Dujovežiai - lyg auksinius kiaušinius dedančios vištos

Dujovežiai - lyg auksinius kiaušinius dedančios vištos

Vakar rytą į Klaipėdos uostą atplaukė pirmasis laivas dujovežis, atgabenęs Suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalui pirmą bandomąją dujų partiją. Vien tik jo įplaukimas Uosto direkcijai duos apie pusę milijono litų pajamų.

Vakar rytą prieš devintą valandą pro uosto vartus įplaukė tanklaivis "Golar Seal", atgabenęs apie 107 tūkst. kub. m SGD, nupirktų iš Norvegijos bendrovės "Statoil". Kai SGD iš laivo dujovežio bus perpumpuotos į užvakar atplaukusį laivą-dujų saugyklą "Independence", prišvartuotą prie SGD terminalo krantinės, ir paverstos paprastomis dujomis, jų kiekis sieks 60 mln. kub. m.

Pirmas komercinis krovinys SGD terminalą pasieks iki 2015-ųjų pradžios, kai "Statoil" turės pradėti vykdyti savo įsipareigojimą užtikrinti SGD terminalui būtinąjį minimalų metinį kiekį - 540 mln. kub. m dujų penkerius metus. SGD terminalo tiekiamų dujų kaina bus skaičiuojama pagal Didžiosios Britanijos dujų indeksą. Šiuo metu ji varijuoja tarp 900 ir 1 000 litų už tūkstantį kub. m.

Minimaliam dujų poreikiui užtikrinti pakaktų, kad į Klaipėdos uostą per metus atplauktų 6 laivai dujovežiai. Jei bus daugiau SGD terminalo klientų, laivai dujovežiai į Klaipėdos uostą per mėnesį atplauktų ne dažniau kaip du kartus.

Tas pats scenarijus

Vakar įvedant dujovežį, galima sakyti, pasikartojo pirmadienio scenarijus, pagal kurį vestas laivas-dujų saugykla "Independence".

"Didžiausias iššūkis mums įvedant laivą-dujų saugyklą buvo milžiniškas visuomenės dėmesys", - vakar surengtos spaudos konferencijos metu juokavo Uosto direkcijos generalinis direktorius Arvydas Vaitkus. Ir pridūrė: "Esu matęs nemažai pasaulio uostų ir galiu užtikrinti, kad mūsų Uosto kapitono tarnyba ir locmanai yra aukščiausio pasaulinio lygio."

Į klausimą, kaip pasikeitė laivybos taisyklės, atsiradus SGD terminalui, A. Vaitkus atsakė: "Pirmiausia įvairiuose teisiniuose aktuose buvo išaiškinta, kas yra dujinis tanklaivis, nes tokių laivų Lietuvos uoste niekada nėra buvę."

Dujovežį vedė tie patys locmanai kaip ir "Independence" - Uosto direkcijos Laivų eismo tarnybos viršininkas vyriausiasis locmanas Rimvydas Eitutis ir locmanas Darius Stonkus. Dujovežiui padėjo tie patys keturi vilkikai - "KLASCO 1", "KLASCO 2", "Stumbras" ir TAK-6. Budėjo ir Uosto policijos kateris, ir Uosto direkcijos laivas "Žaibas", tik nebebuvo su "skuteriu" zujančių "Aro" pareigūnų.

Užtat kai dujovežis buvo sukamas vadinamajame Smeltės laivų apsisukimo rate ir švartuojamas prie "Independence" borto iš miesto pusės, pasirodė ir Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) inspekcinis kateris. Laikinai einančio LSLA direktoriaus pareigas Robertino Tarasevičiaus teigimu, du šios institucijos kateriai ir vakar, ir užvakar prisidėjo prie bendro tanklaivių įplaukimo saugumo užtikrinimo. Vienas kateris budėjo Danės žiotyse, kitas - uosto akvatorijoje.

Oro sąlygos vakar buvo šiek tiek geresnės nei pirmadienį, vėjo greitis ir gūsiai buvo truputį mažesni.

"Abu laivus vesti buvo vienodai sunku. Tik šiandien (vakar - Autor. past.) bangavimas buvo mažesnis, lengviau buvo judėti vilkikams, bet dujovežio grimzlė buvo didesnė. Dujovežių buringumas didelis, tai didelio pavojingumo laivai, labai sugriežtinta jų vedimo procedūra. Jautiesi atsakingas ir už laivą, ir už uostą. Jeigu būtų įvykusi avarija, būtų tekę uždaryti uostą. Nepasakyčiau, kad ta atsakomybė darė didelį spaudimą, tiesiog ji buvo šiek tiek kitokia. Juk jeigu važiuoji vienas automobiliu, vairuoji vienaip, o veždamas būrį vaikų - kitaip, nes visai kita atsakomybė. Tie dujovežiai - visiškai nauja patirtis visam Klaipėdos uostui, vilkikų kapitonams. Prašėme, kad juose tuo metu dirbtų labiausiai patyrę kapitonai. Be abejo, "pagal popierius" visa atsakomybė tekų kapitonui, bet, manau, locmanams irgi reikėtų atsakyti už klaidas", - sakė locmanas R. Eitutis.

Negalėjo judėti tik valandą

"Tai, kad laivo-dujų saugyklos ir dujovežio įplaukimas maždaug valandai sustabdė kitų laivų judėjimą, faktas, tačiau jis nėra toks negatyvus, kad iš esmės trukdytų laivų eismui uoste. Manau, mūsų Laivų eismo tarnyba, įvedusi du pirmuosius laivus, jau įgijo praktikos, tad ateityje viskas vyks dar paprasčiau", - sakė A. Vaitkus.

Pasak AB "Smiltynės perkėla" generalinio direktoriaus Dariaus Butvydo, vakar senosios perkėlos keltas dėl dujovežio įvedimo pavėlavo vieną reisą atlikti tik apie 3 minutes, o naujojoje perkėloje - vieną reisą apie 5 minutes. AB "DFDS Seaways" keltų ir dujovežio grafikai nesutapo, tad jiems nereikėjo nei anksčiau atplaukti, nei vėliau išplaukti.

Direkcija jau uždirba

Uosto direkcija į SGD terminalą šiandien jau yra investavusi daugiau kaip 32 mln. Lt, o visos jos investicijos sudarys apie 140 mln. Lt.

"Mūsų investicijos privalo duoti grąžą", - teigė A. Vaitkus.

Laivas-dujų saugykla "Idependence" už stovėjimą per mėnesį mokės Uosto direkcijai 600 tūkst. Lt rinkliavų. Jeigu reikėtų "Independence" peršvartuoti prie kaimyninių krantinių esant ypač blogoms oro sąlygoms, locmanų rinkliava būtų apie 27 tūkst. Lt.

Vien tik vienas tanklaivio dujovežio "Golar Seal" atplaukimas Uosto direkcijai duos apie 0,5 mln. Lt pajamų.

Be to, SGD terminalas realiai padidins ir uosto krovos apimtis. Prognozuojama, kad šiemet uoste bus perkrauta apie 35 mln. t krovinių.

Informacija

Dienraštis "The New York Times" rašo, jog Lietuvos SGD terminalas yra stiprus signalas, kad Rusijos įtaka Baltijos šalims ir jų energetikai gali būti sumažinta, be to, suskystintųjų dujų kaina per artimiausius dvejus metus turėtų kristi.
Oksfordo energetikos studijų instituto analitiko Džonatano Sterno (Jonathan Stern) teigimu, Lietuvos SGD terminalas pastatytas tinkamu laiku, nes per artimiausius dvejus metus SGD kainos turėtų nukristi.
"Vienas įdomiausių klausimų yra, kai pasibaigs ilgalaikiai kontraktai Lietuvoje kitais metais, ar lietuviai pasakys, kad nenori pratęsti kontraktų, nes geopolitiškai nepriimtina visiškai priklausyti nuo Rusijos dujų?" - retoriškai klausė Dž. Sternas.
Pasak dienraščio, Europa ilgai tvirtino, jog energetinė nepriklausomybė yra jos tikslas, tačiau mažai darė, kad tai pasiektų, o Lietuva parodė pastangas išsivaduoti nuo Rusijos dujų milžinės "Gazprom".
"Didžiulis laivas, įplaukęs į miglotą uostą ankstų pirmadienio rytą, buvo pasitiktas Amerikos ir Europos šalių atstovų kaip stipriausias signalas, jog Rusijos viešpatavimas Baltijos regione ir jų energetikos poreikiuose gali būti sulaužytas", - rašo "The New York Times".
JAV turi rasti galimybių užtikrinti gamtinių dujų tiekimą Lietuvai ir kitoms mažoms valstybėms, teigia šios šalies senatorius Džeimsas Inhofas (James Inhofe).
"Iškilmingas pirmojo Lietuvos suskystintųjų gamtinių dujų terminalo atidarymas žymi svarbų žingsnį mūsų sąjungininkų pastangose išsilaisvinti nuo Rusijos, kuri manipuliuoja gamtinių išteklių rinkomis, įgyvendindama užsienio politikos darbotvarkę, gniaužtų ir įtakos", - rašoma senatoriaus laiške JAV prezidentui Barakui Obamai.
Jo teigimu, iki SGD terminalo Rusijos energetinė įtaka Lietuvoje buvo akivaizdžiai juntama - Lietuva už dujas turėjo mokėti 30 proc. daugiau nei Vokietija.
"Palyginti nedidelę paklausą turinčios mažesnės valstybės, tokios kaip Lietuva, gali likti be galimybės gauti dujų iš JAV ir negalės užsitikrinti dujų tiekimo, nes joms trūksta derybinės galios konkuruoti su didesnėmis valstybėmis", - rašo Dž. Inhofas.
JAV senatorius paragino šalies vadovą, vertinant SGD tiekimo naudą, įvertinti ir realias rinkos sąlygas, kuriomis gyvena Lietuva ir kitos panašios valstybės.
"Kažkas turi užtikrinti Lietuvos poreikius, tik klausimas, ar tai bus JAV", - laiške klausė JAV senatorius ir iškart atsakė teigiamai į savo klausimą.

BNS inf

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder