Šalia Šilutės pl. ir Statybininkų pr. sankryžos esančio "Maximos" prekybos centro automobilių stovėjimo aikštelė ilgą laiko nuo parduotuvės atidarymo buvo atvira. Nors buvo įspėjamieji ženklai, kad ilgiau palikti automobilių aikštelėje negalima, praktiškai į tai buvo žiūrima liberaliai ir aplinkinių namų gyventojai buvo įpratę joje laikyti savo automobilius per naktį ar ilgesnį laiką. Tačiau prieš daugiau nei metus situacija pasikeitė. Buvo įrengti užkardai ir ilgesnis automobilių laikymas buvo apmokestintas. Nuo tada vakarais ir naktimis aikštelė praktiškai yra tuščia, o jos savininkai atsižvelgti į aplinkinių namų gyventojų poreikius ir leisti statyti nemokamai bent naktį - neketina.
Pasak "Maximos" komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorės Ernestos Dapkienės, prie "Maximos" parduotuvių esančios automobilių stovėjimo aikštelės yra skirtos klientams, atvykusiems apsipirkti. Nepaisant to, ar jose yra įrengti automatiniai kelio užtvarai ("šlagbaumai"), ar jų nėra, tai - ribotos trukmės automobilių stovėjimo aikštelės.
"Atvykusiems apsipirkti į "Maximos" parduotuves nemokamai laikyti automobilį galima 2-3 valandas - priklauso nuo konkrečios vietos. Ši trukmė yra nustatoma pagal tai, kad pirkėjas patogiai ir neskubėdamas galėtų apsipirkti. Pavyzdžiui, prie didesnio formato "Maximos" parduotuvių nemokamas automobilio stovėjimo laikas yra ilgesnis nei prie mažesnių parduotuvių", - paaiškino E. Dapkienė. Anot jos, tai padeda užtikrinti, kad žmonės, atvykę apsipirkti į "Maximos" parduotuvę, visada rastų vietos, kur pasistatyti automobilį. Automatiniai kelio užtvarai, vienas kurių buvo įrengtas Klaipėdoje prie "Maxima XX" parduotuvės (Šilutės pl. 68), yra įrenginėjami ne tik Klaipėdoje, bet ir kituose Lietuvos miestuose prie "Maximos" parduotuvių.
"Per naktį prie "Maximos" parduotuvių esančiose aikštelėse palikti automobilius yra draudžiama. Automobilių stovėjimo aikštelės po parduotuvės darbo valandų yra valomos, todėl palikti automobiliai trukdytų atlikti valymo darbus", - sako E. Dapkienė.
Tačiau aplinkinių namų gyventojai pažymi, kad statyti automobilių aikštelėje prie "Maximos" naktį niekas nedraudžia, tačiau už tai reikia susimokėti. Jie įtaria, kad taip prekybos tinklas ne tiek siekia užtikrinti tvarką ir švarą aikštelėje, kiek pasipelnyti. Gyventojai sutinka, kad aikštelėje stovintys automobiliai galėtų trukdyti valyti sniegą, tačiau jau kelios pastarosios žiemos uostamiestyje yra tokios, kad sniego beveik nebūna.
Auklėja baudomis
Dar didesnė problema kyla Bandužių gatvės rajone, kur atitvarai buvo įrengti prie prekybos centro "Čia", gyventojų vadinamo tiesiog "Piene". Šioje Klaipėdos vietoje labai trūksta parkavimo vietų, tačiau mokėti už prie prekybos centro per naktį paliktą automobilį dauguma gyventojų nėra linkę. Jie stengiasi rasti bent kiek automobiliui pastatyti tinkamą vietą, bet nemokamai. Dažnai tokios paieškos baigiasi kelių eismo taisyklių pažeidimais, nes automobiliai statomi ant šaligatvių ar žaliųjų vejų.
Pastaruoju metu statistika rodo, kad Klaipėdoje problema gilėja.
Vien lapkritį policija ir Savivaldybės pareigūnai Klaipėdoje fiksavo 1 375 automobilių statymo neleistinoje vietoje atvejus, o per tą patį laikotarpį 2019 metais buvo fiksuoti 1 322 tokie pažeidimai.
Jei išskirtume tik statymo ant šaligatvių, žaliųjų vejų ir kitus panašius dažniausiai kiemuose daromus pažeidimus, tai augimas siekia net 44 procentus. 2020 metų lapkritį tokių pažeidimų mieste užfiksuota 741, 2019 m. tą patį mėnesį - 515.
Prie "Čia" parduotuvės gyvenantys žmonės socialiniuose tinkluose net dalinasi nuomone, kad paties prekybos centro darbuotojai ar savininkai kviečia policiją ir taip skundžia gyventojus, kurie palieka savo automobilius neleistinose vietose prekybos centro stovėjimo aikštelės prieigose.
"Vakarų ekspresas" kelis kartus pabandė gauti prekybos tinklą "Čia" valdančios bendrovės komentarą, tačiau telefonu atsiliepianti administratorė padėti šiuo klausimu negalėjo. Buvo tik pažadėta perduoti informaciją atsakingiems žmonėms, tačiau jie taip ir nesusisiekė.
PROGNOZĖ. Ateityje problemos gali mieste tik gilėti, nes prekybos centrai mokamų aikštelių skaičių planuoja didinti.
Asociatyvi Viktoro KESMINO nuotr.
Mato problemą
Prekybos centrai Klaipėdoje užkardus rengia ir aikštelėse prie prekybos centrų, kurie yra miesto centre, o ne miegamuosiuose rajonuose.
Viena tokia aikštelė, kurioje buvo įrengti užkardai, yra prie "Norfos" prekybos centro netoli Liepų gatvės.
"Tokių aikštelių neturime daug, tačiau jei užkardai yra įrengiami, tai, vadinasi, yra kažkokia problema, be reikalo niekas to nedaro. Tai papildomos investicijos, pinigai", - paaiškino "Norfos" atstovas spaudai Darius Ryliškis.
"Norfa" anksčiau yra paskelbusi apie planus statyti naują prekybos centrą Statybininkų prospekte. Nors paties statybų proceso "Norfos" atstovai šiuo metu nekomentuoja, tačiau leidžia suprasti, kad, jei pastačius naują prekybos centrą, prie jo kiltų automobilių statymo problemų parduotuvės klientams, atitvarai gali būti įrengti ir šioje vietoje.
Naująjį "Norfos" prekybos centrą planuojama pastatyti vietoje ten buvusios mokamos automobilių statymo aikštelės. Dalis iki šiol šioje aikštelėje automobilius laikiusių žmonių nesupranta, kodėl aikštelė buvo uždaryta, nors prekybos centro statybos dar neprasidėjo.
Prekybos tinklo "Iki" atstovė Vaida Budrienė "Vakarų ekspresui" sakė, kad prie "Iki" parduotuvių esančiose stovėjimo aikštelėse ilgesnio stovėjimo apmokestinimas pasitvirtino.
"Tokiose aikštelėse nemokamai automobilį galima palikti 1,5 valandos. Skaičiuojama, kad apsipirkimui, net labai rimtam, žmogus paprastai užtrunka apie vieną valandą, todėl jam automobilio statymas visiškai nieko nekainuoja", - sako V. Budrienė. Anot jos, nusiskundimų dėl automobilių statymo prie Klaipėdos autobusų stoties esančioje mokamoje "Iki" aikštelėje nėra sulaukta. Daugiau yra teigiamos patirties, nes klientams lengviau rasti vietą automobiliui.
"Panaši praktika yra visoje Lietuvoje, skiriasi tik tai, kad vienose vietose mokamos aikštelės įrengiamos paties "Iki" tinklo, kitose vietose tuo pasirūpina patalpas parduotuvei nuomojantys verslininkai", - aiškina V. Budrienė. Anot jos, ateityje tokia praktika turėtų plėstis. Tačiau ne visose vietose mokamas aikšteles galima įrengti, nes ne iki galo būna išspręstas prie parduotuvių esančių stovėjimo aikštelių žemės statusas.
Drausti negali
Jau ketvirtą prekybos centrą Klaipėdoje baigiantis statyti "Lidl" iki šiol nė prie vieno savo prekybos centro automobilių stovėjimo aikštelės dar neapmokestino. Tačiau garantijų, kad to nebus ateityje, nėra. Visai netoli jau minėtos planuojamos statyti "Norfos" Statybininkų prospekte, tarp daugiabučių namų, turėtų išdygti ir "Lidl" parduotuvė. Dabar šioje vietoje yra baras, nedidelė "Grūstės" parduotuvė, o šalia esanti stovėjimo aikštelė yra nuolat užpildyta aplinkinių namų gyventojų automobilių. Gyventojai baiminasi, kad pastačius naują prekybos centrą gali būti apribotas automobilių statymas.
Išankstiniuose "Lidl" prekybos centro projekto derinimo procedūrose tokį gyventojų nuogąstavimą palaiko miesto valdžia, tačiau reali situacija ir teisinė bazė rodo, kad tokiais atvejais teisinių priemonių uždrausti prekybos centrams statyti užkardus nėra.
"Investuotojai, įrengdami prekybos centrus pagal Statybos techninį reglamentą, įrengia automobilių stovėjimo vietas lankytojams. Savivaldybės administracija nagrinėdama naujų prekybos centrų įrengimo vietas visada prašo, kad įrengtose vietose prie prekybos centrų, bent jau vakarais, savo transporto priemones galėtų laikyti ir šalia įsikūrusių gyvenamųjų namų gyventojai.
Tačiau eismo organizavimo tvarką, įskaitant ir automobilių statymą privačiuose ar kitais pagrindais valdomuose žemės sklypuose, nustato sklypų valdytojai", - tik prekybos centrų geranoriškumu leidžia pasikliauti Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Andrius Dobranskis.
Gyventojams reiktų džiaugtis, kad kol kas tik nedidelė dalis prie prekybos centrų esančių aikštelių yra apmokestintos. Taip pat nors dalyje stovėjimo aikštelių (pvz., prekybos centras "Molas") stovi parkavimo laiką ribojantys ženklai, praktiškai centrų vadovybė nesiima drastiškų priemonių prieš automobilius tose aikštelėse per naktį laikančius gyventojus. Tačiau ateityje problemos gali mieste tik gilėti, nes prekybos centrai mokamų aikštelių skaičių planuoja didinti, o Klaipėdos savivaldybė turi planų plėsti mokamo parkavimo teritoriją Klaipėdos centrinėje dalyje.
Rašyti komentarą