Prieš maždaug du mėnesius bankrutavus Vokietijos kompanijai "Seavoss Shipping Company", du jos laivai stovi įstrigę Gibraltare, po vieną - Maroke ir Tunise. Visuose keturiuose laivuose yra Lietuvos jūrininkų. Sudėtingiausia situacija yra Maroke ir Tunise. Pastarojoje šalyje keturi klaipėdiečiais su kitais jūrininkais buvo tapę įkaitais, ir jeigu ne Lenkijos konsulato ir Lietuvos užsienio reikalų ministerijos atstovo įsikišimas, nežinia, kuo viskas būtų pasibaigę. Naujausiomis žiniomis, jūrininkams jau leidžiama išvykti iš Tuniso.
Tunise padėtis sunkiausia
Tuniso Sousse uoste stovi kompanijos "Seavoss Shipping Company" laivas "Black Sea". Čia jis sulaikytas už skolas. Keturi jo įgulos nariai yra klaipėdiečiai. Du iš jų šios bankrutuojančios kompanijos laivuose įdarbino Klaipėdos įmonė UAB "Gretimybė", du - UAB "Galaktikos ekspresas". Laivo kapitonas - lenkas.
Įgulai jau 3-4 mėnesius nemokami atlyginimai. Laivui stovint Tunise iš jūrininkų buvo atimti dokumentai, tarnybos buvo įspėtos neišleisti jų iš laivo ir iš šalies. Jie buvo tapę įkaitais.
Žinia, Lietuva jokios atstovybės Tunise neturi, tačiau ten yra Lenkijos konsulatas. Pastarasis ir pranešė Lietuvos užsienio reikalų ministerijai (URM) apie jos piliečius, tapusius įkaitais. Su Lietuvos jūrininkų sąjunga (LJS) susisiekė šios ministerijos Piliečių reikalų ir konsulinės pagalbos atašė Martynas Taujanskas. URM ėmėsi žygių siekdama išlaisvinti Lietuvos jūrininkus, nors ji neturėjo duomenų, kokie piliečiai yra paimti įkaitais.
LJS pirmininkas Petras Bekėža paprašė "Gretimybės" atstovą skubiai nusiųsti duomenis ministerijai apie bankrutavusioje kompanijoje įdarbintus jūrininkus. Su "Galaktikos ekspresu" jam nepavyko susisiekti, tad tai padaryti buvo įpareigota vieno jūrininko mama.
P. Bekėža piktinosi, kad kai Lietuvos jūrininkai patenka į keblias situacijas, juos įdarbinusios bendrovės, už tai paėmusios pinigus, duoda arba Tarptautinės transporto darbuotojų konfederacijos (ITF) inspektoriaus Andrejaus Černovo, arba LJS kontaktus, o pačios nusiplauna rankas, nors tarptautinės konvencijos įpareigoja būtent jas pasirūpinti jūrininkais. Yra jūrininkų, dirbusių minėtos kompanijos laivuose ir jau seniai sugrįžusių iš reisų, bet atlyginimų iki šiol negaunančių, taigi situacija įdarbinimo kompanijoms turėjo būti žinoma.
Praėjusios savaitės viduryje iš klaipėdiečių jūrininkų, įstrigusių laive Tunise, giminaičių gautas pranešimas, kad jiems jau leidžiama pirktis bilietus ir išvykti.
"Black Sea" jūrininkai, susisiekę su A. Černovu, skundėsi, kad baigiasi maisto ir gėlo vandens atsargos. Pastarasis jiems paaiškino, ką reikia daryti. Patarta bent pabandyti per advokatą kartu su agentuojančiomis kompanijomis, kurioms laivo savininkas skolingas už kurą, už uosto rinkliavas, pateikti ir jūrininkų ieškinį teismui dėl nesumokėtų atlyginimų ir stengtis kuo greičiau išvykti iš šalies.
Situacija laivybos kompanijų rinkoje vis dar nekokia - frachtai sumažėję. Laivų savininkai ieško pigesnės darbo jėgos. Bankrutuoja ne tik 5 laivus turinčios, bet ir kur kas didesnės kompanijos.
Vedamos derybos
Gibraltare, Jungtinės Karalystės užjūrio teritorijoje, Pietvakarių Europoje, stovi laivai "Ardesco" ir "Short Sea". Juose yra keli jūrininkai iš Lietuvos. Kol kas laivai nėra sulaikyti.
Pasak A. Černovo, laimei, kompanijos "Seavoss Shipping Company" laivai buvo užstatyti Vokietijos bankui, kuriam, be abejo, jūrininkų atlyginimai nerūpi, tačiau bent jau ITF spręsti reikalus lengviau.
Šiuo metu banko atstovai ir bankrutavusios kompanijos likvidatorius ieško pirkėjų laivams. Neatmetama galimybė, kad jie specialiai buvo varomi į Gibraltarą, nes ten patogiausia parduoti laivus - tai padaryti galima ir per tris mėnesius. Sakoma, jog yra norinčiųjų juos įsigyti, tačiau kol kas nesutariama dėl kainos. Įgulos kol kas nepatiria problemų dėl maisto, vandens ir elektros.
Deja, nei vienas, nei kitas laivas neturi ITF kolektyvinės sutarties, jų įgulos nėra ITF nariai. Nepaisant to, ITF inspektorius Vokietijoje derasi su banku ir kompanijos, laivo savininkės, likvidatoriumi, kad jūrininkams būtų išmokėti atlyginimai.
Pavyko susisiekti
"Vakarų ekspresui" pavyko susisiekti su Gibraltare stovinčio laivo "Short Sea" jūreiviu klaipėdiečiu Sergejumi. Jis prisipažino ir pats nelabai suvokiantis, kas vyksta. Žino tik tiek, kad, kol nebus sumokėtos šio laivo skolos, skaičiuojant ir atlyginimus jūrininkams, laivas negali niekur išplaukti.
Taip pat vyriškis girdėjo, jog šiuo metu laivui ieškomas pirkėjas. Jis tiki, kad pagalbos bus sulaukta, nes įgulai, tarp kurios narių - ir rusai, ir lenkai, ir filipiniečiai, jau sumokėtas vienas trečdalis atlyginimų skolos. Prieš tris savaites žadėta sumokėti visus pinigus. Kuo dabar betikėti, jūreivis sakė nebežinąs.
"Mes nieko nežinome, kas bus toliau. Beveik visų įgulos narių kontraktai yra pasibaigę. Ar mokės mums už tą laiką, kurį dabar leidžiame laive? Juk esame kaip kalėjime, negalime niekur išvykti. Mūsų padėtis labai neaiški. Žinau, kad padėti imasi ITF. Kapitonai su ja susisiekia", - sakė Sergejus.
Apie maistą nepranešta
Sergejus girdėjo, jog sunkiausia padėtis yra Maroke, Kasablankos uoste, stovinčiame laive "Idannus", kuriame yra du Lietuvos jūrininkai. Esą tame laive baigėsi įgulos maisto ir geriamo vandens atsargos. Juos maitina vietos gyventojai.
Maroke, pasak A. Černovo, juridinė situacija gana prasta. Procesas norint areštuoti laivą už skolas gana ilgas ir reikalaujantis daug lėšų. Ten profsąjungos lyderis neseniai paleistas iš kalėjimo, į kurį pateko dėl profsąjunginės veiklos. Anot ITF atstovo, situacija "Idannus" panaši kaip ir kituose bankrutavusios kompanijos laivuose - taip pat banko ir kompanijos likvidatoriaus atstovai ieško laivo pirkėjų.
A. Černovas sakė, jog laivo "Idannus" kapitonas buvo įspėtas, kilus problemoms dėl maisto, susisiekti su profsąjunga. Tačiau oficialaus kreipimosi dėl maisto iš laivo negauta. Ispanijoje, Bilbao, dirba ITF inspektorius marokietis. Jis situaciją Kasablankoje žino. Pastarasis susisiekė su vietine profsąjunga, kuri pažadėjo pagalbą.
Patariama atidžiau rinktis
A. Černovas apgailestauja, kad visi laivai užstrigo ten, kur praktiškai nėra ITF atstovų. Tačiau visų laivų kapitonai turi ITF inspektorių koordinates, bet kuriuo atveju jiems bus bandoma padėti.
ITF inspektoriaus teigimu, jūrininkai neretai galėtų iš keblių situacijų išsisukti lengviau, jeigu klausytų ITF nurodymų. Jei minėtų laivų jūrininkai būtų susisiekę su ITF dar tada, kai jie laivuose dar turėjo krovinių, dabar visus klausimus būtų galima lengviau spręsti.
Situacija laivybos kompanijų rinkoje vis dar nekokia - frachtai sumažėję. Laivų savininkai ieško pigesnės darbo jėgos. Bankrutuoja ne tik 5 laivus turinčios, bet ir kur kas didesnės kompanijos. A. Černovas pataria jūrininkams atidžiau rinktis kompanijas ir laivus bei nepasitikėti vien tik jūrininkų samdos bei įdarbinimo kompanijų gražiomis kalbomis.
Rašyti komentarą