„Ar jums patinka gėjai?"
Kaip vyksta lytiškumo ugdymas mokykloje neseniai socialiniame tinkle pasidalijo organizacijos „Basos mamos" vadovė Vitalija Jankauskaitė-Milčiuvienė.
Su ja susisiekė mama iš Radviliškio rajono, kuri papasakojo apie Baisogalos gimnazijoje vykusius lytiškumo užsiėmimus. Moteris stebėjosi, kad su 6-8 klasių mokiniais buvo kalbama apie masturbaciją, gėjus, mokiniai darė užduotį - artėdami vienas prie kito pasakojo, kaip jaučiasi.
„Kalbėjo apie masturbaciją, menstruacijas, skaidrėse rodė moteriškus lytinius organus, kuriuos kai kas norėjo nufotografuoti, tai neleido ir pasakė, kad tegul būna paslaptis.
Klausė, ar jums patinka gėjai? Reikėjo užpildyti anketą.
Tiesa, dar reikėjo susiskirstyti poromis (nesvarbu lytis), artėti vienas link kito ir stebėti savo savijautą - ką pajusi", - gautą informaciją pacitavo V.Jankauskaitė-Milčiuvienė.
„Vakaro žinių" kalbinta V.Jankauskaitė-Milčiuvienė stebėjosi tokio pobūdžio paskaitomis mokyklose: „Niekas neklausia tėvų nuomonės, ar jie nori, kad jų vaikai gautų tokią informaciją ir būtent taip pateiktą.
Tokios situacijos kelia nepasitikėjimą pačiomis ugdymo įstaigomis.
Pasirodo, kažkas atvažiuoja, skaito vaikams paskaitas. Ir kodėl pasirenkama konkrečiai ši organizacija?
Man atrodo, kad yra organizacijų, kurios kitaip pateikia lytinio ugdymo turinį, be papildomų LGBT propagandos elementų.
Nežinau, kas dedasi mūsų valstybėje, kad tokie dalykai tapo madoje, o mes, kurie kritikuojame, laikomi kažkokiais atsilikusiais.
Jeigu tokios paskaitos vyksta mokykloje, turėtų būti apibrėžiama, kas jas gali vesti, kokie specialistai tai turi būti, kas juos parengia.
Nes dabar atrodo, kad bet kas gali įsisteigti organizaciją ir važiuoti į mokyklas. Ir dar, kaip suprantu, iš to užsidirba, nes greičiausiai tos paskaitos yra apmokamos.
Kas tuomet gali sulaikyti, jeigu kokios sektos atstovai sugalvotų atvažiuoti vaikams paskaityti paskaitas iš savo požiūrio taško?"
Dirba ir su suaugusiais, ir su vaikais
Gimnazijoje šį užsiėmimą vedė lektorės iš VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namai".
Tai ta pati organizacija, kuri 2020 m. nuskambėjo žiniasklaidoje, kai suaugusiems surengė renginį „Vulvų ir penių tapybos dirbtuves." Tai organizacija, palaikanti hormoninių gimdos spiralių skyrimą nepilnametėms.
„Jei domitės lytiškumo ugdymu, greičiausiai neseniai teko matyti publikuotą straipsnį, kuriame skelbiama, jog pastaraisiais metais nemokamos kontracepcijos galimybe tepasinaudojo 39 paauglės, nepaisant to, kad jau kurį laiką Lietuvoje 15-20 metų amžiaus merginoms kompensuojama viena patikimiausių kontraceptinių priemonių - hormoninė gimdos spiralė.
Neabejojame, jog prie to prisideda žiniasklaidoje vyraujanti negatyvi nuomonė apie hormonines kontraceptines priemones ir skelbiama dezinformacija apie ilgalaikį jų poveikį merginos organizmui", - pernai metų pabaigoje socialiniame tinkle rašė organizacija.
Be to, organizacija pateikiama kaip galimas partneris, kuris mokyklose galės vesti ir gyvenimo įgūdžių pamokas. Jos švietimo įstaigose turėtų atsirasti nuo kitų mokslo metų.
Vieniems metams projektui skiriama 7 mln. eurų. „1-4 klasėse programa bus įgyvendinama integruotai, to paties mokytojo.
Nuo 5 klasės vyks po vieną pamoką per savaitę, o 6-10 klasėms viena pamoka per dvi savaites", -pristatydamas šią idėją Seime kalbėjo Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patarėjas Ignas Gaižiūnas.
Kartu ministerija nurodo, kad mokyklos galės samdyti partnerius šiai programai įgyvendinti. Ir pateikiami pavyzdžiai: „Raudonasis kryžius", „Caritas", Lietuvos žmogaus teisių centras, Lietuvos priklausomybės ligų reabilitacijos bendruomenių asociacija, Priklausomybės ligų specialistų asociacija, „Įvairovės ir edukacijos namai", visuomenės sveikatos biurai, PAGD, saugaus eismo ar radiacinės saugos specialistai.
„Vakaro žinios" susisiekė su organizacija „Įvairovės ir edukacijos namai", tačiau organizacija tėvų išsakytus nuogąstavimus komentuoti atsisakė.
Savo komentarą jie pateikė viešai socialinėje erdvėje, kur teigia, kad paviešinta informacija apie jų vestus mokymus neatitinka tikrovės.
„Taip, tikrai kalbame ne visuomet patogiomis temomis ir atvirai atsakinėjame į jaunų žmonių klausimus, nes žinome, jog kai jiems/joms atsakome - kils mažesnis noras ieškoti atsakymų internete, o didesnis noras - diskutuoti vieniems/oms su kitais/omis arba kreiptis į suaugusius iškilus iššūkiams.
Nurodyta neteisingai, kad viena lektorių teigė, jog mokymų turinys - paslaptis. Tiesą sakant su mažesniaisiais mokymų dalyviais diskutuojame apie tinkamas ir netinkamas paslaptis ir mokome juos ir jas, kaip jas atskirti", - rašo organizacija.
Ji taip pat pakomentavo užduotį, kurioje vaikai turėjo artėti vieni prie kitų: „Metodas, skirtas „artėti vieniems prie kitų", naudojamas aptarti gebėjimui sakyti „NE".
Tai klasikinis neformaliojo ugdymo metodas, po kurio su dalyviais diskutuojame, ar paprasta pasakyti „ne", koks kyla jausmas, kai porininkas/ė pasako „ne", kaip žinoti, kad kitas žmogus nesijaučia jaukiai ir kaip drąsiai iškomunikuoti savo nejaukumą. Tai yra seksualinio smurto prevencija."
Sumokėjo iš biudžeto
„Vakaro žinioms" susisiekus su Baisogalos gimnazijos direktore Rita Juškevičienė, ši patikino, kad mokymai vyko 6-8 klasių mokiniams ir teigė nematanti nieko blogo, kad su vaikais buvo kalbama apie masturbaciją bei homoseksualumą.
„Pasirinkome iš gausybės lektorių internete.
Pasižiūrėjome, kad tai daro profesionalai, o mokinių atsiliepimai patys geriausi", - sakė ji. Pasak direktorės, mokymai buvo pirkti per „kokybės krepšelį", o pasirinkta organizacija iš sąrašo tokių, kurios mokyklose veda lytiškumo pamokas.
Paklausta apie anksčiau organizacijos organizuotas vulvų ir penių tapybos dirbtuves, sakė, apie tai nežinojusi, tačiau pridūrė, kad dėl lytiškumo pamokų vaikams iš mokyklos bendruomenės nusiskundimų negirdėjo.
Paklausta, ar tema apie masturbaciją šeštokams yra tinkama, direktorė tiesiai neatsakė. „Priklausomai nuo žmogaus brendimo tikriausiai. Kaip jums atrodo?
Pasakysiu, kad nė vienas nebuvo verčiamas, tai buvo paprastas lytinio ugdymo užsiėmimas, kurį vedė profesionalai žmonės iš pašalies", - sakė direktorė R.Juškevičienė. Ji patvirtino, kad tėvai su pamokos turiniu nebuvo supažindinti. Jie tik informuojami, kad mokykloje yra vykdoma lytinio švietimo programa.
Specialių reikalavimų lektoriams nėra
„Vakaro žinios" kreipėsi į Švietimo, mokslo ir sporto ministerija su klausimais, kur yra organizacijų sąrašas, iš kurio galima rinktis, ką į mokyklą kviesti, ir pagal ką yra atrenkamos konkrečios organizacijos.
Tačiau ministerija pakartojo anksčiau skelbtą informaciją, kur tarp kitų organizacijų, kaip pavyzdys yra įrašyti ir „Įvairovės ir edukacijos namai."
Kartu ministerija nurodė, kad nėra reikalavimų, jog į mokyklas atvykstantys lektoriai turėtų tam tikrą išsilavinimą ar kvalifikaciją.
„Lektoriai turi vadovautis Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programoje numatytais principais.
Kažkokių specialių reikalavimų kviestiniams lektoriams nėra, pati mokykla, žinodama savo kontekstą, pažindama mokinius, juos išsirenka, peržiūri jų siūlomą turinį, ar jis nesikerta su programos nuostatomis. Už Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programos įgyvendinimą atsakinga pati mokykla, tiksliau - jos vadovas.
Jeigu mokykla kviečiasi lektorius, turi įvertinti, koks jų siūlomas turinys, ar tai tinka mokyklos mokiniams, ar jis nesikerta su Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programos nuostatomis „, - nurodė ministerija.
Programoje nėra ir konkretaus sąrašo temų, kuriomis reikia kalbėti su vaikais.
„Lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai temos yra išskirtinės, apima labai intymius žmogaus gyvenimo aspektus, susiję tiek su mokytojo (šiuo atveju, lektoriaus), tiek mokinio turima asmenine patirtimi, vertybinėmis nuostatomis, įsitikinimais.
Yra parengti ir „Patarimai mokytojui. Lytiškumo ugdymas ir rengimas šeimai paauglystėje", - nurodė ministerija.
Taigi, nors pačioje programoje apie masturbaciją nekalbama, patarimuose mokytojams apie tai rašoma gana plačiai. Pavyzdžiui, nurodoma, kad 9-12 m. paaugliams būdinga masturbacija vienumoje.
Rašoma, kad 13-18 m. paaugliams būdingos neribotos erotinės fantazijos (jas ypač sužadina žiniasklaida), tačiau ribotos jų realizavimo galimybės sukelia emocinę įtampą, kuri gali pasireikšti įvairiomis lytinio elgesio formomis (masturbacija, seksualiniais žaidimais, petingu, lytiniais santykiais).
Skyriuje, kur kalbama apie specialiųjų poreikių vaikų lytiškumo raidą, nurodoma, kad „didžiausią nerimą tėvams ir pedagogams kelia sutrikusio intelekto vaikų ir paauglių masturbacija.
Tėvams ir pedagogams svarbu koncentruotis ne į masturbaciją, o į priežastis, dėl kurių ji vyksta."
Tai ministerijos parengti patarimai mokytojams.
Prie konsultantų, padėjusių rengti leidinį, nurodytas ne vienas pačios VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namai" esamas arba buvęs atstovas, išorės ekspertas.
Rašyti komentarą