Lietuvoje paskaitą apie misijas Šiaurės ir Pietų Amerikoje skaitęs kunigas Antanas Saulaitis SJ pabrėžia – šiuolaikiniai misionieriai ne galvoja: „Aš viską žinau ir dabar pamokysiu tuos durnius, atversiu tuos bedievius“, o ištiesia žmonėms ranką ir širdį.
Piranijos ir žmogėdros
Paskaitą apie misijas Šiaurės ir Pietų Amerikoje kunigas A. Saulaitis SJ skaitė rodydamas fotografijas šmaikščiai, gyvai ir vaizdingai pasakojo apie misionierius, kuriuos asmeniškai pažinojo. Kunigas pats yra ilgą laiką misionieriavęs Brazilijoje.
„Čia plaukiojame Nilo upėje. Piranijų nebijojome, nes jos kanda tik tuomet, kai yra alkanos“, – rodydamas fotografiją pasakoja kunigas.
Kartą Amazonijoje lankant lietuvių šeimas jam nebuvo kur nakvoti, tad buvo apnakvindintas bažnyčios kriptoje, kur palaidoti žmonės. „Aš labai jaukiai jaučiausi tarp kitų, kurie ilsisi“, – sako kunigas.
Lietuvos valdžia Brazilijoje 1929 metais pastatė penkias mokyklas, kad lietuvių vaikai turėtų kur mokytis skaityti ir rašyti lietuviškai, neužmirštų gimtosios kalbos. Į jas siųsdavo lietuvių mokytojus. Vienas tų mokytojų buvo Simas Bakšys. Kai per II Pasaulinį karą tas mokyklas uždarė, mokytojas nebeturėjo ką veikti, išvyko ieškoti deimantų ir aukso džiunglių upėse.
„Kartą jis nakvojo džiunglių "viešbutyje", kur tik palmių pastogė ir savas hamakas. Jį supo visokie džiunglių garsai, negalėjo užmigti. Nuėjo pas savininką, sako: „Ką man daryti – tiek triukšmo džiunglėse, naktį bijau, kad ateis žmogėdros, mane sučiups ir suės baltą žmogų“. Savininkas paguodė: „Nesirūpink, mes pernai paskutinį žmogėdrą suvalgėme“, – rimtai pasakoja A. Saulaitis.
Indėnai išmokė kantrybės
Pasak kunigo, misionieriai šiais laikais tikėjimu dalijasi su kitais, gyvendami jų vietinėje kultūroje, pagal vietos mandagumo papročius, valgydami jų maistą, kalbėdami jų kalba. Tai gali būti ir civilizuota, vakarietiška šalis. Misionieriai kovoja už žmogaus teises, šeimų gyvenimą, mokslą vaikams – tai gali daryti visų tikėjimų žmonės, neperšant savo įsitikinimų.
A. Saulaitis pažymi – žmogiški ryšiai visada yra mainai. Nuvykęs misionierius žiūri, ko gali žmones išmokyti, kaip padėti tuo, ką sugeba.
„Aš iš indėnų išmokau kantrybės – ne su savimi, o su kitais žmonėmis. Sugebėjimas suderinti žmogaus laisves ir bendruomeninius reikalus yra didžiulis menas“, – sakė A. Saulaitis.
Jo nuomone, vienas geriausių pavyzdžių – salezietis misionierius kunigas Kazimieras Bėkšta, XX amžiaus kultūros antropologas. Lietuvis kunigas daugiau nei 60 metų tyrinėjo Amazonės aukštupio čiabuvių kalbas, kultūrą, mitus, gyvenimo būdą, metų metus gyvendamas džiunglėse.
Jis rinko indėnų senolių mitus, pasakojimus, kaip atsirado pasaulis, žmonija, ką reiškia įvairūs gamtos reiškiniai, simboliai, apeigos. K. Bėkšta dėstė indėnų kalbas ir kultūrinę antropologiją, parengė gramatikos, skaitinių knygeles, pritaikė abėcėlę kelioms kalboms. Anuomet už savo uolumą ir pagarbą indėnų kultūrai bei jų teisėms K. Bėkšta vyskupo buvo iš vyskupijos išprašytas.
„Paneigti indėnus ir sakyti „jūs klaidingai tikite“, negalima. Jie pasakoja apie savo dievus, jis – apie savo. Pavyzdžiui, į Indoneziją, Šri Lanką, kurią nusiaubė cunamis, savanoriauti nuvyko daugybė katalikų, į musulmoniškas vietas. Vietiniai pamatė, kad katalikai lygiai tokie pat žmonės, o ne kokie pabaisos“, – pasakojo A. Saulaitis.
Bizonų kailių alternatyva
Šiuolaikiniai misionieriai gali padėti įvairiausiais būdais.
Prieš 500 metų Šiaurės Amerikos prerijose buvo 35 milijonai bizonų. Vietos indėnai juos medžiojo maistui, jų kailiais rengėsi, kailius naudojo įvairioms ritualinėms apeigoms.
„Baltieji suprato – jei nebus bizonų, indėnai numirs badu. Bizonus ėmė masiškai naikinti, per ketverius metus jų liko tik apie 1 000. Tai šį tą pasako apie kai kuriuos baltus žmones“, – pažymi A. Saulaitis.
Pagal indėnų tradiciją, kad jie galėtų susituokti, vietoje vakariečiams įprasto apsikeitimo žiedais, santuokos ceremonijos metu jaunikis ir jaunoji apsigobdavo tuo pačiu bizono kailiu. Išnaikinus bizonus nebeliko ką panaudoti santuokai. Jėzuitai misijose sugalvojo pagaminti skiautinius, tam tikras simbolines antklodes, kurias indėnai ėmė naudoti vietoje kailių.
„Jie nepakeitė jų papročių ar tikėjimo, bet sudarė sąlygas, kad jie galėtų švęsti. Dabar indėnų katalikų bažnyčiose altorius yra išklotas tokiu skiautiniu“, – pavyzdį pateikia A. Saulaitis.
Pasak jo, svarbiausia, kad vietiniai, kuriems padeda misionieriai, atsistotų ant kojų, žinotų, kad jų kultūra yra vertinga, išsaugotų savo kalbą, ir jos mokytų jaunąją kartą, kovotų už savo teises. Tam misionieriai įsteigia mokyklas, padeda išlaikyti papročius.
Vienas Čikagos lietuvis sugalvojo kompiuterinę programą Šiaurės Amerikos indėnams, kuri padeda jų kalbą susisteminti, kad jų pačių vaikai ir kiti norintieji galėtų lengviau išmokti.
Su indėnų kultūra labai glaudžiai susijusi ir kita lietuvė antropologė Jurgita Saltanavičiūtė-Antoine, gyvenanti JAV, Rouzbudo indėnų rezervate. Moteris yra ištekėjusi už indėno lakoto Gario. Lietuvė Oklahomos universitete JAV apsigynė disertaciją apie lakotų kultūrą.
Misionieriai – Lietuvos kaimuose
Prieš 400 metų vienas jėzuitas supaprastino kinų raštą, simbolius, kad žmonės greičiau išmoktų kinų kalbą. Šį raštą iki šiol naudoja komunistinė Kinija.
Afrikoje 80 procentų žmonių karštą maistą gaminasi ugnį kurdami malkomis. Taip buvo iškirsta daugybė medžių aplink gyvenvietes. Misijose dirbantys kunigai sugalvojo pasodinti tokius medžius, kurie greitai auga, reikia laužti tik jų šakas, o medis lieka sveikas – pavėsiui ir sulaikyti drėgmę žemėje. Vietiniai žmonės šią patirtį perėmė.
Skautai iš Danijos vyksta į Afriką kasti šulinių. „Pagalvoji – kvailystė! Geriau paaukotų tuos pinigus, kur lėktuvo bilietui išleido ir kas nors iškastų. Bet tai, kad jie nuvyksta dvi savaites kasti šulinius, pasaulį išmoko šio to apie žmones“, – sako kunigas.
Jis pažymi – tikėjimą galima liudyti paprastais būdais. Misionieriauti galima ir namuose. Aktyviems katalikams siūlo eiti į vaikų namus, važiuoti į pustuščius kaimus, kuriuose sėdi tik vienišos močiutės.
Viena jo bičiulių iš miesto nuvyko į vieną Žemaitijos kaimų pas vienišus senolius. Ten organizavo bitininkystę, nėrimą, vaistažolių rinkimą, arbatėlių platinimą. Iš rankų darbo padarė tam tikrą verslą, bet svarbiausia – žmones sujungė bendram darbui.
„Misionierystė, kaip sako Popiežius Pranciškus, yra ištiesti ranką ir širdį kitiems“, – apibendrina A. Saulaitis.
Rašyti komentarą