"Ko gero, 15 proc. žmonių į mūsų įstaigą kreipiasi be reikalo", - neslėpė Klaipėdos apskrities ligoninės Priėmimo skyriaus vedėjas Jonas Klapatauskas.
Išklausyti kiekvieną besikreipiantįjį - gydytojo pareiga. Be to, kiekvieną pacientą reikia nuodugniai apžiūrėti, dažnai skirti laboratorinius tyrimus.
"Laboratoriniai tyrimai vienam asmeniui kainuoja iki 30 litų. Ir jei matai, kad ligonis apsiriko ir tyrimai nerodo jokios ligos, tenka tik skėsčioti rankomis. Tik darbo pabaigoje tarpusavyje su kolegomis pasiguodžiame, kad galėjome ir mažiau pavargti, jei nebūtų buvę tokių laiko vagių", - kalbėjo J. Klapatauskas.
"Turiu tokių pacientų. Viena moteris valandų valandas gali pasakoti apie kaimynus, sunkų gyvenimą, tačiau realių nusiskundimų sveikata neturi", - sakė pavardės nenorėjusi skelbti šeimos gydytoja.
Suaktyvėja per pilnatį
Uostamiesčio savivaldybės Ryšių su visuomene skyriaus priimamojo vedėja Lina Kryževičienė pasakojo, kad jai ne visada pavyksta atsiriboti nuo tokių klientų. Dažnai jie palaužia emociškai, ne vienas darbuotojas yra apsiverkęs po pokalbio su piktu interesantu.
"Vadinamieji laiko vagys suaktyvėja per pilnatį. Mes juos jau pažįstame iš veidų. Tačiau vis tiek privalome išklausyti, padėti žmogui susiorientuoti. Būna, kad paprašome netrukdyti, agresyvesniems esame ir policiją kvietę", - pasakojo L. Kryževičienė.
Rizikuoja susirgti
"Jei norite išsaugoti savo sveikatą, turite išmokti pasakyti "Ne", kai matote, jog pašnekovas tik vagia jūsų laiką", - pataria psichologė-psichoterapeutė Rita Zykienė.
Kitu atveju tokių profesijų atstovai, kurie nuolat dirba su žmonėmis, rizikuoja perdegti. Atsiranda apatija, žmogus nebenori eiti į darbą, į bendrus pobūvius, suabejoja savo profesijos pasirinkimu. Galų gale jį gali užklupti depresija arba pradeda varginti širdies ligos.
70 proc. informacijos apie pašnekovą gauname įvertinę jo kūno kalbą, tačiau ne mažiau svarbu, ką pajaučiame bendraudami su juo.
"Jei kyla gailestis, kaltė, galima įtarti, kad pašnekovas tavimi manipuliuoja. O jei pašnekovas sukelia susierzinimą - tai gali būti ženklas, kad jau reikia nustatyti tam tikras ribas", - sako R. Zykienė.
Kaip pasakyti "Ne"
"Ne" galima pasakyti įvairiai. Galima tiesiog pakeisti pokalbio temą, pereinant nuo asmeninių išpažinčių prie bendresnių, universalių temų. Galima iš karto perspėti klientą, kad šiandien prastai jaučiatės ir norite dirbti tyloje. Galų gale nereikia demonstruoti aktyvios kūno kalbos - nežiūrėti į akis, nerodyti didelio susidomėjimo", - pataria psichologė-psichoterapeutė.
O jei laiko vagis jus užklupo netikėtai, iš anksto neperspėjęs, pasak R. Zykienės, labai svarbu aiškiai pasakyti jam, kiek turite laiko, pavyzdžiui, 5 minutes. Praėjus skirtam laikui atsistoti ir eiti prie durų sakant: "Aš jus palydėsiu". Kartais tik išeidamas pro duris ir atsisveikindamas žmogus atvirai pasako esmę, kas iš tikrųjų atsitiko, ko jam reikia.
"Gana keblu yra nustatyti ribas nuolat niurzgantiems, besiskundžiantiems, amžinai nepatenkintiems žmonėms. Bendraujant su jais reikėtų vengti pradėti pokalbį klausimu: "Kaip laikaisi?", geriau pradėti pozityviu komplimentu, pagyrimu", - patarė psichologė-psichoterapeutė.
Jeigu žmogus nuolat depresiškas ir vis kartojasi tie patys pokalbiai, tos pačios temos, pasak R. Zykienės, vertėtų maloniai ir pagarbiai padrąsinti kreiptis pagalbos į psichikos sveikatos specialistus.
Svarbu pažinti save
Psichologė sichoterapeutė pabrėžė, kad visų pirma labai svarbu pažinti savo asmenybę, žinoti, kiek gali priimti informacijos, ar tai tavo jėgoms, tavo charakteriui.
"Kai grįžti namo ir jautiesi pavargęs, turėtum savęs paklausti, nuo ko pavargai. Galbūt turėjai dešimt klientų, bet nė vienas tavęs neišvargino taip, kaip emociškai paveikė kolegos mesta skaudi replika. Yra tokia nuomonė, kad mes pavargstame ne nuo darbo, o nuo netinkamo bendravimo darbe", - sakė R. Zykienė.
Rašyti komentarą