"Vakarų ekspresas" jau rašė, kad laivų agentai ėmė skųstis, esą pasienio kontrolė laivuose šiemet pradėjo užtrukti kiek ilgiau.
Praėjusį pirmadienį į 10 val. atvykusį vidutinio dydžio tanklaivį "Nord Okeania", plaukiojantį su Panamos vėliava, stovintį prie UAB Krovinių terminalo naudojamos krantinės, su pasieniečiais (beje, jie ginkluoti) ir laivą agentuojančios UAB "Baltic Marine Service" agentu įlipome 11 val., kai buvo užsakytas laivo tikrinimas. Visa 22 narių laivo įgula, įskaitant ir kapitoną - indai. Klaipėdoje bus keičiami du įgulos nariai - kapitonas ir antrasis kapitono padėjėjas.
VEIDAI. Pareigūnė tikrina, ar paso savininkas tikrai yra tas žmogus.
Mums pasitaikė puiki proga pamatyti naujutėlaitį tanklaivį, pastatytą tik prieš 2 mėnesius ir 15 dienų. Laivas atplaukė į Klaipėdą paimti krovinio, kurį gabens greičiausiai į Pietų Ameriką. Iš mūsų uosto jis turėtų išplaukti, jei šiandien nepavyks, iki balandžio 4 d. Pasieniečiai pasakojo, kad atvyksta ir tokių laivų, į kuriuos net nejauku lipti, kartais reikia prašyti, kad stalą nuvalytų, kad neišsiteptų dokumentai.
Tikrinami ne visi laivai
Pirmiausia pasieniečiai atlieka laivo rizikos vertinimą. Laivų kontrolė būna trijų rūšių. Viena - atliekami patikrinimo veiksmai tik užkardoje, į laivą nevykstama. Paprastai tokių atvejų būna apie 60 proc. Tų laivų įgulos net nejaučia, kad dirba Lietuvos pasieniečiai, beje, atliekamas gana didelis nematomas darbas. Kita - kai didelės rizikos nėra, bet priimamas sprendimas nuvažiuoti į laivą tam, kad būtų išvengta informacijos pateikimo ir kt. klaidų (pateikiama ne visa arba pasieniečių turimos informacijos neatitinkanti informacija). Mes matėme būtent tokį kontrolės būdą.
Trečias kontrolės būdas - išsamus patikrinimas, kai turima išankstinės informacijos. Priklausomai nuo to, kokia ta informacija - ar laive yra pasislėpusių asmenų, ar neleistinų krovinių, pasieniečių pamainos vyresnysis priima sprendimą, ką pasitelkti į pagalbą. Dažniausiai tai būna specialiosios paskirties komandos pareigūnai, kinologai, muitininkai.
SKENAVIMAS. Paso duomenys tikrinami į pagalbą pasitelkiant nešiojamąjį kompiuterį, turintį skenavimo įrenginį.
Pasak Valstybės sienos apsaugos tarnybos Pakrančių apsaugos pasienio rinktinės Uosto pasienio užkardos vado Ričardo Ūbos, tanklaivis "Nord Okeania" buvo tikrinamas todėl, kad taip nusprendė duomenis apie tą laivą, gautus iš krovinių ir prekių informacinės sistemos (KIPIS), patikrinęs ir rizikos vertinimą atlikęs pamainos viršininkas. Tokia informacija gaunama ne vėliau kaip prieš 24 val. iki laivui atplaukiant į uostą.
Motyvai: įgulos nariai - piliečiai, patenkantys į rizikos sąrašus, jų dokumentuose neretai pasitaiko tam tikrų neatitikimų; laivas į Klaipėdos uostą atvyko pirmą kartą, be to, prieš tai buvo užsukęs į rizikos uostus. Taigi į laivą pasieniečiai vyksta jau turėdami visą būtiną informaciją.
Beje, keltų, kruizinių laivų pasieniečiai netikrina. Visi krovininiai laivai, nesvarbu, iš kur jie atplaukia į Klaipėdos uostą, kerta išorės sieną, todėl juose pasienio kontrolė privaloma. Tai reglamentuoja Šengeno kodeksas ir kiti norminiai dokumentai. Reguliariais maršrutais kursuojantys keltai nekerta ES išorės sienos.
Sugaišta 15 minučių
Uosto pasienio užkardos jaunesnioji specialistė tikrino įgulos narių pasus įdėmiai žiūrėdama į jūrininkų veidus. Jaunesnysis specialistas dirbo su nešiojamuoju kompiuteriu, turinčiu dokumentų skenavimo įtaisą. Visa ta procedūra, kol buvo pranešta, kad laive gali būti pradėti krovos darbai, truko apie 15 minučių. Pasieniečiai džiaugėsi, kad įgulos nariai labai greitai atėjo. Kartais įgulos narių tenka laukti ir 20 minučių, nes jie neskuba.
PASIRINKTINAI tikrinamos laivo kajutės ir asmeniniai daiktai. Nieko neleistino nerasta.
Įdomu tai, kad indų ir malaiziečių pasuose nurodomi tik vardai. Kai pasieniečio kompiuterio ekrane pasirodė užrašas "nepageidaujamas asmuo", manėme būsią reikšmingo įvykio liudytojais. Tačiau pareigūnas buvo visiškai ramus. Sutapo tik viena vardo dalis. Atlikus specialią patikrą, paaiškėjo, kad tai tik paprasčiausias sutapimas. Jeigu tai būtų buvęs nepageidaujamas asmuo, jam nebūtų leidžiama išeiti iš uosto teritorijos, už jį būtų buvęs atsakingas kapitonas.
Tikrina ir kajutes
Pasieniečiai laive "Nord Okeania" užsibuvo iki 11.40 val. Kadangi kartu dirbo ir laivo agentas, popierių buvo nemažai. Dar buvo tikrinama, ar pateikti pasai iš tikrųjų yra tų asmenų, kurie nurodyti laivo įgulos sąraše, įgulos nariams buvo paruošti pasų vardiniai išrašai, kuriuos turėdami jie gali vaikščioti Klaipėdos miesto savivaldybės teritorijoje tol, kol laivas stovės uoste. Kadangi jie jūrininkai, jiems vizų nereikia.
Pasieniečiai pasakojo, kad kartai dideliame laive, kuriame daug metalo, arba mažame, nusileidus į apačią, nešiojamuoju kompiuteriu pasinaudoti nepavyksta, nes nebūna interneto ryšio. Tačiau tai ne bėda. Laivui leidžiama pradėti darbus, o pasai pagal laivo įgulos sąrašą baigiami tikrinti Uosto pasienio užkardoje.
Beje, pasieniečiai dar tikrina pasirinktinai ir įgulos narių kajutes - kad nebūtų nelegalų, daugiau daiktų nei deklaruota ir t. t. Šį kartą buvo tikrinama to inžinieriaus, kuris bus keičiamas laivui stovint mūsų uoste, kajutė. Buvo apžiūrėti ir stalčiai, ir spintos, ir jau sukrauti lagaminai. Beje, į kajutes pareigūnai eina su vaizdo registravimo kamera.
Būna visko
"Nord Okeania" patikrinimas vyko sklandžiai, be nuotykių. Bet, žinoma, pasieniečių darbe visko pasitaiko. Jeigu laivas atplaukia iš rizikos šalių, jeigu reikia apieškoti patalpas, pasitelkiami specialiosios paskirties komandos pareigūnai, kinologai.
Kartą pareigūnams teko budėti prie laivo trapo Birių krovinių terminale, kad iš jo nepabėgtų du sirai, mat Klaipėda buvo paskutinis Europos uostas. Trys sirai iš to laivo bandė pabėgti Vokietijoje, pasisekė tik vienam, du buvo sugauti ir grąžinti į laivą. Tie du bandė pabėgti Lenkijoje, bet irgi nepavyko. Užtat, gavus tokią informaciją iš tų šalių, Klaipėdoje prie trapo budėjo patrulis, tad sirai išplaukė tuo laivu Afrikos link.
Bene juokingiausias įvykis buvo tas, kai du nelegalūs migrantai, jauni vaikinai, tik atplaukę laivu į Klaipėdos uostą įsitikino, kad atvyko visai ne į Londoną. Danijos uoste jie perskaitė ant kelto užrašą London (buvo nurodytas laivo registracijos uostas), įsėdo į laivą ir manė vykstą į Angliją. Klaipėdoje pasieniečiai juos sulaikė.
Atlieka ir radiacijos kontrolę
Didžiąją Uosto pasienio užkardos darbų dalį sudaro laivų kontrolė, tačiau pasieniečiai dar yra atsakingi ir už tai, kad į Klaipėdos uostą nepatektų radioaktyvūs kroviniai, t. y. atlieka radiacijos kontrolę. Klaipėdos uoste yra sumontuoti 24 radiacinės kontrolės vartai. Prie kompiuterio monitoriaus sėdi vienas pareigūnas ir kontroliuoja visą procesą. Tokių atvejų, kai vartai rodo radiaciją, pasitaiko daug - per metus 6-7 tūkst. atvejų. Tačiau realių faktų būna mažai. Jeigu krovinys skleidžia natūralų gamtinį foną, tai nieko nevyksta, jeigu ne - krovinys sulaikomas, informuojamas Radiacijos saugos centras. Šiemet buvo vienas toks krovinys - įranga, kurios veikimo principas grindžiamas spinduliuote.
Dar pasieniečiai patruliuoja Pasienio kontrolės punkto teritorijoje, kontroliuoja, kad į uosto teritoriją nepatektų asmenys be leidimų, išduoda vizas. Anksčiau per metus jų būdavo išduodama 1 000, o dabar - 600-700.
Beje, žvejams klaipėdiečiams, norintiems pažvejoti Pagėgiuose ar Rusnėje, t. y. asmenims, norintiems gauti leidimą į valstybės sienos apsaugos zonas, nereikia ten važiuoti leidimų. Tvarka pasikeitė, ir tokius leidimus galima gauti Uosto pasienio užkardoje.
Uosto pasienio užkardoje yra dvi patalpos, skirtos prieglobsčio pasiprašiusiems asmenims. Tokių daug nebūna, pernai buvo tik vienas. Turimos patalpos ir sulaikytiems paieškomiems asmenims. Pastarosios ne dažnai būna tuščios. Pernai Uosto pasienio užkarda sulaikė apie 100 paieškomų asmenų. Žinoma, ne visi jie sodinami į tas kameras.
Rašyti komentarą