Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas informuoja, kad vairavimas apsvaigus nuo alkoholio išlieka vienu iš trijų pagrindinių žudikų Europos keliuose. Konferencijoje ,,Apsaugant gyvybes iki 2020: veikti kartu, kovojant su vairavimu, apsvaigus nuo alkoholio“ (Konferencija), vykusioje 2012 m. balandžio 24 d. Briuselyje, akcentuota, kad visos Europos Sąjungos (ES) šalys nedelsiant turi imtis veiksmų, kad tokio neatsakingo vairuotojų elgesio atvejų keliuose mažėtų.
Ketvirtis mirčių įvyksta dėl alkoholio
Apytikriai skaičiuojama, kad ES su neleistina alkoholio koncentracija kraujyje (AKK) yra nuvažiuota 2% visų kilometrų skaičiaus. 2010 metais ES beveik 31 000 žmonių žuvo avarijose. Europos Komisijos duomenimis, 25 proc. visų žuvusiųjų keliuose mirties priežastis buvo tiesiogiai susijusi su vairavimu išgėrus. Jei visi vairuotojai laikytųsi nacionalinių taisyklių dėl AKK, vien 2010 m. būtų pavykę išvengti 6500 mirčių.
2009 m. duomenimis, Europoje pagal mirčių avarijose dėl alkoholio vartojimo skaičių pirmauja Estija, Slovėnija, Airija. Lietuva iš 21 tyrime dalyvavusios šalies yra 15-oje vietoje.
Saugių alkoholio dozių kelyje nėra
Rizika sukelti ar patekti į autoįvykį neblaiviems asmenims didėja proporcingai didėjant AKK. Apskaičiuota, kad 0.8 g/l AKK padidina avarijos riziką 2,7 karto, palyginti su nuline AKK. Kai vairuotojo AKK yra 1.5 g/l avarijos tikimybė yra 22 kartų didesnė, nei blaivaus vairuotojo. Didėjant AKK išauga ne tik avarijos tikimybė, bet ir pasekmių sunkumo laipsnis. Mirtimi pasibaigusių avarijų, kai AKK 1.5 g/l, tikimybė yra apie 200 kartų didesnė, palyginti su blaiviais vairuotojais.
Gerosios praktikos pavyzdžių yra
ES valstybės narės mažindamos mirčių dėl vairavimo išgėrus skaičių, padarė nemenką pažangą. Nulinė tolerancija visiems vairuotojams jau daugiau nei dešimtmetį nustatyta Čekijos Respublikoje, Vengrijoje, Rumunijoje ir Slovakijoje. Slovėnija, Vokietija ir Italija yra nustačiusios 0,0 AKK ribą pradedantiesiems ir profesionaliems vairuotojams, visiems kitiems eismo dalyviams 0,5 g/l AKK.
Tuo tarpu Italijoje, Kipre ir Portugalijoje žuvusiųjų keliuose skaičius per laikotarpį nuo 2001 m. iki 2010 m. išaugo. Pažymima, kad tik 7 šalys Europoje yra uždraudę prekybą alkoholiniais gėrimais degalinėse.
Priemonės žinomos
Siim Kallas, Europos Komisijos viceprezidentas atsakingas už transporto klausimus, kalbėdamas Konferencijoje teigė: „Tai, kad 85 žmonės kasdien miršta Europos keliuose yra nepriimtina. Tokia padėtis kelia didelį susirūpinimą. Jei kartu dirbsime, didinant žmonių informuotumą ir keičiant jų vairavimo įpročius, tuomet galėsime sumažinti žuvusiųjų keliuose skaičių," - sakė S. Kallas.
Tarp efektyviausių priemonių kovoje su neblaiviais vairuotojais paminėtos: nulinė AKK visiems vairuotojams; įstatymų nuostatų, susijusių su vairuotojų apsvaigimo patikrinimais, griežtinimas; sistemingų iškvėpiamojo oro patikrinimų visuose policijos reiduose, susijusiuose su vairuotojo elgsena, įvedimas; reabilitacijos programų ir didesnių baudų pakartotiniais vairavimo apsvaigus nuo alkoholio atvejais įvedimas; alkoholio blokuojančių užraktų naudojimas tam tikrų kategorijų vairuotojams (pvz., laivų, autobusų, vežančių vaikus, vairuotojams, ar profesionaliems vairuotojams); reguliarių kampanijų, didinančių visuomenės supratimą apie alkoholio vartojimą ir vairavimą, organizavimas.
Papildoma informacija:
- Socialinė reklama - vaizdo klipas „Vairavimas apsvaigus nuo narkotikų gali būti pražūtingas“.
- Siekiant pagerinti eismo taisyklių vykdymą visoje Europoje, 2011 m. lapkričio mėn. buvo priimtas svarbus ES teisės aktas dėl vairavimo apsvaigus nuo alkoholio. Tarpvalstybinio eismo saugumo užtikrinimo direktyva leidžia keistis duomenimis tarp šalies, kurioje pažeidimas buvo padarytas, ir šalies, kurioje registruota transporto priemonė. Įgyvendinant direktyvą, neblaivūs vairuotojai įkliuvę ne toje valstybėje, kurioje registruota transporto priemonė, bus identifikuoti ir patraukti atsakomybėn.
- AKK nustatyta 27 ES valstybėse (2012 metai)
Šalis |
StandartinėAKK |
AKK profesionalams |
AKK pradedantiemsvairuotojams |
Austrija |
0,5 |
0,1 |
0,1 |
Belgija |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Bulgarija |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Kipras |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Čekija |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Danija |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Estija |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Suomija |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Prancūzija |
0,5 |
0,5 (0,2 autobusų vairuotojams) |
0,5 |
Vokietija |
0,5 |
0,0 |
0,0 |
Graikija |
0,5 |
0,2 |
0,2 |
Vengrija |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Airija |
0,5 |
0,2 |
0,2 |
Italija |
0,5 |
0,0 |
0,0 |
Latvija |
0,5 |
0,5 |
0,2 |
Lietuva |
0,4 |
0,2 |
0,2 |
Liuksemburgas |
0,5 |
0,1 |
0,1 |
Malta |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
Niderlandai |
0,5 |
0,2 |
0,2 |
Lenkija |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Portugalija |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Rumunija |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Slovakija |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Slovėnija |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
Ispanija |
0,5 |
0,3 |
0,3 |
Švedija |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Jungtinė Karalystė |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
Rašyti komentarą