Neringos kurortams grasina smegduobės

Neringos kurortams grasina smegduobės

Jei per ar­ti­miau­sius me­tus ne­bus pra­dė­tos ka­pi­ta­liš­kai tvar­ky­ti Ni­dos, Prei­los ir Per­val­kos kran­ti­nės prie Kur­šių ma­rių, vie­tos gy­ven­to­jams ir poil­siau­to­jams šiuo­se ku­ror­tuo­se bus ne­be­sau­gu.

To­kią ži­nią prem­je­rui Al­gir­dui But­ke­vi­čiui šią sa­vai­tę per­da­vė Ne­rin­gos me­ras Da­rius Ja­sai­tis. Jo tei­gi­mu, Ni­do­je kran­ti­nės jau pra­dė­jo griū­ti pės­čių­jų ir dvi­ra­ti­nin­kų zo­no­je at­ver­da­mos smeg­duo­bes.

Žmo­nės ga­li bū­ti tik Juo­dkran­tė­je, mat šio žve­jų kai­me­lio apie 2 ki­lo­me­trų il­gio kran­ti­nės prieš 16 me­tų bu­vo su­tvir­tin­tos. Ki­tuo­se tri­jo­se Ne­rin­gos sa­vi­val­dy­bės gy­ven­vie­tė­se ma­rios vis la­biau plau­na ir glem­žia­si pa­kran­čių įtvir­ti­ni­mus. Jie su­ręs­ti dar pra­ėju­sio am­žiaus sep­tin­ta­ja­me de­šimt­me­ty­je nau­do­jant so­vie­ti­nes tech­no­lo­gi­jas.

Lo­py­mo nebepakanka

Ne­rin­gos me­ras D. Ja­sai­tis prem­je­rą A. But­ke­vi­čių pa­kvie­tė ar­ti­miau­siu me­tu at­vyk­ti į Kur­šių ne­ri­ją ir sa­vo aki­mis įsi­ti­kin­ti, ko­kia yra kran­ti­nių būk­lė.

„Ji tra­giš­ka. Kaip tik šiuo me­tu me­ri­jos už­sa­ky­mu at­lie­ka­ma kran­ti­nių Ni­do­je, Prei­lo­je ir Per­val­ko­je tach­ni­nė eks­per­ti­zė. Ti­ria­ma, koks yra nu­si­dė­vė­ji­mo ly­gis, ko­kios grės­mės iš­ki­lo žmo­nių sau­gu­mui. Ni­do­je jau bent po­rą kar­tų ties maes­tro Vy­tau­to Ker­na­gio skulp­tū­ra ir ki­tur be­to­ni­nės kran­ti­nės bu­vo įgriu­vu­sios prie pat dvi­ra­čių ir pės­čių­jų ta­ko. Tas sky­les už­lo­po­me, bet tai - ne spren­di­mas“, - LŽ tei­gė jis.

Me­ras būgš­ta­vo, kad ar­tė­jan­čios ru­dens ir žie­mos aud­ros, pa­va­sa­rio le­do­ne­šiai dar la­biau ap­ga­dins kran­ti­nes, tad at­si­vers smeg­duo­bės. „No­ri­me gau­ti ofi­cia­lias eks­per­tų iš­va­das, ar nė­ra pa­vo­jin­ga to­mis kran­ti­nė­mis vaikš­čio­ti žmo­nėms ir va­ži­nė­ti dvi­ra­ti­nin­kams. Aki­vaiz­džiai ma­to­me, kad pa­gi­li­nus far­va­te­rį ma­rio­se iš Ne­mu­no iš­te­kan­tis van­duo ne­beuž­si­lai­ko. Jis ju­da ir iš­ei­na pro uos­to var­tus, dėl to kurš­ma­rės sen­ka. Tai reiš­kia, kad vis la­biau plau­na­mos, ban­gų ar­do­mos kran­ti­nės. Van­duo iš­dau­žo jas, iš­plau­na žvy­rą“, - pa­sa­ko­jo D. Ja­sai­tis.

Jis pri­mi­nė, kad Ni­do­je, Prei­lo­je ir Per­val­ko­je kran­ti­nės tvir­tin­tos dar sep­tin­ta­ja­me de­šimt­me­ty­je. „Pa­da­rė kiau­ra­vi­du­res dė­žu­tes iš gelž­be­to­nio, o vi­dų pri­pil­dė žvy­ro. Ne­nau­do­jo jo­kių po­lių. Lai­kui bė­gant gelž­be­to­nis ėmė ski­li­nė­ti, rū­dy­ti stry­pai, o žvy­ras pa­te­ko į ma­rias. Tad da­bar tos kran­ti­nės tam­pa vis la­biau pa­žei­džia­mos“, - sa­kė jis.

Prei­lo­je gy­ve­nan­tis D. Ja­sai­tis pri­si­mi­nė, kaip šia­me kai­me­ly­je tik po ko­ne ka­tas­tro­fos val­džia sky­rė mil­ži­niš­kas su­mas ir su­tvir­ti­no kran­ti­nes.

„Bet tai bu­vo dar so­viet­me­čiu. Įsi­vaiz­duo­ja­te, da­bar pro­me­na­da yra 12 me­trų, ir jie „at­ko­vo­ti“ iš ma­rių. Bu­vo lai­kai, kai van­duo ska­la­vo da­bar­ti­nių tro­be­sių pa­ma­tus, ga­lė­jo juos vi­siš­kai pa­plau­ti, su­griau­ti žmo­nių na­mus. Tik po to­kios si­tua­ci­jos cen­tri­nė val­džia sky­rė lė­šų, ir Prei­lo­je bu­vo su­tvir­tin­tos kran­ti­nės. Bet jos jau pa­se­nu­sios ir mo­ra­liš­kai, ir fi­ziš­kai“, - tei­gė jis.

Su­mos - pasakiškos

Pa­sak me­ro, Juo­dkran­tės apie 2 ki­lo­me­trų pro­me­na­dos pro­jek­tas at­siė­jo apie 16 mln. li­tų. Šiuo me­tu to­kie pa­tys dar­bai esą kai­nuo­tų ke­lis­kart bran­giau.

„Prieš 16 me­tų re­kons­truo­jant Juo­dkran­tės kran­ti­nes ir de­ga­lai ma­žiau kai­na­vo, ir me­džia­gos, ir dar­bo jė­ga. Vien Ni­dos jach­tų uos­te­lio re­kons­truk­ci­jos są­ma­ta sie­kia apie 15 mln. li­tų. Da­bar kal­ba­me apie 2 ki­lo­me­trų ruo­žą Ni­do­je ir po 1 ki­lo­me­trą Prei­lo­je ir Per­val­ko­je. Mat šiuo­se dvie­juo­se kai­me­liuo­se rei­kia kran­ti­nes ne tik su­tvar­ky­ti, bet ir pra­tęs­ti. Prei­lo­je - iki bo­te­lių. O Ni­do­je no­rė­tu­me ir po­rą me­trų pra­plės­ti pro­me­na­dą ma­rių sąs­kai­ta, kad žmo­nėms bū­tų dar sau­giau vaikš­čio­ti, jie ne­be­tru­dy­tų dvi­ra­ti­nin­kams“, - pa­sa­ko­jo D. Ja­sai­tis.

Esą pa­ti me­ri­ja nie­kaip ne­ga­lė­tų fi­nan­sauo­ti to­kių dar­bų, mat vi­sos Ne­rin­gos sa­vi­val­dy­bės me­ti­nis biu­dže­tas tė­ra apie 28 mln. li­tų, o vien Juo­dkran­tė­je kran­ti­nėms rei­kė­jo 40 mln. litų.

„Mums rei­kia cen­tri­nės val­džios par­amos, bū­tų ban­do­ma pri­trauk­ti eu­ro­pi­nių in­ves­ti­ci­jų. Jei nie­ko ne­da­ry­si­me, vie­ną die­ną ga­li at­si­tik­ti ne­lai­mė. Ne­no­rė­ki­me, kad kar­to­tų­si XIX am­žiaus is­to­ri­jos“, - pri­mi­nė Ne­rin­gos va­do­vas.

Prieš šimt­me­tį ir se­niau ne­rin­giš­kiai nuo­lat ko­vo­jo su kran­tų ero­zi­ja. Per ru­dens aud­ras, le­do­ne­šius ken­tė­jo ir žmo­nių so­dy­bos, jos bu­vo tie­siog su­traiš­ko­mos le­dų, ir vie­nin­te­lis bei itin svar­bus pa­što ke­lias per ne­ri­ją.

Anuo­met kran­tai tvir­tin­ti pri­mi­ty­viai: kur­ši­nin­kės mo­te­rys bris­da­vo į ma­rias ir sa­vo ran­ko­mis so­di­no ne­ndres, jų šak­nias­tie­biai su­tvir­tin­da­vo kran­to li­ni­ją.

Pri­ta­ria ne viskam

Pla­nams tvir­tin­ti kran­ti­nes, jas re­kons­truo­ti iš da­lies pri­ta­rė ir Kur­šių ne­ri­jos na­cio­na­li­nio par­ko di­rek­to­rė Auš­ra Fe­ser.

„Ti­krai ga­liu pa­tvir­tin­ti, kad tiek Ni­do­je, tiek ki­tuo­se kai­me­liuo­se be­to­ni­nės kran­ti­nės griū­va, at­si­ve­ria smeg­duo­bės, ypač pa­va­sa­rį. Tos kran­ti­nės ti­krai ne­puo­šia mū­sų ku­ror­tų. Ta­čiau su­si­lai­ky­čiau nuo ver­ti­ni­mų, ar rei­kia sta­ty­ti nau­jas kran­ti­nes Prei­lo­je, pra­tę­siant pro­me­na­dą iki bo­te­lių“, - LŽ sa­kė ji.

Mat Prei­lo­je, tarp kai­me­lio ir bo­te­lių, pla­nuo­ja­ma įren­ti Vė­jų par­ką su skulp­tū­ro­mis, lau­ko am­fi­tea­tru, vė­trun­gių alė­ja. Esą to­dėl be­to­ni­nės kran­ti­nės to­je vie­to­je at­ro­dy­tų ne­es­te­tiš­kai.

„Bet čia rei­kia dar dis­ku­tuo­ti. Fak­tas, kad mū­sų kran­ti­nes bū­ti­na at­nau­jin­ti, jas su­tvir­tin­ti. Da­bar vaikš­tant prie ma­rių ma­ty­ti lo­pas po lo­po. Smeg­duo­bių tik dau­gės“, - tei­gė A. Fe­ser.

 Image removed.

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder