Įtikinę vilnietę investuoti, sukčiai susižėrė beveik 30 tūkst. eurų

VMI įspėja nejuokauti: stebi automobilių skelbimus, soc. tinklus, o už gudrybes – 6 tūkstančių eurų „premija“

(2)

Apsukrių automobilių pardavėjų, dėl kurių nukenčia eiliniai pirkėjai, yra ne vienas. O ir skirtingų schemų, kai taip uždarbiaujama, Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) fiksuoja ne vieną. Pavyzdžiui, jei automobilio kaina viename iš skelbimų portalų prieš pardavimą staiga sumažėja, tai irgi gali reikšti, kad vėliau pirkėjui teks nusivilti.

Žvalgydamiesi skelbimų portaluose, automobilių pirkėjai renkasi iš daugybės skirtingų variantų. Tačiau retas susimąsto, kad jei pardavėjas prašo nurodyti mažesnę transporto priemonės vertę, nei yra iš tiesų, vėliau gali tekti susimokėti ir papildomą mokestį.

Pavyzdžiui, perkate 10 tūkst. eurų vertės automobilį, o pirkėjas pirkimo–pardavimo sutartyje prašo nurodyti, tarkime, 4 tūkst. eurų sumą. Tačiau po kurio laiko nusprendžiate automobilį parduoti realia 10 tūkst. eurų kaina. Tokiu atveju jūs turėsite sumokėti gyventojų pajamų mokestį (GPM), kuris skaičiuojamas nuo neva uždirbto pelno – skirtumo tarp sumokėtos ir gautos sumos (šiuo atveju nuo 6 tūkst. eurų). GPM tarifas tokiam pelnui yra 15 proc.

Vadinasi, šiuo atveju turėsite sumokėti VMI 900 eurų GPM mokestį (6000 Eur x 15 proc.). Tuo metu pardavėjas nuo mokesčių mokėjimo išsisuka. 

VMI tikrina skelbimus, seka kainų istoriją

Socialiniame tinkle „Facebook“ neseniai pasidalinta ir vieno iš transporto priemonių skelbimų portalo nuotrauka. Joje užfiksuotas parduodamas „Mercedes-Benz“ markės automobilis, kurio kaina prieš pardavimą staiga sumažėjo nuo 15,5 tūkst. eurų iki 8,9 tūkst. eurų.

„Perkam automobilį ir pastebėjau daug variantų prieš parduodant pakeičiama kaina į neadekvačiai per žemą. Ką tai reiškia, ar čia kažkaip susiję su mokesčių slėpimu?“ – socialiniame tinkle klausė vienas iš internautų.

Tačiau VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius sako, kad sukčiavimo būdas, kai prieš paskelbiant skelbimą negaliojančiu dirbtinai mažinama kaina skelbimo paskutinėje versijoje, yra gerai žinomas.

„Kontrolės metu VMI specialistai atsižvelgia į kainų istoriją, datas bei įvykius (t. y., kada įvyko pardavimas, skelbimo panaikinimas ir kaip kito kaina). 

Siekiant nustatyti fiktyvias sandorio sumas, VMI naudoja duomenų analizės sistemą, kuri realiu laiku vertina sutartyse nurodytų kainų tikrumą pagal parduodamų transporto priemonių rinkos duomenis ir asmenis, kurie galimai sutartyje nurodė fiktyvią kainą, kviečia pokalbiui“, – paaiškino R. Puncevičius.

Pasak jo, šių nesąžiningų pardavėjų vėliau prašoma pagrįsti kainos realumą. O, jei reikia, pateikti ir papildomus dokumentus, kurie įrodytų, kodėl automobilis buvo parduotas už gerokai mažesnę kainą nei rinkos vertė.

„Be to, jau nuo 2021 m. įsigaliojo pareiga transporto priemonėms turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK). SDK kodas suteikia galimybę nuo pat pradžių identifikuoti asmenis, siūlančius parduoti automobilius, taip pat konkrečius parduodamus automobilius (pagal markę, kėbulo numerį), bei siūlomą pardavimo kainą.

Tai leidžia atlikti išsamesnes rizikos analizes bei greičiau nustatyti galimai rizikingus pardavėjus, kurie, pavyzdžiui, automobilius parduoda be SDK, nurodo rinkos kainos neatitinkančias pardavimo sumas“, – priminė VMI atstovas.

R. Puncevičius pasakoja, kad fiktyvūs sandoriai ir už jų besislepiantys, mokesčių vengiantys pardavėjai, nuo kurių nukenčia galutinis pirkėjas ir skaidriai veikiantis verslas, yra viena didžiausių naudotų automobilių pardavimo sektoriaus problemų.

VMI atliekant kontrolės veiksmus, tam pasitelkiama tiek inspekcijos, tiek iš trečiųjų asmenų gauta ar viešojoje erdvėje pasirodžiusi informacija. Pavyzdžiui, skelbimų puslapiai, socialiniai tinklai, žiniasklaidos publikacijos ir kt.

„Nors šiam sektoriui VMI skiria ir toliau skirs ypatingą dėmesį, sprendžiant šią problemą labai svarbus yra ir pačių pirkėjų elgesys. Gyventojai turėtų netoleruoti akivaizdžių sukčiavimo veiksmų ir nesutikti pasirašyti sutarties su fiktyvia kaina, nes galiausi gali nukentėti patys.

Susidūrus su tokia situacija, t. y. pastebėjus mokestinius pažeidimus, apie tai informuoti VMI pasitikėjimo telefonu 1882 ar užpildžius anketą www.vmi.lt > STOP šešėliui.

Baudos – iki 6 tūkst. eurų

R. Puncevičius taip pat pirštu beda ne tik į pardavėjus, bet ir automobilio pirkėjus, kurie sutinka pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti žemesnę automobilio kainą, nei realiai yra sumokama. 

„Pirkėjai ne tik prisideda prie dokumentų klastojimo, tačiau ir praranda garantijas dėl automobilio. 

Pavyzdžiui, jei automobilis turi defektų, apie kurios pardavėjas neinformavo, tai pirkėjas negalėtų susigrąžinti faktiškai sumokėtos sumos, nes neturi įrodymų, kad sumokėjo daugiau nei įrašyta pirkimo-pardavimo sutartyje“, – sakė jis.

VMI specialistas gyventojams primena, kad už mokesčių vengimą yra numatytos ir baudos, kurios gali siekti net 6 tūkst. eurų.

„Už neteisingų duomenų teikimą (įrašymą į deklaracijas, nustatyta tvarka patvirtintas ataskaitas arba į kitus mokesčių administratoriui ar kitai valstybės įgaliotai institucijai pateikiamus dokumentus) apie už automobilio pardavimą gautas pajamas, siekiant išvengti mokesčių, žinant, kad jie neteisingi, gali būti taikoma administracinė atsakomybė.

Bauda gali siekti nuo 1 tūkst. iki 6 tūkst. eurų“, – gyventojų dėmesį atkreipė pašnekovas.

Ko svarbu nepamiršti? 

VMI gyventojams taip primena, ko svarbu nepamiršti perkant naudotą automobilį iš fizinio ar juridinio asmens.

  • Teisingas SDK. Patikrinkite, ar pardavimo skelbime arba pardavimo iškaboje ant automobilio yra nurodytas SDK ir ar jis yra teisingas. Tai padaryti galite čia. Jei paprašius pardavėjas negali pateikti SDK ar kodas neteisingas, tai gali būti pirmasis ženklas, jog galimai veikla vykdoma nesąžiningai. 
  • Sutartis. Visais atvejais perkant automobilį privalu sudaryti teisingą pardavimo – pirkimo sutartį. Lietuviškos sutarties pavyzdį ir patarimus, kaip ją užpildyti, rasite čia. Siūlymas pasirašyti užsienietišką sutartį, nors iš tiesų automobilį perkate Lietuvoje iš Lietuvos piliečio, yra dokumentų klastojimas ir atima iš pirkėjo visas garantijas bei priverčia prisidėti prie nelegalios veiklos. Pirkėjui, kuris sąmoningai sutiko suklastoti sutartį taip pat gali būti taikoma atsakomybė. 
  • Duomenų teisingumas. Taip pat verta visada patikrinti, ar nurodyti teisingi pardavėjo duomenys (vardas pavardė, asmens kodas) ir jie atitinka asmens tapatybės dokumentuose esančius, ar pagal juos surandamas būtent to automobilio SDK. Tai padaryti galite čia. 
  • Kaina. Nesutikite sutartyje nurodyti mažesnę kainą, nei ji yra iš tiesų. Fiktyvus kainos sumažinimas yra naudingas tik pardavėjui, nes padeda nuslėpti mokesčius, kai tuo tarpu pirkėjui dėl to gali atsirasti mokėtinų mokesčių. 
  • Registracija. Įsigijus automobilį nepamirškite deklaruoti nuosavybės pasikeitimo: pirkėjas užregistruoja pirkimą pirmas, o pardavėjas patvirtinta. Daugiau informacijos apie automobilio nuosavybės teisės pasikeitimo deklaravimą rasite čia. 
  • Pranešti apie sukčiavimą. Na, o pastebėjus pažeidimus, kviečiame gyventojus nelikti abejingiems ir apie tai pranešti VMI pasitikėjimo telefonu 1882, ar VMI internetinėje svetainėje užpildžius e. forma STOP šešėliui skiltyje.

Papidomai sumokėjo virš 128 tūkst. eurų

VMI taip pat pasidalijo praėjusiais metais atliktų stebėjimų analizę, kuomet automobiliai buvo parduodami skelbimų portaluose.

„Nustačius, kad įforminta automobilių pardavimo kaina buvo sumažinta, mokesčių mokėtojai kainas koregavo ir papildomai deklaravo virš 311 tūkst. eurų pajamų, nuo kurių papildomai sumokėjo virš 128 tūkst. eurų mokesčių.

24 mokesčių mokėtojams buvo surašyti administracinio nusižengimo protokolai už pavėluotai įgytą SDK. Įvairias poveikio priemones mokesčių mokėtojams, kurie dirbtinai sumažina automobilio pardavimo kainą, planuojame vykdyti ir ateityje“, – vardijo mokesčių inspekcijos atstovas.

VMI duomenbimis, 2021–2023 m. kontroliuojant automobilių sektorių, iš viso buvo atlikti 1552 kontrolės veiksmai, nustatyta papildomai mokėtinų mokesčių suma viršija 4,1 mln. eurų. 

Be to, R. Puncevičius kad įgyvendinamos priemonės, glaudžiai bendradarbiaujant su „Regitra“, policija, Valstybės sienos apsaugos tarnyba, duoda teigiamų pokyčių automobilių prekybos sektoriuje.

„Pavyzdžiui, įvedus SDK, išaugo įregistruotos automobilių prekybos veiklos skaičius. 2024–01–01, palyginti su 2021–01–01 laikotarpiu, gyventojų, įregistravusių automobilių prekybos veiklą, skaičius išaugo 41 proc. (nuo 2 995 iki 4 219), juridinių asmenų (nuo 6 896 iki 7 672) – 11 proc. Visas sektorius išaugo apie 20 proc.“, – duomenimis pasidalijo specialistas.

VMI pastebi, kad taip pat padidėjo ir sumokėti mokesčiai. Autoprekybos sektoriaus sumokėti mokesčiai, skaičiuojant be 10-ies įmonių, turinčių didžiausius autosalonus, 2023 m. palyginti su 2022 m., išaugo 46,3 proc., kai autosalonų sumokėti mokesčiai augo 6,5 proc. 

2023 m. visas sektorius sumokėjo 495,2 mln. Eur mokesčių, iš jų 10 didžiausių salonų – 198,9 mln. Eur, sektorius be 10-ies didžiųjų salonų – 296,3 mln. Eur. 

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder