Didžiausio greito elektromobilių įkrovimo tinklo Lietuvoje „Ignitis ON“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas Andrius Šeršniovas primena, ką verta žinoti apie greitą elektromobilių įkrovimą žiemą.
Elektromobilių baterijoms svarbu apšilti
Kaip pažymi „Ignitis“ ekspertas, įkrovimo greitis priklauso ne tik nuo stotelės galios, bet ir nuo elektromobilio baterijos temperatūros. Elektromobilio baterija negali atšalti iki neigiamos temperatūros, o efektyviausiai veikia kambario temperatūroje – apie 20 °C.
„Pradėjus įkrovimą kai baterija dar neįšilusi, galite nemaloniai nustebti dėl ženkliai mažesnės nei įprasta įkrovimo spartos. Tai priklauso ne nuo stotelės, o nuo elektromobilio, tiksliau, jo baterijos temperatūros.
Net ir itin galinga įkrovimo stotelė negali pateikti daugiau energijos, nei baterija pajėgi priimti. Galios ribojimą valdo elektromobilio vidinis įkroviklis. Jis įvertina baterijos būklę ir tiekia tiek energijos, kiek tuo metu baterija gali priimti. Įkrovimo metu baterija natūraliai sušyla arba yra papildomai šildoma automobilio sistemų, todėl įkrovimo sparta palaipsniui didėja“, – komentuoja A. Šeršniovas.
Svarbu turėti omeny, kad daugelis elektromobilių baterijų turi elektrinius šildymo elementus, kurie atšalus orui automatiškai aktyvuojami. Šiai funkcijai reikalinga energija, tad elektromobilumo ekspertas primena – šaltomis dienomis nepalikti elektromobilio su mažesniu nei 20 proc. baterijos likučiu.
Kodėl šaltyje elektromobiliai įsikrauna lėčiau
„Jei atsakyti trumpai ar šaltyje elektromobilis įsikrauna lėčiau – atsakymas yra taip“, – sako A. Šeršniovas. Ir priduria, kad tai, kiek lėčiau nei įprastai įsikraus jūsų elektromobilis, priklauso nuo jo baterijos tipo bei baterijos cheminės sudėties.
„Skirtingi baterijų tipai yra nevienodai jautrūs šalčiui. Įkrovimo spartai įtakos turės ir baterijoje esančios cheminės medžiagos. Pavyzdžiui, elektromobilių baterijos, kurių sudėtyje yra daugiau kobalto, paprastai, yra atsparesnės šaltam orui.
Visgi, naujausių elektromobilių baterijose kobalto būna naudojama mažiau, nes šio cheminio elemento gavyba yra sudėtinga“, – detalizuoja „Ignitis ON“ ekspertas.
Kaip žiemą elektromobilį įkrauti greičiau
A. Šeršniovas primena, kad elektromobilio įkrovimas bus spartesnis, jeigu pradedant sesiją baterija jau bus optimalios temperatūros. Sušildyti bateriją galite automatiškai, pasinaudodami savo elektromobilio funkcionalumais, arba planuodami įkrovimą.
„Dalis elektromobilių, pavyzdžiui „Tesla“ ar naujesni „Hyundai“ modeliai, turi automatinį baterijos šildymą prieš įkrovimą greito įkrovimo stotelėje. Jei turite tokį elektromobilio modelį, navigacijoje pasirinkus įkrovimo stotelę, elektromobilis automatiškai pradės ruošti bateriją greitesniam įkrovimui“, – primena A. Šeršniovas.
Be to, pasak „Ignitis ON“ eksperto, kai kurie elektromobilių modeliai turi automatinę ir mygtuku ekrane įjungiamą baterijos šildymo funkciją. Turint tokį elektromobilį, reiktų prisiminti ir įjungti šią funkciją prieš greito įkrovimo sesiją.
Yra elektromobilių, kurie turi žiemos režimą, todėl verta jį naudoti šaltuoju metų laiku. Tai padės palaikyti optimalią baterijos temperatūrą.
Dar vienas eksperto patarimas ir priminimas apie tai, kad bateriją aktyviau šildo dinamiškesnis važiavimo stilius – aktyvesni įsibėgėjimai bei dažnesnis regeneracinių stabdžių naudojimas. Žinoma, būtina vairuoti saugiai ir atsižvelgti į oro sąlygas bei kelio būklę.
Na ir paskutinis patarimas – esant galimybei elektromobilį įkrauti ne prieš važiuojant, o po važiavimo, kol baterija dar yra šilta. Net ir esant arktiniams speigams, jeigu elektromobilio baterija yra optimalios temperatūros, įkrovimo sparta gali mažai skirtis nuo įkrovimo spartos šiltomis dienomis.
Tad esminis patarimas keliaujant žiemą, nesitikėti, jog esant šaltai elektromobilio baterijai įkrovimo sparta bus tokia pati kaip ir vasarą, o norint pasiekti panašią įkrovimo spartą derėtų įsiminti elektromobilių baterijų pašildymo taisyklę.
Rašyti komentarą