Artimiausiu metu bus skelbiamas atviras viešojo transporto paslaugų teikimo Nidoje konkursas. Tačiau pernykštė patirtis parodė, kad vežėjų ryžtas laikytis pažadų greitai išgaruoja.
„Pernai jau buvo paskelbtas laimėtojas, su juo pasirašyta ir sutartis, tačiau viešasis transportas Nidoje taip ir netapo realybe. Verslininkai, nė nepradėję vežioti keleivių po kurortą, tiesiog pasitraukė. Šiemet vėl mėginsime laimę, nes turistinio sezono laikotarpiu šių paslaugų mūsų svečiams labai reikia“, – „Lietuvos žinioms“ sakė Neringos meras Darius Jasaitis.
Jei kurorto valdžiai pavyktų įgyvendinti planus, nuo birželio iki rudens keleiviai būtų vežami ratu nuo Purvynės iki paplūdimių stotelių, per miestelį ir atgal – apie 10 km žiediniu maršrutu.
Laimėjo, bet pasitraukė
Lietuvos miestuose įprasta matyti reguliariai kursuojantį viešąjį transportą, tačiau Neringa yra unikali tuo, kad čia tokios paslaugos nėra. Tiek vietos žmonėms, tiek svečiams didžiausiame kurortiniame pusiasalio miestelyje Nidoje tenka arba kulniuoti pėsčiomis, arba naudotis žvėriškus įkainius taikančių taksistų, arba naujiena tapusių autorikšų paslaugomis.
Norint nuo Nidos autobusų stoties nueiti iki jūros, Taikos gatve reikia įveikti beveik 2 km atstumą. Nuo miestelio centro iki šiaurinės jo dalies Purvynės yra beveik 3 kilometrai.
Todėl natūralu, kad pagyvenusiems žmonėms, mažų vaikų turinčioms šeimoms, mamoms su vežimėliais tenka susidurti su savotišku iššūkiu.
Pernai Neringos merija buvo paskelbusi atvirą viešojo transporto paslaugų teikimo konkursą. Norėjo, kad vasarą pusiasalyje reguliariai kursuotų mikroautobusas. Konkurso sąlygose buvo nurodyta, jog vežėjas turi įsipareigoti per dieną nustatytu maršrutu kursuoti mažiausiai šešis kartus, o už bilietą prašyti ne daugiau kaip 2 eurus.
Autobusas turėjo kursuoti pagal sudarytą konkretų grafiką, sustoti numatytose stotelėse. Juo keleiviai galėjo lengvai pasiekti ir šiauriausią Nidos dalį Purvynę, šiaurinį paplūdimį prie jos, paskui – pietinį. Maršrutinis autobusas būtų važiavęs Taikos gatve, stabtelėjęs centre ir per kurortą vėl grįžęs į Purvynę. Joje vasaroja ir gyvena tikrai nemažai žmonių, be to, ten pastatytas socialinių būstų namas.
Konkurse vienintelė dalyvavo ir jį laimėjo UAB „Passenger Ground Services“. Įmonė planavo vežioti keleivius elektriniu autobusu. „Su bendrove buvo pasirašyta sutartis. Tačiau kai paprašėme laikytis konkurse išvardytų sąlygų, laimėtoja... dingo. Tad pernai ta paslauga nebuvo teikiama. Šiemet vėl skelbsime konkursą, bandysime privilioti verslininkų“, – neslėpė D. Jasaitis.
Darius Jasaitis: „To autobuso reikia ne vietos žmonėms. Jei nuspręstume dotuoti galbūt nuostolingą maršrutą, vadinamąjį ekologinį įvažiavimo į Neringą mokestį tikrai tektų padidinti iki 50 eurų.“
Viešojo transporto Nidoje nėra nuo pat 2013-ųjų, o merijos skelbiami konkursai patiria fiasko arba apskritai neįvyksta. „Prieš keletą metų Nidoje reguliariu maršrutu kursavo mikroautobusiukas. Tačiau ši veikla verslininkams pasirodė nuostolinga, jie nuolat pažeidinėjo konkurse įvardytas paslaugos teikimo sąlygas. Pavyzdžiui, nevažiuodavo lyjant.
Po atliktų patikrinimų verslininkai pasitraukė – nutarė, kad geriau sumokėti baudą, nei patirti nuostolių. Vėliau kasmet skelbėme konkursus. Patobulinome ir nuostatus, bet situacija jau varo į neviltį“, – pripažino meras. Jis svarstė, kad verslui tikriausiai neapsimoka vežioti keleivių tokį trumpą sezoną. „Sutartis sudaroma trejiems metams, o jei būtų pasirašoma kokiam dešimtmečiui, galbūt viskas klostytųsi kitaip“, – teigė D. Jasaitis.
Dotacijų nežada
Neringos savivaldybės administracijos Verslo ir strateginės plėtros skyriaus vyriausioji specialistė Rasas Baltrušaitienė pabrėžė, kad vežėjas, kaip ir pernai, vėl turės įsipareigoti nustatytu maršrutu kursuoti mažiausiai šešis kartus per dieną.
„Šiemet kaip vienas prioritetų bus įvardytas ne tik elektra varomo autobusiuko naudojimas, bet ir transporto pritaikymas neįgaliesiems. Norime, kad įvykus konkursui ir paskyrus laimėtoją, paslaugos teikėją, autobusiukas pradėtų kursuoti vėliausiai nuo Joninių, kai vyks festivalis „Tek saulužė ant maračių“. Pageidaujame, jog paslauga būtų teikiama ne mažiau kaip 60 ar 90 dienų per metus. Konkurso medžiaga jau rengiama“, – nurodė merijos specialistė.
Pasiteiravus Neringos mero, ar nesvarstoma galimybė skirti vežėjams dotacijų, nes numatomas maršrutas yra nepatrauklus dėl to, kad investicijos neatsiperka, D. Jasaitis pažadų nežarstė.
„Pasakysiu atvirai: mūsų savivaldybė pagal Lietuvos biudžeto sandaros įstatymą nepajėgi išlaikyti visos turimos infrastruktūros. O to autobuso reikia ne vietos žmonėms. Labiausiai šios paslaugos pasigenda svečiai iš visos Lietuvos, Europos, pasaulio. Jei nuspręstume dotuoti galbūt nuostolingą maršrutą, vadinamąjį ekologinį įvažiavimo į Neringą mokestį tikrai tektų padidinti iki 50 eurų. Kol kas negalime jo dotuoti, nes neturime tam lėšų“, – aiškino D. Jasaitis.
Mero manymu, turistams būtinos infrastruktūros ir paslaugų išlaikymu turėtų rūpintis valstybė.
„Nidoje yra 1 800 gyventojų, jiems nereikia viešojo transporto. Nereikia ir daugybės švartavimosi vietų jachtų uoste. Visa šia infrastruktūra naudojasi turistai, bet jos priežiūra gula mums ant pečių. Šiemet vadinamųjų kurortinių lėšų gavome 140 tūkst. eurų. Ir tai – iš Susisiekimo ministerijos keliams, šaligatviams tvarkyti“, – tikino D. Jasaitis.
Rašyti komentarą