Ignalinos atominės elektrinės (IAE) vadovybė, užsitęsus jėgainės pagrindinių eksploatacijos nutraukimo projektų įgyvendinimui, kaltina šių projektų generalinę rangovę Rusijos kapitalo Vokietijos bendrovę "Nukem Technologies" įsipareigojimų nevykdymu ir juridinių ginčų sprendimams į pagalbą pasitelkė britų kompanijos "Taylor Wessing" teisininkus. Tikimasi, jog už šių specialistų veiklą sumokėti keli milijonai litų padės sutaupyti šimtus milijonų IAE eksploatacijos nutraukimui skiriamų lėšų.
"Mūsų tikslas yra įgyvendinti projektus. Mes ieškome tokio sprendimo, kuris būtų tvarus. Kad sprendimas galėtų garantuoti tai, jog projektai būtų baigti anksčiau ar vėliau, mažiausiomis sąnaudomis. Kaip papildomą instrumentą mes pasitelkiame britų teisininkus, nes sutartys yra sudarytos pagal britų teisę. Iki šiol jokia sutarčių analizė nebuvo atlikta, tad dabar ją tenka atlikti pavėluotai. Sumokėję papildomai teisininkams didžiules sumas mes tai darome. Tačiau geriau padaryti vėliau negu niekad. Mes juos pasitelkę stengiamės ir peržiūrėti sutartis, ir demontuoti jas taip, kad ateityje jų nebereikėtų peržiūrėti", - antradienį spaudos konferencijoje IAE vadovybės sprendimus pristatė generalinis direktorius Osvaldas Čiukšys.
Kiek konkrečiai šalies mokesčių mokėtojams atsieis šių specialistų samdymas, O. Čiukšys teigė negalintis tiksliai pasakyti, tačiau patikino, jog tai itin vertinga investicija, kuri turėtų padėti sutaupyti kelis šimtus milijonų litų.
Pasak IAE generalinio direktoriaus, 2005 m. su rangovu "Nukem Technologies" pasirašant sutartį, kurios vertė gerokai viršijo milijardą litų, rangovo galimybės įgyvendinti projektus buvo įvertintos, tačiau po to, kai šioje įmonėje keletą kartų keitėsi savininkai, panaši analizė niekada nebebuvo atlikta, todėl sumokėtos didžiulės sumos neatsispindi bendrovės įgyvendintuose darbuose, ir šiuo metu tenka sudarinėti naujus sutarčių priedus, kurie padėtų užtikrinti tai, kad ateityje tokių nesusipratimų būtų išvengta.
"Šiuo metu su "Nukem Technologies" mes ginčijamės, kadangi jie reikalauja, kad būtų sumokėta už tuos darbus, kurie yra beveik baigti, argumentuodami savo sunkia finansine padėtimi. Nepaisant to, šiuo metu rangovas siekia ženkliai padidinti kainą. Žinoma, kad tai yra nenormalu - viskas bus pastatyta ne 2011 m. kovą, kaip priklauso, o nusikeliama dar metams. Šį mėnesį, ar kitą, tikimės, kad pavyks pasiekti susitarimą. Tikimės, kad jau rudens pradžioje bus galima pasirašyti minėtus sutarčių priedus", - užsiminė O. Čiukšys.
IAE eksploatacijos nutraukimui būtini projektai - Laikinojo panaudoto branduolinio kuro saugyklos (LPBKS, projektas B1) ir Kietųjų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo ir saugojimo komplekso (KRATSK, projektas B2/3/4) statybos darbų pabaiga, įmonės vadovo teigimu, nusikėlė dar metams nuo sutartyje nurodytų terminų.
"Svarbiausias yra projektas B1. Tai yra saugykla - ten, kur bus vežamas konteineriuose sudėtas kuras. Tačiau to pastato, kur turėtų būti konteineriai, dar nėra. Vėluojama jau metus laiko, statant vien statybinę dalį. Nuostolis dėl to susidaro apie 59 mln. litų. Tai yra netoleruotini dalykai. Jeigu mes priversime rangovą dirbti kitaip, tai mes tuos nuostolius pradėsime mažinti. Tai juk tėra statybinė dalis. Konkrečiai B1 saugykla turėtų būti baigta 2012 m. kovą, nors buvo numatytas 2011 m. kovas. Tačiau aš manau, kad tai bus padaryta šiek tiek vėliau. B2 statyba dar net neprasidėjo. B2 su visais vėlavimais turėtų būti baigta 2013 m. liepą, o B3-B4 - 2012 m. rugsėjį", - tikino O. Čiukšys.
Rangovo argumentacija, anot IAE vadovo, dažniausiai kelia šypseną, tačiau jis pripažįsta, jog dalis kaltės yra ir pačių lietuvių, kuriems ypač trūksta profesionalumo. Tačiau tai esąs natūralus dalykas, kadangi tokie projektai precedento neturi.
"Jeigu jūs išgirstumėte, ką jie aiškina, tai išsigąstumėte. Neva mūsų geografinė padėtis verčia juos vėluoti, kad čia labai šaltos žiemos, kurių jie nesitikėjo. Betrūksta tik baltų meškų, kurios trukdo darbuotojams dirbti. Jų paaiškinimai yra mažų mažiausiai keisti. Jie save pristato kaip didžiulę patirtį turinčią kompaniją. Tačiau neįvertinti tokių projektų statymo ypatybių, kur yra pirmą kartą tai daroma, tai reikia viską apskaičiuoti, kad ir žiemos pas mus yra gilios, ir visa kita. Graudu ir juokinga klausyti visų tų kaltinimų", - aiškino O. Čiukšys.
Planuojama, kad IAE eksploatacijos nutraukimas, kuris turėtų būti užbaigtas iki 2029 m., iš viso kainuos apie 10 mlrd. litų.
Pradiniam eksploatacijos nutraukimo etapui 1999-2013 m. skirtos lėšos sudaro beveik 5,49 mlrd. litų. Didžioji dalis šių kaštų padengiama iš Europos Sąjungos fondų.
Rašyti komentarą