Neseniai Londone vykusioje Tarptautinės jūrų organizacijos (IMO) Jūrų saugumo komiteto 88-ojoje sesijoje Baltijos ir tarptautinės jūrų tarybos BIMCO atstovai pristatė 2010 metais baigtą rengti studiją dėl jūrininkų išteklių pasaulinėje rinkoje. Joje pateikiama jūrininkų pasiūlos ir paklausos analizė bei prognozės pasaulinėje rinkoje ateinantiems 5-10 metų.
Pirmas minėtos studijos variantas pasirodė 1990 m. ir po to studija atnaujinama kas 5 metai. 2010 m. studija parengta apklausus jūrininkus rengiančių pasaulio valstybių jūrines administracijas, laivybos kompanijas, jūrininkų darbo agentūras. Naudojant aprobuotas metodikas studijoje įvertintas daugelis svarbių veiksnių, galinčių turėti įtakos jūrininkų darbo rinkai.
Studijoje vertinimai atlikti atsižvelgiant į asmenims išduotų Tarptautinės konvencijos dėl jūrininkų parengimo, jų diplomavimo ir budėjimo laive (STCW) reikalavimus atitinkančių dokumentų skaičių. Joje pažymima, kad nepaisant pasaulinės ekonominės krizės poveikio ir dėl to žymiai sumažėjusios pervežimų jūra paklausos 2009 m., pasaulinėje rinkoje šiuo metu išlieka vadovaujančių jūrininkų trūkumas, ypač kvalifikuotų. Tačiau dabar pastebimas jūrininkų iš Kinijos, Indijos, Filipinų bei kelių Europos Sąjungos valstybių skaičiaus didėjimas.
Jūrininkų paklausa pasaulinėje rinkoje 2010 metais viršija pasiūlą. Šiuo metu pasaulinėje rinkoje yra apie 1 milijoną 371 tūkst. dirbančių jūrininkų, iš jų – 624 tūkst. vadovaujančiųjų ir 747 tūkst. eilinių, o šių metų poreikis – 1 mln. 384 tūkst. dirbančių jūrininkų, iš jų – 637 tūkst. vadovaujančiųjų ir 747 tūkst. eilinių. Taigi studijos duomenimis, dabar pasaulinėje rinkoje trūksta 13 tūkst. vadovaujančiųjų jūrininkų, o ypač juntamas laivų mechanikų stygius.
Studijoje pateikiamos ir jūrininkų pasiūlos bei paklausos prognozės. Numatyti trys galimi scenarijai – "šaltas“, "tipinis“ ir "karštas“. Kuris scenarijus labiausiai tikėtinas, priklausys nuo to, kaip sparčiai atsigaus pasaulio ekonomika po krizės, kaip daugiausia jūrininkų paruošiančios valstybės plėtos jų rengimą. Tačiau bet kuriuo atveju 2015 metais numatomas jūrininkų trūkumas: "šalto“ scenarijaus atveju – 2 proc., "tipinio“ – 5 proc., o "karšto“ – net 11 proc.
Rašyti komentarą