Pirmą kartą Lietuvoje rodomas Koršunovo „Dėdė Vania“ vainikuos „TheATRIUM“ festivalį

Gegužės mėnesį Klaipėdoje prasidėjęs tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“ baigsis birželio 22 d. Paskutinė jo programos stotelė – birželio 21 ir 22 dienomis rodomas Oskaro Koršunovo režisuotas spektaklis pagal Antono Čechovo pjesę „Dėdė Vania“.

Spektaklis buvo kurtas bendradarbiaujant dviem bene svarbiausioms teatrinėms institucijoms Katalonijoje – festivaliui „Temporada Alta“ ir teatrui „Teatre Lliure“.

Puikiai vertinama A. Čechovo interpretacija

2021 m. rudenį Barselonoje vykusi „Dėdės Vanios“ premjera nepaliko abejingų. Metų pabaigoje didžiausiame šalies laikraštyje „El Pais“ rengiamuose rinkimuose O. Koršunovo kartu su katalonų aktoriais sukurtas spektaklis buvo įvardintas kaip vienas iš dešimties geriausių 2021 metų spektaklių. Lietuvių režisierius buvo vienintelis užsienio svečias šiame sąraše.

Tai ne Rusija, bet ir ne Katalonija. Tai ne 19 amžius, bet ir ne dabartis. Šis pasaulis yra mūsų dvasiniame žemėlapyje, – apie savą „Dėdės Vanios“ versiją kalbėjo O. Koršunovas. 

– „Dėdė Vania“ stebėtinai, net unikaliai aktualus šiuolaikybėje – tai ir ekologijos tema, ir moters emancipacija, ir tradicinio bei modernaus pasaulio susidūrimas, ir socialinė sąranga, kurioje meilė tampa nebeįmanoma.

Taip, visų šių temų atgarsius bus galima išgirsti ir mūsų spektaklyje, bet mums svarbiausia buvo Čechovo nupaišytas dvasinis žemėlapis, kuriame mes ieškome savęs. Man „Dėdė Vania“ yra veidrodis, kuriame aš galiu atpažinti save. Šiurpus mano dvasinės realybės veidrodis.“

Į Klaipėdos dramos teatrą spektaklio pažiūrėti atėję žmonės bus pirmieji jį pamatę Lietuvoje. Birželio 21-ąją, iškart po spektaklio, teatre bus galima dalyvauti susitikime su režisieriumi ir pagrindinio vaidmens atlikėju, žymiu katalonų aktoriumi Julio Manrique. Juos kalbins aktorė Eglė Jackaitė.

Didžiausias festivalis

Jau šeštus metus pajūryje vykstantis „TheATRIUM“ kiekvieną sukaktį pasitinka ūgtelėjęs. „Prieš naujus metus maniau, kad šis festivalis bus didžiausias. Organizacine prasme – kiek pastangų reikėjo įdėti – jis tikrai iš mūsų pareikalavo daug darbo, bet manau, kad rezultatu tikrai galime didžiuotis“, – apžvelgdamas besibaigiantį festivalį kalbėjo Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys.

Jis atkreipė dėmesį, kad „TheATRIUM“ planus ne kartą koregavo ne tik pandemijos sąlygoti padariniai, daug pokyčių atsirado ir po Rusijos pradėto karo Ukrainoje – nuo logistinių iššūkių iki išaugusių kaštų.

T. Juočys džiaugėsi, kad, nepaisant visų iššūkių – šiųmetė „TheATRIUM“ programa tikras grynuolis, „pirmieji Europoje atsivežėme Alessandro Serra naujausią spektaklį – pirmiau nei Avinjono festivalis.

Lietuvos publikai pristatėme čia dar nebuvusį, bet Lenkijoje ir už jos ribų gerai žinomą režisierių Grzegorz Bral. Dėkingai susiklosčius aplinkybėms, pavyko atsivežti teatrą iš Ukrainos, be to, rodysime Lietuvoje labai gerai žinomo režisieriaus Oskaro Koršunovo kitoje kultūrinėje terpėje, užsienyje, kurtą spektaklį. Bet koks festivalis didžiuotųsi tokia programa“.

Pasisekimas – Lietuvos teatro vitrina

Festivalis prasidėjo koncentruota, savaitės trukmės Lietuvos teatro vitrina, jos metu svečiams iš užsienio: tarptautinių teatro festivalių agentams, teatrų atstovams ir teatro kritikams, buvo rodomi įvairių Lietuvos teatrų spektakliai.

„Nėra jokių abejonių – tai sėkminga festivalio dalis, – tikino T. Juočys, – gauname grįžtamąjį ryšį ir žinome, kad svečiai iš užsienio grįš ir kitais metais. Čia jiems sudaromos puikios sąlygos: išspręsti logistiniai klausimai, koncentruota programa, suorganizuotos tinklaveikos ir viskas pasiekiama ranka.

Be to, vitrina vyksta jaukiame, nedideliame pajūrio mieste. Manau, kad miestas savo veidą turi kurti pats – norime, kad Klaipėda būtų teatrinis miestas.“

Galime sakyti, kad vitrina 2022 m. pavyko, nes jau yra padėti pirmieji žingsniai tarp tam tikrų Lietuvos teatrų ir užsienio festivalių atstovų dėl tolimesnio bendradarbiavimo, bendrų projektų ar gastrolių, toks ir yra pagrindinis mūsų rengiamos Lietuvos teatro vitrinos tikslas“,

 – T. Juočį papildė kultūrinės veiklos ir žiūrovų aptarnavimo padalinio vadovė Kristina Žiogaitė. Ji taip pat minėjo, kad atlikus užsienio svečių apklausą buvo gautas itin pozityvus grįžtamasis ryšys – Klaipėdoje pavyko sukurti patogią ir turiningą kultūrinių mainų erdvę.

Iššūkį priimanti publika

Teatro kritikė iš Latvijos Jevgenija Šermeniova buvo atvažiavusi pasižiūrėti G. Bralo spektaklio, po jo ji stebėjosi, kaip gerai publika jį priėmė – šis kūrinys tikrai ne laisvalaikiui. Bet mūsų žiūrovai tokie – jie laisvi ir priima mūsų siūlomus iššūkius.

Manau, kad per šešis festivalio metus žmonės tikrai spėjo nusiteikti, kad programa visada bus išskirtinė, ir jie tikslingai ateina jos pasižiūrėti“, – teatro meną mylinčių žmonių gausa pajūryje visai nesistebėjo T. Juočys.

Šiame „TheATRIUM“ festivalyje žiūrovams buvo pasiūlytas ir „desertas“ – po tarptautinės programos spektaklių teatro antro aukšto fojė vyko susitikimai su režisieriais. Unikali galimybė pasiklausyti Europoje puikiai žinomų teatro meistrų sulaukė didelio publikos susidomėjimo.

Jau seniai brandinome šią idėją, manome, kad tokie susitikimai yra naudingi ir žiūrovui, ir organizacijai, ir kūrėjams. Iš užimtų kėdžių skaičiaus sprendžiame, kad lankytojams tai yra tikrai įdomu, tad tikimės susitikimus tęsti ir tolimesniuose savo projektuose“, – naują iniciatyvą apibendrino K. Žiogaitė.

Tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“ Klaipėdos dramos teatre rengiamas kasmet nuo 2017 m.

Plačiau apie festivalį www.theatrium.lt

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder