Kai prasidėjo profilinis mokymas, švietimo įstaigų vadovai susidūrė su dilema: arba netenkinti visų mokinių ugdymosi poreikių, arba juos tenkinti, tačiau tvarkaraščius sudaryti su "langais". Kuo įvairesnis mokinių pasirinkimas, tuo esą sunkiau sudaryti pamokų tvarkaraštį.
"Reikia mažinti pasirinkimą"
"Kiekvienas vienoliktokas ir dvyliktokas susidaro individualius tvarkaraščius pagal pasirinktą lygį, tad natūralu, kad tiems, kurie pasirenka ypač daug dalykų, kur kas sunkiau pasiekti, kad tvarkaraštis būtų be "langų", - pasakojo "Varpo" gimnazijos direktorius Valerijus Kuzliakinas. - Išties tvarkaraščių sudarymas - labai sunki ir atsakinga užduotis specialistams. Tenka paaukoti kone visą mėnesį. Daugiausia painiavos kyla, kai reikia suderinti meninės pakraipos pamokų tvarkaraščius. Be to, moksleiviai dar renkasi braižybą, filosofiją, psichologiją... Žinote, mano nuomone, reikėtų mažinti tą pasirinkimą. Švietimo ministerija turėtų ką nors galvoti šiuo klausimu..."
"Galima suderinti"
Pasak "Žaliakalnio" gimnazijos direktoriaus Vitalijaus Jakobčiuko, tik nuo tvarkaraščius sudarančio specialisto kūrybiškumo ir profesionalumo priklauso, ar pavyks pasiekti, kad "langų" moksleiviams būtų kuo mažiau.
"Būna ir taip, kad tvarkaraščiai sudaromi paskubomis - iš pradžių visi nepatenkinti, paskui apsiramina. Bet dėl to kenčia vaikai. Laimei, mūsų gimnazijoje tokių problemų nekyla, turime tikrai profesionalią tvarkaraščių sudarytoją", - džiaugėsi V. Jakobčiukas.
Tačiau, pasak jo, tuo atveju, jei tėvams atrodo, kad vaiko tvarkaraštis nevykęs - reikia tiesiog kreiptis į mokyklą ir derinti.
"Pavyzdžiui, mūsų gimnazijoje vienas gimnazistas turėjo du "langus". Jo mama pasvarstė, ką reikėtų daryti, kad liktų tik vienas. Pasitarusi su vaiku, nusprendė atsisakyti fizikos ir pasirinko kitu lygiu biologiją. Taigi noriu pabrėžti, kad dažnai "langų" skaičių lemia ir neatsakingas dalykų pasirinkimas", - akcentavo V. Jakobčiukas.
"Atsakinga mokykla"
Švietimo skyriaus Ugdymo kokybės ir kaitos poskyrio vedėja Virginija Kazakauskienė priminė, kad dažnai sumaišties įneša ir tai, kad moksleiviams yra numatyta keitimo galimybė: bet kada gali pasikeisti vieną ar kitą dalyką arba jo lygį. "Jei tai nutinka vidury metų - ir vėl visus tvarkaraščius tenka derinti iš naujo. O dar juk yra ir mokytojų poreikiai. Jie irgi nenori daug "langų". Tad tvarkaraščių sudarymas - išties didžiulis menas", - pripažino V. Kazakauskienė.
Pasak jos, už vaiką pamokų metu yra atsakinga mokykla, todėl mokyklos vadovybė turi galvoti, ką daryti, kad mokinys laisvu tarp pamokų metu nebėgtų į gatvę, o liktų mokykloje.
Kad neitų į gatvę
"Gimnazijoje yra skaitykla, kur galima ruoštis pamokoms. Yra bufetas, kur galima gurkšnoti arbatą ir šnekučiuotis", - sakė V. Kuzliakinas. Jam antrino kolega V. Jakobčiukas: "Jei vaikas nori išeiti į miestą, negalime uždrausti arba užrakinti mokyklos. Kai vienais metais bandėme įvesti tokią tvarką, sukilo ir mokiniai, ir jų tėvai. Teko šios minties atsisakyti, nors manau, kad tai būtų naudinga. Mano žiniomis, taip yra Didžiojoje Britanijoje: pamokų metu moksleiviai negali palikti mokyklos teritorijos."
"Dabar mokyklos turi modernias skaityklas, kur vaikai gali ne tik ruoštis pamokoms, bet ir naršyti internete, - sakė V. Kazakauskienė. - Gal moksleiviai šlaistosi gatvėmis ne todėl, kad jiems "langas"? Nemažai gali būti ir pabėgę iš pamokų."
Švietimo specialistė akcentavo, kad bendruosiuose ugdymo planuose numatyta, jog 11-12 klasių moksleiviams galimi trys "langai", o 9-10 klasių moksleiviams - tik vienas "langas".
Pokalbininkė patikslino, kad "langas" yra vienos pamokos trukmės laisvas laiko tarpas tarp pamokų. Jei moksleivis neturi pirmųjų trijų pamokų, tai nereiškia "lango".
O kad vyresnių klasių mokiniai patys gali rinktis, ką mokytis, V. Kazakauskienės nuomone, yra sveikintinas dalykas: "Kai pasirenka pats, turi daugiau motyvacijos mokytis. Be to, šitaip ugdoma moksleivio atsakomybė."
Rašyti komentarą