktų kelionė iki Lenkijos.
Pasak laivo "Voruta" kapitono Sauliaus Mačiuko, laivas turi degalų, tačiau neveikia vienas jo generatorių, kurio remontui nėra pinigų, maisto likę tik savaitei, be to, neaišku, ką daryti su laivo kroviniu.
"Vorutos" problema, kad mes esame pakrauti, mes krovinį turime nuvežti į Pusiaujo Gvinėją. Iki jos reikia plaukti 16 parų, maisto produktų mes turime tik savaitei geriausiu atveju. Degalų mes turime, užtektų iki Klaipėdos, iki Gvinėjos neužtektų", - BNS sakė Aveiro uoste esančio laivo kapitonas S. Mačiukas.
Pasak jo, įgulos asmens dokumentus yra paėmęs antstolis, nes LJL yra įsiskolinusi per 400 tūkst. eurų už degalus, pirktus prieš kelerius metus. Kapitono teigimu, į Klaipėdą plaukti užtruktų apie 7 paras, bet įgula neturi pakankamai maisto - paskutinius 40 eurų jis netrukus ketina išleisti.
"Mes turime maisto atsargų maždaug savaitei, vandens - apie trim savaitėms, kuro - 6 dienoms jūrinio plaukiojimo. Iki Lenkijos, kur reikia iškrauti turimą krovinį, vykti apie dvi savaites", - BNS atsiųstame laiške teigė Senegalo Dakaro uoste įstrigusio LJL laivo "Raguva" kapitonas Viktoras Osipovas.
Jo žodžiais, laivo agentas įspėjo, jog repatriacijos atveju visa įgula išvykti negalės, dalis jūrininkų turės likti laive.
Italijos Taranto uoste stovinčios "Romuvos" įgulos narys teigė, kad laivas neturi kuro, vandens, o pervestus pinigus už skolas pasiėmė uostas.
"Niekaip laivas negali išplaukti, nes neturim nei kuro, nieko. Visas kuras kaip mazutas yra atšalęs, katilas pas mus neveikia, kad galėtume pašildyti. Niekaip mes negalime paleisti net paprasto dyzelinio generatoriaus, kuris aprūpina laivą elektros energija. Niekas nieko mums nepraneša, mes tik girdėjome, kad yra pervesti pinigai - 57 tūkstančiai, tik nežinau, eurų ar dolerių. Viską pasiėmė uosto kapitonas už uosto aptarnavimą, ir mums kuro, kaip suprantu, gali ir nebūti", - BNS sakė trečiasis "Romuvos" mechanikas Eduardas Kosarevas.
Tuo metu susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas ketvirtadienį tikino, kad visais laivais ir jų įgulomis yra pasirūpinta, žmonės turi vandens ir maisto.
"Visiems laivams užpildytas kuras, neturiu paskutinės informacijos, kaip yra Italijoje, bet vakar vakare buvo užmokėta už kurą. Tai visi laivai yra paruošti, yra vanduo, maisto produktai, medikamentai ir laukiam sprendimų, uostų leidimų arba aiškios iš uostų žinios, kokia komanda turi likti laive, kad jis būtų saugiai frachtuotas", - BNS sakė LJL valdybos pirmininkas S. Girdauskas.
Jis neprognozavo, kada laivai galės išplaukti iš uostų, nes tam reikia panaikinti areštus, o derybos vyksta lėtai. Pasak jo, pavyzdžiui, Dakare esančio laivo negalima išplukdyti iš uosto, nors jis visiškai tam pasiruošęs.
"Derybos vyksta, kas valandą tie procesai vyksta, bet ir situacija keičiasi kas valandą. Kol nepavyks rasti kompromiso su kompanijomis, kurios uždėjo areštus, tol negaunam galimybės laivui išeiti, nors laivą esam paruošę, užpildę kuru, įgula pasiruošusi", - BNS aiškino viceministras.
Premjeras atsibudo
Vyriausybė penktadienį rengia pasitarimą, kaip padėti LJL laivų įguloms grįžti namo. Atostogas pagaliau nutraukti nusprendęs premjeras Algirdas Butkevičius teigė, kad jei reikės, Vyriausybė tam skirs pinigų.
"Jei reikės, po to netgi bus padarytas ir ministrų pasitarimas dėl pinigų skyrimo, jei mes negalėsime be Vyriausybės nutarimo priimti tokio sprendimo. Jau kalbėjau su finansų viceministru - pagal šiuo metu galiojančias teisines nuostatas negalima skirti lėšų iš Vyriausybės rezervo, bet mes esame apkalbėję kitas finansines programas. Galiu pasakyti, kad rytoj bus priimti sprendimai, jeigu reikalinga - finansų skyrimas, kad būtų užtikrintas mūsų jūrininkų saugumas, gyvenimo sąlygos ir galimybės sugrįžti į Lietuvą", - vakar BNS kalbėjo premjeras.
Jis kol kas negalėjo pasakyti, kiek iš viso lėšų gali prireikti jūrininkų grąžinimui į Lietuvą.
LJL laivų įgulos turėtų sulaukti konsulinių darbuotojų, kurie aiškinsis padėtį vietoje. Tai BNS patvirtino užsienio reikalų viceministras Neris Germanas.
"Konsuliniai darbuotojai penktadienį turėtų apsilankyti laivininkystės laivuose Italijoje ir JAV, į Portugaliją irgi skris atstovas. Jie atvyks į vietą, susitiks su jūrininkais, kapitonais. Sudėtingiau yra su Senegalu, tačiau čia veiksime per kitų Europos Sąjungos šalių atstovybes", - BNS sakė N.Germanas.
Tai bus bene pirmas kartas, kai nuo gegužės sulaikytų laivų įgulos susitiks su Lietuvos pareigūnais.
Rašyti komentarą