Kalėdinės buriuotojų svajonės -  dalyvauti lenktynėse aplink pasaulį

Kalėdinės buriuotojų svajonės - dalyvauti lenktynėse aplink pasaulį

Didžiausia aktyviausių Lietuvos buriuotojų svajonė artėjant Kalėdoms - galimybė bent kartą dalyvauti prestižinėse lenktynėse aplink pasaulį "Volvo Ocean Race", žinoma, įsigijus naują laivą. Deja, buriavimas itin brangus sportas. Siaučiant krizei šiemet garsiojoje pasaulio regatoje dalyvauja tik 6 jachtos. Ir vis dėlto 2011-aisiais Lietuvos vėliava plevėsavo pasaulio buriavimo legendų regatoje.

Lietuvos buriuotojai savo iniciatyva dalyvaudami įvairiose tarptautinėse regatose stiprina Lietuvos, kaip jūrinės valstybės, įvaizdį. Po 2009-ųjų, kai baigėsi jau legendine tapusios Lietuvos jachtos "Ambersail" kelionė aplink pasaulį garsinant Lietuvos vardą, šios jachtos įgula dar nuveikė nemažai darbų.

2011 metais LTU 1000 "Ambersail" su Lietuvos buriuotojų įgula nuplaukė daugiau nei 20 000 jūrmylių. Jūrinio buriavimo patirties ant garsiausio Lietuvos jachtos denio sėmėsi daugiau nei 50 lietuvių. Pasak aistringo buriuotojo nidiškio Arūno Burkšo, pasaulio buriavimo bendruomenė jau pažįsta lietuvius.

Jachtos "Ambersail" 2011-ųjų buriavimo programą šiemet Lietuvos sporto valdybos asociacija pripažino geriausia metų sporto iniciatyva, o "Ambersail" kapitonas Simonas Steponavičius nominuotas Lietuvos "Metų sporto vadybininko" kategorijoje. "Ambersail" apdovanota už proveržį tarptautinėse regatose. Smagu, kad ir Lietuvoje mus kažkas įvertino", - džiaugėsi A. Burkšas.

Anot jo, geriausias "Ambersail" sportinis rezultatas buvo pasiektas pernai rugpjūtį buriuojant apie Airiją ir Angliją regatoje "Seven Star", kurioje dalyvavo labai daug laivų, o Lietuvos jachta tada užėmė antrą vietą.

Tarp pasaulio legendų

Šiemet lapkričio 5 d. Ispanijos Alikantės uoste startavo lenktynės aplink pasaulį "Volvo Ocean Race" (VOR), kuriose startavo iš viso tik 6 jachtos, atstovaujančios Kinijai, JAV, Ispanijai, Prancūzijai, Naujajai Zelandijai ir Jungtiniams Arabų Emyratams (JAE). Vienai valstybei atstovauja vienas laivas, nes, nors tai ir didžiulė garbė, tačiau kartu ir labai brangus projektas. Pirmo etapo metu buvo plaukiama į Keiptauną Pietų Afrikos Respublikoje, o šiuo metu, antrajame etape, jachtos kursą laiko į JAE. Šios lenktynės vyksta nuo 1973 metų. Iki 2004-ųjų būdavo organizuojamos kas 4, o dabar - kas trejus metus. Tačiau per visą laikotarpį tik šiemet pirmą kartą į Alikantę (joje jau antrą kartą buvo duotas regatos aplink pasaulį startas, dažniausiai startai šiai regatai duodami Anglijoje) buvo sukviesti visi laivai, kurie kada nors buvo dalyvavę tose lenktynėse. Lapkričio 1-5 d. buvo suorganizuota legendų regata Viduržemio jūroje priešais Alikantę. Nedideliame miestelyje organizuota didelė fiesta - suvažiavo pasaulio kreiserinio buriavimo žvaigždynas. Legendų regatoje teko dalyvauti ir Lietuvos jachtai "Ambersail". Mat 2001-2002 metais lenktynėse aplink pasaulį dalyvavo jachta "Assa Abloy", kuri, ją įsigijus lietuviams, buvo pavadinta "Ambersail". Ant jachtos, plaukusios su Lietuvos vėliava, borto buvo užrašyta "Assa Abloy" - "Ambersail". Kartu su Lietuvos įgula plaukė ir dvi pasaulio buriavimo legendos - olandas Aleksander bei 62 metų amerikietis Big Maikas, pramintas žmogumi legenda, šalia kurio A. Burkšas pasijunta kaip vaikas. Amerikietis buriuotojas yra buvęs ir Elvio Prestlio, ir Franko Senatros asmens sargybiniu ir dalyvavęs VOR regatoje su "Assa Abloy".


APDOVANOTA. "Ambersail" įgula, legendų regatoje tarp "Volvo" tipo, t. y. didžiųjų jachtų, užėmusi antrą vietą, apdovanota mažyte balta jachtele.

Geras rezultatas

Legendų regatoje dalyvavo net 16 jachtų, į kurias susirinko pasaulio buriavimo veteranai. Plaukti reikėjo maždaug tokį patį atstumą kaip nuo Nidos iki Klaipėdos, turint omenyje ir laviruotę buvo buriuojama maždaug 30 jūrmylių (distancija - apie 50 km). Tai išskirtinė regata, daugiau skirta žiūrovams, tad vyko netoli kranto.

Jachtų greitis buvo nustatomas pagal formulę. Jos buvo paleistos viena po kitos per tam tikrą laiko atstumą atsižvelgiant į greičio kategoriją, ir finišavo visos per gerų 5 minučių intervalą. Pirmąją dieną plaukimas neįvyko dėl vėjo stokos, o po dienos vėjas buvo stiprus. Jachta "Ambersail" finišavo ketvirta. Iki trečios vietos pritrūko tiesiog minutės, jeigu būtų likęs plaukti geras kilometras, pasak A. Burkšo, lietuviai trečią vietą būtų tikrai užėmę. O naujos kartos greitųjų laivų, kurių buvo penki, grupėje Lietuvos jachta buvo antra. "Ambersail" priskiriama naujos kartos, bet senesniesiems laivams, tad šis jos rezultatas yra labai geras.

Liko be rankos

Jachta "Ambersail" dalyvavo regatoje "Transatlantic Race 2011", kurioje nebuvo nei ispanų, nei prancūzų, nei skandinavų, jau nekalbant apie latvius ar estus, jachtų. Startuota birželio 29 d. Njuporte, plaukta per Atlanto vandenyną ir finišuota Anglijoje įveikus daugiau nei 3 tūkstančius jūrmylių. Toje regatoje Lietuvos įgulai šiek tiek nepasisekė dėl vėjo. "Baisiausias dalykas, kad nebuvo vėjo, ir per 12 valandų, per tris vachtas, mes beveik nė kiek nepajudėjome. Planavome Atlantą įveikti greičiau, bet plaukėme šiek tiek ilgiau nei 15 parų. O startavome labai gerai. Po kelių parų pasaulio buriavimo tinklalapiuose jau buvo minimi išprotėję lietuviai", - pasakojo A. Burkšas.


Beplaukiant per Atlantą iki Europos likus 3 paroms, A. Burkšui nutrūko bicepso raumuo, jis liko be dešinės rankos. Net nusišlapinti buvo sunku, be to, graužė sąžinė, kad kažkas už jį turėjo dirbti.

"Tiesą sakant, užsiiminėjau niekais. Visą gyvenimą sportuoju ir mankštinuosi. Po naktinės vachtos sušalęs nepatogiai dariau atsispaudimus plaukiančioje jachtoje. Paskutinį padariau, ir kaip pokštelėjo... Garsas buvo toks, kad iš pradžių pažiūrėjau, ar nelūžo stiebas", - prisiminė buriuotojas.

Tik grįžus jam buvo atlikta operacija - susiūtas raumuo. Praėjus savaitei po operacijos jis jau dalyvavo Kuršių marių regatoje ir jo jachta "Nida" iškovojo didįjį prizą. "Pasirodo, ir su viena ranka galima dar šį tą padaryti", - juokavo A. Burkšas. Beje, šiemet jis paskutinis Nidoje išsikėlė savo jachtą į krantą.

Slaptos svajonės

Pasak A. Burkšo, dalyvavusio minėtose tarptautinėse regatose, palyginti su tuo, kiek pasaulyje valstybės įdeda į buriavimo sportą pinigų, Lietuvos buriuotojai yra našlaičiai. Ir Lietuvos vardo tūkstantmečiui skirtos "Ambersail" odisėjos aplink pasaulį valstybė nerėmė, patys buriuotojai taip išreiškė meilę Lietuvai.

Buriavimas itin brangus sportas, turint galvoje jau vien laivo eksploatavimą. Beje, šiemet regatoje "Caribbean 600" Lietuvos jachta "Ambersail" pirmą kartą plaukė su naujomis baltomis puikiomis burėmis. Jos - pagrindinis jachtos variklis. Be to, reikia pinigų ir starto mokesčiams susimokėti, ir įgulos maistui pirkti, ir t. t.

Lietuvos jachtos, žinoma, lenktynėse aplink pasaulį dar nėra dalyvavusios. Šiemet iš 6 jachtų, plaukiančių aplink pasaulį, pirmą etapą be nesklandumų baigė tik trys. Kinų jachta "Sanya" buvo priversta pasitraukti iš pirmojo etapo dėl korpuso pažeidimų, patirtų varžybų metu. Jungtinių Arabų Emyratų jachtos "Abu Dhabi", kuri tik šiemet pastatyta, stiebas nulūžo jau pirmą naktį. Stiebas lūžo ir amerikiečių jachtai "Puma".

Lietuvos buriuotojai juokauja, kad jeigu "Ambersail" būtų dalyvavusi, tai bent jau per pirmą etapą pasaulinėse lenktynėse tikrai būtų buvusi ketvirta.

Beje, lietuvaičiai jau puoselėja slaptas svajones dalyvauti lenktynėse apie pasaulį, žada pirktis ir naują jachtą, dar greitesnę už "Ambersail". Pasak A. Burkšo, ačiū Dievui, kad yra tų išprotėjusių lietuvių, kurie generuoja tokias idėjas. Laiko pasiruošti, žinoma, dar yra, nes kitas pasaulinės regatos startas bus duotas tik po trejų metų.

KANTRUSIS. "Ambersail" bocmanas Linkus su jachta beveik nesiskiria.


Namai - Klaipėda

"Volvo Open 60" klasės jachtos "Ambersail" atsiradimas Lietuvoje sukūrė galimybę geriausiems šalies buriuotojams susirungti su senas tradicijas turinčių šalių įgulomis. Oficialiai laivo savininkas - klubas "Ambersail", bet sakoma, jog iš tikrųjų tai vieno žmogaus Raimondo Daubaro jachta.

Pasak A. Burkšo, "Ambersail" komandos branduolį sudaro 8-9 žmonės. Nuolatinis kapitonas - Simonas Steponavičius. Paprastai nesikeičia įgulos nariai Gintautas Milevičius ir Dominykas Vizbaras, Klaipėdos universiteto burlaivio "Brabander" kapitono Valdemaro Vizbaro sūnus. Jachtos bocmaną Liną Ivanauską, vadinamą Linkumi, buriuotojai netgi vadina mama. "Tai apskritai vienas puikiausių žmonių, turintis neįtikėtiną kantrybę. Jis tiesiog gyvena tame laive", - sako A. Burkšas.

Žodžiu, tarp jachtos įgulos narių yra ir tokių, kurie stengiasi nepraleisti nė vieno dalyvavimo regatose. Paprastai kiekvienos regatos ar kelionės metu būna vienas arba du turistai. Taip vadinami tie, kurie pradėjo buriuoti ne nuo vaikystės, bet vėliau susižavėjo buriavimu.

Paklaustas, ar jachta "Ambersail" turi namus, A. Burkšas atsakė: "Turi, jos namai - Klaipėda. Deja, Lietuvoje jau spalį laivai yra iškeliami ant kranto, o "Ambersail" turi dirbti. Ji per metus nuplaukia tūkstančius jūrmylių. Po vienos norint dalyvauti kitoje regatoje reikia pervaryti jachtą, sakykime, 1000 jūrmylių, ir visada atsiranda norinčių paburiuoti įžymiu laivu."

GREITIS. Beje, šiais laikais jachtų greičiai itin dideli.


Greitis ir rizika

Kokių tik jachtų nėra pasaulyje. Svarbiausias dalykas greičio atžvilgiu - laivų korpusų dizainas, tačiau jų ir meninis apipavidalinimas yra ypatingas. Pavyzdžiui, ant amerikiečių jachtos "Puma" - nupieštas aštuonkojis nuo korpuso lipa ant burių. Lietuvos buriuotojai su šia jachta rungtyniavo plaukdami per Atlantą.

Beje, šiais laikais jachtų greičiai itin dideli. A. Burkšas yra plaukęs "Ambersailu", kai šis pasiekė 30 mazgų greitį. Ši jachta su varikliu gali plaukti 7 mazgų greičiu, kai rami jūra ir nėra vėjo, o pučiant 5 m/s vėjui - jau daugiau kaip 10 mazgų. Per lenktynes variklis praktiškai nejungiamas, išskyrus tuos atvejus, kai reikia išplaukti iš uosto. Beje "Volvo-70" tipo jachtos pasiekia 40 mazgų ir didesnį greitį.

Nuo "Ambersail" iki dabartinių naujausių jachtų yra žengtas labai ryškus žingsnis - pro senesnes jachtas jos plaukia kaip pro stovinčias. "Ambersail" ilgis - 60 pėdų (1 pėda - 30 cm), o amerikiečių jachtos "Rambler" - 100 pėdų. Tai viena naujausių jachtų, pastatyta pagal geriausias technologijas. Su ja "Ambersail" lenktyniavo plaukdama per Atlantą. "Amerikiečiai buvo nepaprastai greiti. Mus jie aplenkė. Bet per kitą regatą, kuri startavo šiemet rugpjūčio vidury, kai reikėjo plaukti nuo Anglijos iki Airijos ir grįžti atgal į Angliją, į Plimutą, lūžo metų senumo jachtos kilis. Ji per minutę apsivertė, ir tik laimingo atsitiktinumo dėka niekas nenuskendo ir nežuvo", - pasakojo A. Burkšas.

Kiekvienos jachtos, dalyvaujančios regatoje, įgulos tikslas - laimėti. Regatų metu buriuotojai nuolatos rizikuoja - vaikšto ant briaunų. "Mūsų sportas reikalauja labai daug sveikatos ir ištvermės. Tai reta sporto šaka, kurios varžybos vyksta tris savaites be perstojo. Tai daug fizinių pastangų reikalaujantis sportas. Buriavimas nedėkingas tuo, kad jo negalima tiesiogiai stebėti. Nors vaizdai labai gražūs, bet jie toli jūroje", - sakė A. Burkšas.

PRIEŠ STARTĄ. Jachtos ruošiasi plaukti per Atlantą.


Šiemet "Ambersail" dalyvavo šiose regatose:

* "RORC Caribbean 600" - 600 jūrmylių, 18 įgulos narių, 3 paros, Antigua-Antigua, užimta 5 vieta;
* "Transatlantic Race" - 3000 jūrmylių, 16 įgulos narių, 16 parų, Newport, RI, JAV - Lizard Point, Jungtinė Karalystė, 5 vieta;
* "Rolex Fastnet Race" - 600 jūrmylių, 15 įgulos narių, 3,5 paros, Cowes, JK -aplink Fastneto uolą, Airija - Plymouth, JK - 11 vieta;
* "Rolex Middle Sea Race"- 600 jūrmylių, 15 įgulos narių, 3,5 paros, iš Valetos, aplink Siciliją ir atgal į Valetą, Malta, užimta 5 vieta
* "Volvo Legends Regatta" - Alikantė, Ispanija. Regata tarp įvairiais metais "Volvo Ocean Race" dalyvavusių laivų ir įgulų, skirta šių metų "Volvo Ocean Race" startui. Dalyvavo 12 Lietuvos buriuotojų, užimta 2 vieta.

Visose išvardintose prestižiškiausiose pasaulio jūrinio buriavimo varžybose nei Lietuvos jachtos, nei buriuotojai iki šiol nebuvo dalyvavę. "Ambersail" suteikė Lietuvos buriuotojams galimybę susirungti su geriausiais šio sporto atstovais pasaulyje ir parodyti, kad Lietuvos jūrinis buriavimas yra aukšto lygio.

 STIEBAS. Būna jachtų ir su tokiais stiebais.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder