Kaip Singapūras daugiaaukštes automobilių stovėjimo aikšteles paverčia ūkiais

Eyleen Goh valdo ūkį iš viršutinio automobilių stovėjimo aikštelės aukšto Singapūre.

Ji sako, kad tai nėra maža įmonė - per dieną netoliese esantiems mažmenininkams ji tiekia iki 400 kg daržovių.

„Singapūras yra gana mažas, bet turime daug automobilių stovėjimo aikštelių. Tai gana didelė svajonė - turėti [čia] ūkius, kurie tenkintų bendruomenės gyventojų poreikius“, - sako ji.

Šiuo metu Pietryčių Azijos mieste-valstybėje ant stogų iškilo bent tuzinas tokių ūkių.

Vyriausybė neįprastus sklypus pradėjo nuomoti 2020 m., įgyvendindama savo planus didinti vietinę maisto gamybą. Šiuo metu 5,5 mln. gyventojų turinti šalis importuoja daugiau kaip 90 proc. maisto.

Tačiau šioje tankiai apgyvendintoje salų valstybėje vietos trūksta, o tai reiškia, kad žemė nėra pigi. Singapūre yra vienas brangiausių pasaulyje nekilnojamojo turto objektų.

Vienas ūkininkas BBC pasakojo, kad dėl didelės savo pirmojo sklypo automobilių stovėjimo aikštelėje kainos turėjo jo atsisakyti ir persikelti į pigesnę vietą.

Kai „BBC News“ apsilankė ponios Goh ūkyje, kuris yra maždaug trečdalio futbolo aikštės dydžio, veikla buvo pačiame įkarštyje.

Darbininkai rinko, apipjaustinėjo ir pakavo choy sum - žalias lapines daržoves, naudojamas kinų virtuvėje.

Tuo tarpu kitame ūkio gale kitas darbuotojas užsiėmė sodinukų persodinimu.

„Derlių nuimame kiekvieną dieną. Priklausomai nuo to, kokias daržoves auginame, per dieną gali būti nuimama nuo 100 kg iki 200 kg ar 400 kg“, - sako ponia Goh.

Ji sako, kad ūkio įkūrimas kainavo apie 1 mln. Australijos dolerių (719 920 JAV dolerių; 597 720 svarų sterlingų), o didžioji dalis pinigų buvo išleista įrangai, padedančiai pagreitinti derliaus nuėmimą.

Nors ji gavo keletą subsidijų, M. Goh sako, kad jos verslas dar nėra pelningas.

Ji turi 10 darbuotojų ir moka apie 90 000 s. d. nuomos mokestį per metus už patalpas ir dar vieną automobilių stovėjimo aikštelę, kuri vis dar įrenginėjama.

„Mūsų įsikūrimo laikotarpis vyko Kovid pandemijos metu, todėl logistika buvo daug brangesnė ir užtruko ilgiau“, - aiškina ponia Goh.

„Be to, tai buvo pirmasis (vyriausybės) paskelbtas stoginės automobilių stovėjimo aikštelės konkursas, todėl šis procesas visiems buvo labai naujas“, - priduria ji.

Singapūro stogų ūkininkai taip pat randa kitų būdų užsidirbti pinigų.

Nicholas Goh, kuris nėra susijęs su ponia Goh, sako, kad jam pavyko gauti pelno imant iš žmonių mėnesinį mokestį už daržovių derlių jo miesto ūkyje.

Jis sako, kad ši idėja ypač patinka netoliese gyvenančioms šeimoms, nes „tai ne komercinis, o bendruomeninis požiūris“.

Tačiau kitas miesto ūkininkas Markas Lee sako, kad didelės išlaidos privertė jį persikelti į pramoninį pastatą, kuriame taikomas „nereikšmingas“, t. y. mažesnis nuomos mokestis.

„Daržovės galiausiai yra tik daržovės. Jų galima gauti šviežiausių ir geriausios kokybės, bet yra apribojimas, kiek už jas mokėti. Čia nekalbame apie triufelius“, - sako ponas Lee.

Egzistencinė problema“

Stogų fermos nėra vienintelis būdas Singapūrui padidinti užauginamo maisto kiekį.

Didžioji dalis šalyje užaugintos produkcijos gaunama iš aukštųjų technologijų įrenginių, kuriuos smarkiai subsidijuoja vyriausybė. Remiantis oficialiais duomenimis, 2020 m. šalyje veikė 238 licencijuoti ūkiai.

Kai kurie iš ūkių jau dabar yra pelningi ir gali plėsti gamybą, kad padidintų pelną, teigia Singapūro maisto agentūra (SFA).

„Aprūpinimas maistu yra egzistencinis Singapūro klausimas. Būdamas pasauliniais ryšiais susijęs mažas miestas-valstybė, turintis ribotus išteklius, Singapūras yra pažeidžiamas išorinių sukrėtimų ir tiekimo sutrikimų“, - "BBC News" sako SFA atstovas.

„Todėl svarbu, kad nuolat imtumėmės veiksmų, siekdami apsaugoti savo pagrindinius išteklius“, - priduria atstovas.

Šių metų pradžioje Singapūre buvo atkreiptas didelis dėmesys į apsirūpinimo maistu problemą, kai kelios regiono šalys uždraudė arba apribojo pagrindinių maisto produktų eksportą.

Vyriausybės, priklausomos nuo importo, stengėsi apsaugoti savo maisto atsargas, nes dėl karo Ukrainoje ir pandemijos pabrango viskas - nuo pagrindinių maisto produktų iki žalios naftos.

Iki 2030 m. Singapūras siekia pats pasigaminti 30 proc. suvartojamo maisto - daugiau nei tris kartus daugiau nei dabar.

Singapūro Nanyang Technological University profesorius William Chen sako, kad miesto ūkiams turėtų būti teikiama didesnė parama.

„Yra priemonių, pavyzdžiui, SFA skiriamos produktyvumo subsidijos ir reguliariai organizuojami ūkininkų turgūs, kad vartotojai būtų skatinami pirkti daugiau vietinės produkcijos“, - sako profesorius V. Čenas, kuris yra universiteto Maisto mokslo ir technologijų programos direktorius.

„Galbūt būtų galima apsvarstyti galimybę padėti vietos ūkininkams įsisavinti paprastas technologijas...“, - sako jis.

Tačiau Lee Kuan Yew viešosios politikos mokyklos docentė Sonia Akter mano, kad didelės veiklos sąnaudos greičiausiai ir toliau išliks pagrindine miesto ūkininkų problema.

„Singapūras siūlo daug subsidijų ir finansinės paramos verslininkams, dirbantiems šioje srityje“, - sako ji.

„Kyla klausimas, ar šie ūkiai galės veikti ir būti komerciškai gyvybingi, kai valstybės parama nustos tekėti.“

Ant stogo, apsupto daugiaaukščių namų viduryje, Singapūro miesto centre, ponia Goh gali atrodyti, kad tradicinis žemės ūkis jai yra tolimas.

Tačiau ji kartoja prieš ją gyvenusių ūkininkų kartų mintis: „Pasiduoti - ne išeitis. Kuo didesnis iššūkis, tuo didesnis pasitenkinimas“.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder