"Pasaulyje vyksta karai, veši korupcija, savivaliavimas, ekonominė ir politinė neteisybė, ekstremizmas ir neapykanta, žmonės rūpinasi tik savo gerove ir sotumu. Tiek indų, tiek kinų, tie amerikiečių verslas paremtas oligarchija, įmonės sėkmė priklauso nuo ryšių. Tačiau laikui bėgant visa tai pasikeis, - vienoje iš savo lekcijų suteikė vilties D. Chopra. - Nuo "susiaurėjusios sąmonės" būklės mes pereisime prie "išplėstos samonės": tamsiame kambaryje rasis žibintuvėlis, ims ryškėti daiktų kontūrai, ir tai, kas anksčiau atrodė problema, taps galimybe. Žmonijos tikslas - užlipti ant "laisvos sąmonės" laiptelio, į kambarį, užlietą saulės šviesa, kur sprendimai bus daromi ne iš baimės, o iš širdies. Dvasiniai sprendimai yra pagrįsti bendru žmonių supratimu apie gėrį, meilę, atjautą ir savitarpio pagalbą.
Ką turime padaryti?
Tai, kad permainos artėja, o mums įprastas biurokratinis pasaulis griūva, rodo, pavyzdžiui, "arabų pavasaris" arba fenomenas "užimk Volstritą". Volstritas kris kaip ir visi neteisingi pasaulio dariniai. Griūtis eina iš pačios visuomenės, apsiginklavusios pirmiausiai internetu. Netgi Kinijoje, kur uždrausti "Twitter", "Facebook", žmonės randa išeitį, kaip naudotis šiais resursais. Neseniai bendravau su moterimi, apsirengusia kaip europietė. Ji pati prie manęs priėjo. Kai paklausiau, iš kur mane žino, ji atsakė, jog seka mane "Twitteryje". Ši moteris buvo iš Saudo Arabijos. Pasaulis keičiasi. Keičiasi viskas: tai, kaip mes bendraujame, kaip tvarkome verslą. Gerovė vis dar priklauso nuo karinės pramonės komplekso, tačiau gerovės resursas pajudėjo nuo gamtos resursų prie informacijos, informacinių technologijų.
Kaip atrodys verslas, kai žmogaus sąmonė pereis į naują raidos etapą?
Vis daugėja kompanijų, gerinančių gyvenimą. Ilgalaikėje perspektyvoje socialiniai verslai bus pelningesni už tradicines Volstrito kompanijas.
Kokių lyderių ieškos tokios kompanijos?
Mano dvasinis mokytojas vakcinos nuo poliomielito išradėjas Jonas Salkas savo gyvenimo pabaigoje pasakė, kad kita evoliucijos fazė - tai "metabiologinė evoliucija": išgyvens ne patys stipriausi ir labiausiai prisitaikę, o patys išmintingiausi. Iš tiesų evoliucionuojanti visuomenė ir verslas reikalauja ypatingo požiūrio į lyderiavimą - pažangų lyderiavimą.
Koks yra pažangus lyderis?
Pažangus, arba dvasinis, lyderis remiasi ne religija, ne ideologia ar dogmomis, o bendromis žmonių vertybėmis - tiesa, gerumu, meile ir atjauta, taip pat intuicija ir kūrybiškumu. Jis bendrauja vienodai ir su savo artimaisiais, ir su kolegomis, ir su pavaldiniais.
Toks lyderis turi rasti būdą sudominti darbuotojus. Jeigu vadovas nepastebi darbuotojo, tai šis neįsitraukia į verslą 45-iais procentais. Jeigu darbuotoją kritikuoja - rodiklis krenta iki 25 proc., nes žmonėms reikia dėmesio ir jie geriau priima kritiką nei ignoravimą. Jeigu vadovas pastebės bent vieną stiprią darbuotojo pusę, rodiklis sumažės iki 1 proc.
Darbuotojas gali dvejopai save suvokti kompanijoje: "Mane kontroliuoja" arba "Aš prisidedu prie verslo sėkmės".
Lyderis stebi darbuotojus, tačiau nepateikinėja savo vertinimų, o tik dalijasi mintimis arba samprotavimais, aiškina savo poreikius ir prašo, o ne reikalauja juos patenkinti.
O kaipgi Steve'as Jobsas? Jis nesielgė taip, kaip jūs kalbate. Ar tai reiškia, kad jis nebuvo geras lyderis?
Žiūrint iš ilgalaikės perspektyvos, Jobsas nebuvo puikus lyderis - jis buvo novatorius. Bet ir jis suvokė, kokie vertingi kompanijos sėkmei yra žmonės. Būsimoji lyderystė - tai ne vienas žmogus, o tai, kas vadinama "jūros žvaigžde".
Voro ir jūros žvaigždės fenomenas yra toks. Nupjaukite vieną voro koją - ir gausite vorą su septyniomis kojomis; nupjaukite jam galvą - ir gausite negyvą vorą. Su jūros žvaigžde viskas kitaip. Nupjaukite vieną galūnę - ir jos vietoje rasis viena arba dvi naujos. Kitaip nei voras, jūrų žvaigždė decentralizuota, ir kiekvienoje jos galūnių atsikartoja visi gyvybiškai svarbūs organai. Jūrų žvaigždė - teisingai paskirstytos lyderystės pavyzdys. Firmos priekyje negali stovėti vienas nepakeičiamas žmogus, čia turi būti savaime atsinaujinanti ekosistema.
Savo straipsniuose jūs skiriate daug dėmesio sąvokai "moteriška energija". Kam ji reikalinga lyderiui?
Tai ne ta energija, kurios turi moterys. Didžiosios lyderės Margaret Thatcher, Golda Meir, Indira Gandhi kopijavo stipriąją lytį ir moteriškos energijos neturėjo.
Moterišką energiją aš suprantu kaip estetiką, grožio jausmą, švelnumą, meilę, gerumą, atjautą. Kad verslui reikia naujų lyderių, liudija tai, kad į "CEO Yahoo!" vadoves buvo paskirta nėščia Marissa Meyer. Kompanija jai pasiūlė postą ir dekretines atostogas, nes norėjo turėti lyderį su moteriška energija. Ateityje moterys vaidins didžiulį vaidmenį.
Ar kiekvienas vadovas gali tapti dvasiniu lyderiu?
Pabandyti išmokti juo būti gali kiekvienas. Tam reikia klausytis - klausytis protu, širdimi, siela; plėsti savivoką ir kelti žmonių, kurie dirba su tavimi, savivertę. Bendrauti su jais pagarbiai ir prisiimti atsakomybę. Jeigu reikalai prasti, geras lyderis pasakys: tai mano kaltė. Kai viskas klojasi puikiai - "Čia mano komandos nuopelnas."
Pagal "Forbes"
Rašyti komentarą