Klaipėdoje atstatomas banginių medžiojimo laivas

Klaipėdoje atstatomas banginių medžiojimo laivas

1948 metais pastatytas žvejybos laivas "Ole Willassen" būtų buvęs atstatomas Latvijos Liepojos uoste, nes jame pigesni remonto darbai. Kadangi ten nebuvo tinkamo slipo, jis atplukdytas į Klaipėdą.

Liepojos slipo keliamoji galia - 100 tonų, o tuščias laivas "Ole Willassen", plaukiojantis su Norvegijos vėliava, sveria 130 t. Beje, šiemet gegužę jį iš Norvegijos į Klaipėdą atplukdė norvego kapitono žvejo, kuriam tas laivas ir buvo statytas ir kurio vardu jis pavadintas, anūkas kapitonas Erikas Blunas.

Laivas, turintis legendą

Tai senas laivas - jam kitąmet sukaks 70 metų, be to, būtent jame mirė kapitonas O. Willassenas. Apie šį banginių medžioklės laivą pasakojamos įvairios istorijos, esą jame naktimis vaikščiojanti senojo kapitono dvasia. Atrodo, tuo tiki klaipėdiečiai remontininkai, vaiduoklį vadinantys tiesiog Ole. Jeigu nėra šviesos, mechanikai neina į tą laivą dirbti. Suprantama, jis senas, todėl girgžda, užtat ir atrodo, kad jame nuolatos kažkas vaikšto. Sakoma, kad remontuojamame burlaivyje "Meridianas" irgi vaidenosi.

Netgi vienas iš dabartinių šio laivo savininkų, kuriam apie 60 metų, kai lankosi laive, visada padeda vaiduokliui Olei pieno ir sausainių lėkštutėje.

Dabartinių laivo savininkų bendrovės atstovas Nerijus, baigęs teisę, o vėliau ir laivavedybą Vokietijoje, tiek pripasakojo apie šį laivą savo namiškiams, kad net jo dvylikametė dukra nusprendė išbandyti drąsą ir permiegoti vieną naktį jame. Anot jo, tas laivas iš tikrųjų turi savitą dvasią. Beje, jame nuolatos dega raudonas žibintas, kuris reiškia, kad laivas nevaldomas. Remontininkai neranda, kaip jį išjungti.

"Remontuodami laivą kapitono kajutėje radome seną seifą, kuriame buvo du senoviniai auksiniai laikrodžiai, grandinė nešioti ant rankos, monetų. Atidavėme savininkams, jie tikriausiai grąžins tiems, kieno jie yra", - pasakojo Nerijus.

Taps pramoginiu laivu

"Ole Willassen" buvo pastatytas Norvegijos pietuose, Mandalo uoste, kaip banginių medžiojimo laivas. Vasarą jis plaukdavo į Atlanto vandenyną gaudyti didelių banginių, o žiemą stovėdavo Vestfolde ir ruošdavosi kitam sezonui. Žinia, į banginių gaudymo ekspedicijas jis jau nebevyksta daugiau kaip 50 metų. Žinoma, per tiek laiko buvo perdarytas, kurį laiką buvo naudojamas kaip narų laivas, tačiau, nepaisant veiklos kaitaliojimo, laive iki šiol yra išlikę daug autentiškų dalykų, pavyzdžiui, patranka strėlėms į banginius paleisti. Išlikusi ir jūreivio stebėjimo vieta, vadinamasis krepšys, iš kurio jis stebėdavo horizontą ir pamatęs banginius pranešdavo. Banginį į triumą keldavo kranu ir grūsdavo pro liuką.

Pastaruoju metu šis laivas gana ilgai stovėjo nenaudojamas viename Norvegijos uostų. Pagaliau prieš trejus metus jį nusipirko bendrovė "Velantic Maritime Services AS". Tai Lietuvos piliečių kapitalo įmonė, registruota Norvegijoje. Jai vadovauja samdomas direktorius norvegas, bet akcininkai - lietuviai. Kai laivas buvo parduotas, su jais susipažinti atvyko senojo kapitono anūkas E. Blunas, kuris buvo pasamdytas šio laivo kapitonu. Jis kartais atskrenda į Klaipėdą laivo aplankyti.

Nors "Ole Willassen" atstatomas stengiantis kiek įmanoma išlaikyti jo autentiškumą, medžioti banginių jis nebeplauks. Bus tarp Norvegijos fiordų plaukiojantis pramoginis keleivinis laivas, jau dabar apipintas legendomis. Pasak Nerijaus, jo keleiviai galės ir žvejoti, nes laive yra išlikusi visa įranga.

Kovą išplauks į Norvegiją

Prieš atplaukdamas į Klaipėdą "Ole Willassen" buvo remontuojamas Norvegijoje. Lietuvos uoste buvo pastatytas į AB "Klaipėdos laivų remontas" doką, kuriame buvo remontuojamas tris savaites.

Po dokavimo likusius darbus laivui stovint prie krantinės atlieka samdomi darbininkai klaipėdiečiai. Jie ir gyvena tame laive. Buvo surasti seni staliai, mokantys dirbti su tokia mediena. Laive yra įvairios medienos, daugiausia spygliuočių, yra ir kedro, pagrindinės salės grindys ąžuolinės. Kaiščiai buvo tekinami Lietuvoje.

Užsandarinti visus plyšius sugeba tik seni žmonės, turėję reikalų su senoviškomis valtimis. Visiškai pakeistos medinės korpuso lentos, plyšiai užkimšti pakulomis, kad neleistų vandens, visa medinė jo dalis jau nugruntuota ir nudažyta.

Remontuoti mechaninę laivo dalį buvo atvykę du mechanikai iš Odesos. Sausio 2 d. jie vėl atvažiuos į Klaipėdą baigti savo darbų.

Laivas turi vieną pagrindinį variklį, du dyzelinius generatorius. Jame yra 12 kajučių. Laivagalyje yra ir liukso kajutė su dideliu gultu, vonia. Yra virtuvė, pirtis, baras ir kt. Beje, išliko senovinė radijo ryšio įranga, kuri dar veikia. Žinoma, jis turi ir palydovinį ryšį.

Pasak Nerijaus, jau labai daug darbų padaryta, tik liko surinkti variklį, kuris keičiamas nauju. Viską baigti planuojama per kelias savaites. Tikimasi, kad kitų metų kovą "Ole Willassen" išplauks iš Klaipėdos atgal į Norvegiją.

"Tai buvo apleistas laivas, stipriai supuvęs. Turėjome labai daug darbo. Ten, kur mediena supuvusi, uždėjome ant viršaus naują. Mes atkuriame tokį laivą, koks jis buvo anksčiau", - sakė pokalbininkas.

KAPITONAS. Žvejo kapitono Olės Willasseno portretas.


RELIKTAS. Patranka, į kurią įdedama strėlė, paleidžiama į banginius.


DOKUMENTAI. Laive saugomi visi seni jo dokumentai.


KAJUTKOMPANIJOJE gana jauku.

BŪKLĖ. Laivas buvo neprižiūrimas. Daug kur jame mediena yra išpuvusi.

MAŠINA. Laivo mašinų skyriuje.


VAIRINĖJE. Šturvalas iš karto suteikia laivui tam tikros dvasios.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder