Dar šią savaitę planuojama su specialia filmavimo įranga skenuoti avariją virš Baltijos jūros patyrusį ir į 124 metrų gylį nuskendusį lėktuvą An-2. Įvertinę jo būklę ir išanalizavę surinktą informaciją specialistai apsispręs dėl orlaivio ar piloto (pilotų) kūnų iškėlimo scenarijaus. Dėl šių darbų vakar turėjo būti pasirašyta sutartis su Olandijos kompanija „Mammoet“.
Valstybės įmonės „Oro navigacija“, kuriai pavesta organizuoti An-2 iškėlimą iš Baltijos jūros, generalinio direktoriaus Algimanto Raščiaus teigimu, olandams apžiūrėti nuskendusį lėktuvą ir pasiruošti jo iškėlimo darbams, esant palankioms oro sąlygoms, užtektų poros dienų. Dar apie tris paras truktų pasiruošimas šiai operacijai bei plaukimas į jos vietą. Žmonės iki nuskendusio An-2 neners, nes tai per brangu. Jis bus apžiūrimas pasitelkiant robotus, kurie bandys patekti ir į lėktuvo vidų.
Lietuvos aeroklubo prezidento J.Mažinto įsitikinimu, nuskendusį lėktuvą būtina iškelti ne tik siekiant nustatyti tikrąsias šios avarijos priežastis, bet ir norint, kad tokios nelaimės daugiau nepasikartotų. Tikrai žinoma, kad An-2 viduje yra bent vieno jį pilotavusio lakūno kūnas.
„Yra du aspektai. Pirmas - teorinis. Galima nuleisti į jūros dugną aparatus ir šie išsamiai nufilmuos bei nufotografuos lėktuvo išorę, vidų, jo patirtus apgadinimus. Antras - moralinis ir dorovinis. Ką atsakytumėte, jei žinotumėte, kad jūros dugne yra jūsų artimųjų kūnai? Jei mūsų valstybei dar yra svarbūs moraliniai dalykai, būtina lėktuvą su žuvusių pilotų kūnais iškelti. Ar įmanoma nustatyti avarijos priežastis neiškėlus lėktuvo? Niekaip, jei nebus nufilmuotas visas jo vidus ir išorė. Nežinau, ar tai techniškai įmanoma. Todėl geriausia būtų subendrinti abu dalykus - iškelti lėktuvą ir pilotų kūnus“, - „Vakaro žinioms“ sakė J.Mažintas.
Lietuvos aeroklubo vadovo nuomone, yra trys galimos An-2 katastrofos versijos. Tačiau viešai jis įvardijo tik dvi.
„Pirmoji - variklio sustojimas. Pagal tikimybių teoriją šiai versijai skirčiau 99 procentus. Šis orlaivis iš vieno aukščio vieneto gali nusklęsti devynis vienetus. Jei An-2 tikrai skrido apie 1200 metrų aukštyje, tai užgesus varikliui galėjo nusklęsti daugiau kaip 9 kilometrus. Tad lakūnai laiko susisiekti turėjo tik dvi minutes su sekundėmis. O jei jie buvo ne ryšio zonoje, tai, žiūrėk, jau ir avarinį tūpimą reikia atlikti. Daug metų skraidžiau An-2 ir iš savo patirties galiu pasakyti, kad visiško lėktuvo variklio sustojimo nebuvo. Tik kartą skrendant virš labai plačios upės Rusijoje variklis ėmė „čiaudėti“. Perjungiau jo režimus ir jis atsigavo. Bet jausmas buvo labai nemalonus. Antra versija yra teorinė ir pusiau iš fantastikos srities. Tokiame aukštyje gali būti sunkiasvorių paukščių. Praktikoje buvo toks įvykis, kai paukštis pataikė į kabiną, išdaužė stiklą ir gerai, kad nesužeidė pilotų. Jiems pavyko laimingai nutūpti. Na, o trečiosios versijos nesakysiu, nes esant dabartinei politinei situacijai ji sukeltų daug aistrų ir vėjų“, - sakė J.Mažintas.
Patyręs lakūnas neabejojo, kad nors aviacijos įvykių tyrimo ir prevencijos srityje nuo daugybės kitų šalių atsiliekame du su puse karto, Lietuvos specialistai yra pajėgūs ištirti An-2 nelaimės priežastis, tačiau negalėjo pasakyti, ar tikrai būtent kompetentingiausi asmenys bus pakviesti tai padaryti. Jis pasigedo ir garsiojo lakūno Jurgio Kairio virš Viduržemio jūros patirtos avarijos tyrimo rezultatų, galėjusių apsaugoti nuo An-2 tragedijos.
J.Mažintas neskubėjo atsakyti į klausimą, ar tikrai viskas buvo padaryta, kad šis An-2 skrydis per Baltijos jūrą būtų saugus, tačiau savo nuomonės apie tokių skrydžių saugumą neslėpė.
„Aš tikiu nekaltumo prezumpcija, kol neįrodyta priešingai. Į klausimą, ar avariją patyrusiame lėktuve buvo visos žmonių išgyvenimui būtinos priemonės, atsakyti gali tik patys pilotai ir bendrovės, kuriai jis priklauso, vadovas. Aš jį pažįstu ir jo žodžiais tikiu. Jei toje zonoje nebuvo ryšio, tai kas galėjo pilotus girdėti. O dėl parašiutų ar kitų gelbėjimosi priemonių nelaimės atveju galiu pasakyti, jog jokiame popieriuje neparašyta, kad kai įeiname į tualetą, pirmiausiai reikia nusimauti kelnes. Jei negalima įvykdyti saugaus skrydžio virš vandens sąlygų, tai turi būti papildomos apsaugos priemonės. Kad ir automatinė ryšio sistema, leidžianti surasti nelaimės atveju. An-2 konstruktorių sumanymas aiškus - virš vandens šiuo lėktuvu reikia skristi tokiame aukštyje, kad sugedus varikliui sugebėtum nuplaniruoti iki sausumos“, - konstatavo Lietuvos aeroklubo prezidentas J.Mažintas.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“
Rašyti komentarą