1977 metais pastatytas burlaivis "Brabander" buvo nupirktas 2006 metų lapkričio 1 d. Olandijoje ir jame suplevėsavo Lietuvos vėliava. Kapitonas V. Vizbaras prisipažįsta, kad didžiausia jo gyvenimo afera buvo šio laivo plukdymas į Klaipėdą. Dabar tokiam žygiui nebesiryžtų, nes reikia tinkamai įvertinti savo galimybes. "Brabander" buvo plukdomas per 10 balų štormą ir net du kartus skendo. Įgula tada buvo 4 žmonės, tarp jų ir dabartinis Lietuvos buriuotojų sąjungos generalinis sekretorius Linas Tamkvaitis. Per tą audrą Šiaurės jūroje vienas laivas nuskendo.
KAPITONAS. Klaipėdos universiteto burlaivio kapitonas Valdemaras Vizbaras dabar laivo į Klaipėdą per 10 balų štormą nebeplukdytų. Eimanto CHACHLOVO nuotr.
Pasak L. Tamkvaičio, jam teko laimė ir garbė stoti prie šturvalo ir plaukti į pirmą "Brabander" reisą. Jis prisiminė, kaip vokiečiai neėmė pinigų iš mokomojo burlaivio už jo plaukimą Kylio šliuzu, bet paprašė atvirukų su jo atvaizdu. Tąkart laivas užsuko į Bornholmo uostelį. Įgula pamanė, kad vyksta kokia nors šventė, kad tiek daug žmonių prisirinko. Pasirodo, burlaivio atplaukimas jiems buvo didžiausias įvykis. Kai laivo kapitonas nuėjo į kontorą - visi atsistojo pareikšdami jam pagarbą.
Prilygino automobiliui
"Brabander" misija buvo daryti Lietuvą jūrine valstybe. Tokiai valstybei, be kitų dalykų, labai svarbus yra karinis ir burinis laivynai. Pasak V. Vizbaro, 1936 metais Lietuvos karinis laivynas buvo 14 kartų mažesnis nei Latvijos ir Estijos, dabar mūsų šalies burinis laivynas tikrai didesnis nei latvių ir estų.
Kai KU nusprendė įsigyti laivą, į klausimą, kokio reikia, buvo atsakyta: "Na, tokio..." Tai turėjo būti B klasės iki 40 metrų ilgio burlaivis. Anot kapitono, tuo metu pasaulyje buvo parduodami trys panašaus tipo laivai: vienas - Turkijoje, kitas - Čilėje, o trečias - Olandijoje. Pasirinkta pastaroji šalis, nes buvo arčiausiai, garsėjo kaip mokanti statyti laivus, be to, jos parduodamas laivas buvo plieninis. KU delegacija, nuvykusi apžiūrėti laivo, pasakė: "Gal ir nieko."
Kai laivas buvo parplukdytas į Klaipėdą, mažai kas orientavosi, ką su juo reikia daryti, kaip eksploatuoti. Jis buvo įregistruotas pigiausiame jachtų registre. KU jį priskyrė Ūkio skyriui, t. y. prie garažų, kaip kokį automobilį. Laivui daug ko reikėjo. V. Vizbaras sako susiradęs pavyzdžių, kaip Antano Smetonos laikais buvo rašomos paraiškos, ir nustebo, kad jos tiko. Beje, sulaukta ir lygiai tokių pačių atsakymų iš valdininkų kaip ir anais laikais.
Pirma kelionė - į Rostoką
Pirma didesnė laivo kelionė buvo 2007-ųjų rugpjūtį į Rostoką (Vokietija), į Hanzos dienas. Kadangi plaukė ir amžinatilsį prezidentas Algirdas Brazauskas, į pateiktas paraiškas buvo kreipiamas kur kas didesnis dėmesys. Ruošiantis kelionei paaiškėjo, kad burlaivis per ilgai, apie 10 metų, stovėjo prie krantinės. Nelaikė burės, stiebai.
Pakeliui užsukta į Ščeciną (Lenkija). Laivas čia buvo labai populiarus, o lenkai pasakė: "Tai ką, lietuviai jau nusipirko burlaivį." Taip buvo užmegztas pirmas įgulos kontaktas su lenkais. Rostoke ir vokiečiai stebėjosi, kad burlaivis plaukioja su Lietuvos vėliava.
Dabar Lietuvos burlaivis kai kuriuose uostuose statomas matomiausiose vietose, pavyzdžiui, Visbyje (Švedija), Liepojoje (Latvija). Šiame uoste iki šiol "Brabander" nereikia mokėti už stovėjimą prie krantinės. 2008 metais Gdansko (Lenkija) meras organizavo priėmimą KU laive, taigi jis gali ir tame mieste stovėti už dyką.
2009 metais buvo įsigytos naujos burės, bet stiebai liko seni. Juokauta, kad po denį reikia vaikščioti su šalmais. Tais metais "Brabander" pirmą kartą dalyvavo tarptautinėje regatoje "The Tall Ships Races" ir gavo prizą už atkaklumą. Tais metais užmegzti dar glaudesni santykiai su lenkų buriuotojais, kurie turi 30 burinių laivų, iš jų 15 A klasės burlaivių, kiti B klasės, kaip "Brabander". Tais pačiais metais susidraugauta su Lietuvos karinėmis jūrų pajėgomis. Jos aprengė įgulą. 2011 metais KU burlaivis buvo pakviestas dalyvauti vaikų iki 14 metų jūrinio švietimo projekte.
2013-2014 metais gautas beveik 1 mln. litų ES paramos laivui atnaujinti. Įgulai tai buvo labai sunkus laikotarpis, reikėjo nuveikti daug darbų.
Šiemet laivo plaukiojimo su Lietuvos vėliava dešimtmetį vainikavo ilgiausia jo kelionė aplink Islandiją, kurios metu nuplaukta beveik 5 tūkstančiai jūrmylių. Iš viso per 10 metų laivas beveik du kartus apiplaukė pasaulį. Juo keliavo, skaičiuojant ir tokius, kurie plaukė bent vieną dieną, per 3 tūkstančius žmonių. "Brabander" vienu metu gali plaukti 30 žmonių. Pernai buvo tokia diena, kai Lietuvos burlaivis plukdė 400 žmonių.
Buvo pasiekęs maksimalų greitį
Jau dveji metai, kai burlaivis "Brabander" nepriskiriamas garažams, jo veikla kruopščiai planuojama. Jis reprezentuoja valstybę, miestą, universitetą dalyvaudamas tarptautinėse regatose, pavyzdžiui, "The Tall Ships Races" regatoje jis dalyvavo net 9 kartus. V. Vizbaras prisimena, kaip vienos jų metu "Brabander" su savo trimis burėmis pasiekė maksimalų 14 mazgų greitį. Perskaičiavus rezultatus laivas liko šeštoje vietoje, tačiau buvo pastebėtas kolegų.
"Brabander" dalyvauja ir įvairiose pratybose. Pasak V. Vizbaro, ko gero, jis vienintelis civilinis laivas, dalyvavęs NATO pratybose. Burlaivis dalyvavo dviejuose Europos Sąjungos projektuose, beveik visose jūros šventėse, kurios vyko Baltijos jūros regione. Tai atviras laivas. Įvairiuose uostuose jį aplanko nemažai žmonių. Gdansko ir Malmės (Švedija) uostuose laive buvo surengti miesto valdžios priėmimai. Gdansko miestas pasigamino magnetukus su "Brabander" atvaizdu. Malmės universiteto studentai mėgsta Lietuvos laivą.
Šiuo universiteto laivu trejus metus plaukiojo Juodkrantės kadetai. V. Vizbaras apgailestauja, kad likviduota mokykla, kurioje mokėsi vaikai iš socialiai remtinų šeimų. Prieš 7 metus pradėta draugauti su jūros skautais. Pasak Vilniaus skautų centro vadovės Dovilės Vinkevičiūtės, "Brabander" - tiesiausias skautų kelias į jūrą. 2015 metais sulaukta garbingo saugumo inspektorių įvertinimo. Laivu plaukia 13 nepažįstamų žmonių, didžioji jo įgulos dalis - jaunimas, neturintis patirties. Beje, šiame burlaivyje treniruojasi ir jau nemažai pasiekę buriuotojai, kuriems reikia daug fizinės ir psichinės ištvermės.
Tampa ir Klaipėdos simboliu
Jubiliejaus proga buvęs KU rektorius profesorius Vladas Žulkus, nemažai prisidėjęs prie to, kad būtų įsigytas šis burlaivis, kartu su kapitonu įteikė padėkos raštus profesionaliems įgulos nariams - kapitono vyriausiajam padėjėjui Ričardui Ramanauskui, kapitono antrajam padėjėjui Rapolui Terleckui, vyr. mechanikui Romualdui Vizului, jūreiviui virėjui Vladui Balsevičiui. Kapitonui V. Vizbarui įteiktas KU 25-mečio sidabro medalis. Universiteto Laivyno ir ekspedicijų tyrimų laboratorijos vadovas Nerijus Blažauskas sako, kad "Brabander" įgula - entuziastų komanda.
Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos valdymo įmonės generalinis direktorius Eimantas Kiudulas juokauja, kad žmonės skirstomi ne į vyrus ir moteris, o į tuos, kurie plaukė į jūrą, ir kurie - ne. Pasak jo, kol žmogus pats neišplaukia į jūrą, laivinių reikalų negali suprasti. Laivo kapitonui jis davė vertingą patarimą - paimti į "Brabander" KU rektorių ir miesto merą ir plukdyti juos jūroje tol, kol į visus klausimus bus atsakyta teigiamai.
Klaipėdos vicemeras Artūras Šulcas įteikė burlaivio įgulai Klaipėdos miesto vėtrungę. Pasak jo, dar tebegalioja neatšauktas miesto burmistro įsakymas, kad kiekvienas laivas privalo turėti vėtrungę. Sakoma, kad burlaivis "Brabander" dabar bus ne tik KU, bet ir miesto simbolis.
Rašyti komentarą