Hermano Zudermano gimnazijos chemijos mokytojas Nerijus nusprendė, kad jų mokymo įstaigos chemijos kabinetas per ankštas smalsiems gimnazistams. Nuo spalio mėnesio, greta įprastų pamokų, jis 4 valandas per savaitę praleisdavo KU JTI Pajūrio aplinkos ir biogeochemijos laboratorijoje su mokiniais atlikdamas tęstinius mokslinius darbus.
„Mintimis dėl bendrų užsiėmimų pasidalinau su KU JTI direktore Zita Rasuole-Gasiūnaite, pasitarėme ir pasirašėme bendradarbiavimo sutartį. Tarp moksleivių iš karto paviešinau žinią apie galimybę lankytis institute nuo 10 klasės. 10-tokai man rašė motyvacinius laiškus, pagrindžiančius jų norą lankytis institute. Pagal tai ir atrinkome 8 moksleivių grupę“, – pasakojo chemijos mokytojas.
Užsiėmimai prasidėjo nuo teorinių žinių: nuo saugos taisyklių mokymosi ir įvadinių paskaitų apie tai, kaip naudotis laboratorijose esančia įranga. Po to reikėjo nutarti, kokia bus tyrimų tema. Nuspręsta tirti kvepalus. Kodėl kvepalus?
„Ši tema atrodė įdomi, lengvai įsisavinama mokiniams ir puikiai tinkanti formuoti įgūdžius darbui laboratorijoje. Tiriant kvepalus reikėjo paruošti nesudėtingą bandinį, susipažinti su tyrimo prietaisu – dujų chromotografu su masių spektrometru. Be to, ši tema vaikams padėjo įgyti patirties dirbant konkrečiai – paruošiant mėginį, jį ištiriant ir matant rezultatą tarp skirtingų kvepalų junginių“, – pasakojo mokytojas.
Pasak N. Dzingelevičiaus, sudėtingus dalykus užsiėmimų metu stengtasi atlikti paprastai, pasirenkant paprastesnius objektus. Tačiau tyrimų metu gimnazistai sulaukdavo ir tokių nelengvų užduočių, kaip svėrimas analitinėmis svarstyklėmis (gramo šimtųjų tikslumu).
„Tai būdavo tikras iššūkis. Jei pasverdavo nors kiek netiksliai, kartodavo tol, kol pavykdavo. Tai užtrukdavo ne valandą ir ne dvi. Nuo tikslumo chemijos moksle priklauso rezultatai. Tokį suvokimą jiems ir ugdėme. Tiksliai pasvėrus gaunamas tikslios koncentracijos tirpalas, priešingu atveju – tirpalas bus netinkamas tolimesniam darbui. Paruošę tirpalus mokėmės dirbti su rūgštingumo nustatymo prietaisu bei jį kalibruoti“, – apie tyrimo eigą prisimena Nerijus.
Užsiėmimus moksleiviams vedusi KU JTI vyresnioji mokslo darbuotoja Reda Kubiliūtė pasakojo, kad šių pamokų metu gimnazistai taip pat išmoko tinkamai pasiruošti darbo vietą bei susiplanuoti eksperimento metodiką.
„Duodavome užduotis patiems susižiūrėti, kokių indų reikės, kokių priemonių ir medžiagų. Primindavome po bandymų palikti tvarkingą laboratoriją. Dabar jiems jau nereikia sakyti, kad susitvarkytų darbo vietas. Pamatę pirštinę įmestą į, pavyzdžiui, popieriaus atliekų rūšiavimo šiukšliadėžę, ją iš ten išima ir įdeda į tinkamą“, – su šypsena pasakoja mokslininkė.
Anot N. Dzingelevičiaus, iš 8 moksleivių grupės užsiėmimų metu „išsigrynino“ net 5 potencialūs chemikai.
Gautus tyrimų rezultatus anglų kalba 10-tokai Kotryna Jonušauskaitė, Dovilė Kalinauskaitė, Ignas Simutis ir Dovydas Dvarionas pristatė 13-ojoje tarptautinėje mokslinėje konferencijoje „The Vital Nature Sign 2019“ Kaune, Vytauto Didžiojo universitete. Juos vertino tarptautinį pripažinimą turintys lietuvių, italų, ukrainiečių ir lenkų mokslininkai. Gimnazistai buvo įvertinti kaip geriausiai stendinius pristatymus parengę konferencijos dalyviai. Apdovanoti prizais ir padėkomis.
Tai buvo pirmas kartas, kai KU JTI užsiėmimus lankė ne pavieniai moksleiviai, o didesnė jų grupė.
„Kiekvienas iš jų ateina su savo svajonėmis. Vienas nori studijuoti mediciną, kitas elektroniką. Jeigu jie gerai jaučiasi dirbdami mokslinį darbą, jeigu jiems patinka dirbti laboratorijoje, tos svajonės gali pasikeisti. KU labai svarbus bendruomeniškumo jausmas. Čia studentams skiriama daug individualaus dėmesio. Sistemingai dirbant, gali būti išugdomi būsimi mokslininkai, kūrėjai, aukštos kvalifikacijos specialistai. Moksleiviai čia mylimi ir laukiami. Manau, kad KU JTI vykdoma jaunų talentų paieška ir ugdymas turėtų duoti puikių rezultatų“, – tvirtino R. Kubiliūtė.
Užsiėmimus iniciavęs N. Dzingelevičius pasakoja, kad net moksleivių mamos susitikusios jį pasakoja, kaip vaikams JTI laboratorijose patinka, kaip ten viskas naujas ir šiuolaikiška.
KU JTI direktorė Z. Rasuolė-Gasiūnaitė pabrėžė, kad šiuo atveju visgi svarbi ne tik moderni įranga ir šiuolaikiškos erdvės, o mokinių supažindinimas su tikra darbine aplinka.
„Svarbu patį moksleivį išvesti, parodyti, kad štai čia gali būti jo būsimas gyvenimo etapas. Ir tas etapas yra patrauklus, įdomus, daug žadantis. Galiausiai, taip jie gali pradėti formuoti savo karjerą. Dabar jauni žmonės vis labiau nori žinoti, ką jie darys gyvenime apskritai, iš kur ateis pinigai. Jiems reikia konkrečių objektų. Jaunas žmogus gali pamatyti savo karjeros perspektyvas, pamatyti, kaip atrodo gyvi mokslininkai ir kad šie nėra niūrūs profesoriai. Tie žmonės kurie kartu su jais dirba dabar, ateityje gali tapti jų dėstytojais“, – savo mintimis dalinosi KU JTI direktorė.
Svarbiausia, anot pašnekovų, su jaunais žmonėmis pradėti dirbti dar mokyklose. Mokytojai turėtų juos motyvuoti, su jais kalbėtis apie būsimas studijas.
„Viskas prasideda nuo mokytojų. Mokytojas turi gebėti moksleivį sudominti ir pastatyti jį į tinkamą kelią“, – tvirtino direktorė.
Patys Klaipėdos Hermano Zudermano gimnazijos moksleiviai kalbėdami apie užsiėmimus KU JTI dalinasi tik gerais įspūdžiais ir teigia, kad užsiėmimai suteikė puikios patirties.
„Dirbdama institute pagilinau ne tik chemijos žinias, bet taip pat išmokau atidumo bei kruopštumo. Sužinojau, ką reiškia kalibruoti prietaisą, paruošti įvairius skirtingų koncentracijų bandinius. Diskusijų kambariuose aptardavome gautus rezultatus. Laikas laboratorijose prabėgdavo taip greitai, kad nesinorėdavo iš ten išeiti“, -– pasakojo gimnazistė K. Jonušauskaitė.
Gimnazistas Ignas taip pat antrina Kotrynai, tvirtindamas, kad laikas KU JTI veltui tikrai nepraėjo.
„Tai – neįtikėtina patirtis. Darbas laboratorijoje tarp mokslininkų paliko didelį įspūdį. Gavome įdomias temas ir tikslingai dirbome. Taip pat džiaugiuosi, jog mūsų atlikti darbai buvo įvertinti tarptautinį pripažinimą turinčių mokslininkų“, – kalbėjo I. Simutis.
Chemijos mokytojas N. Dzingelevičius teigė sulaukęs nemažai palankių vertinimų bei padėkų iš mokinių tėvų ir kolegų, todėl kitais mokslo metais kartu su būsimaisiais 11-tokais, planuojama priimti dar keletą būsimų dešimtos klasės mokinių KU JTI atlikti mokslines veiklas.
Rašyti komentarą