Pasirinkimą už ką balsuoti lemia lyčių psichologijos skirtumai
Paskutinės „ABC News-Washington Post“ apklausos atskleidė, kad JAV prezidentas Barackas Obama moteriškos lyties paklaustųjų grupėje gerokai pirmauja respublikonų kandidatą į prezidento postą Mittą Romney, palaikymas atitinkamai atitinka 57 ir 38 procentus. Klausimas, kodėl?
Nors tokie jautrūs klausimai kaip abortai ir kontracepcija bei pozicija jų atžvilgiu neabejotinai lėmė M. Romney vertinimą moterų akyse, tačiau vien iš sausos politikos klausimų perspektyvos į moterų simpatijas ir antipatijas kandidatams kalbėti negalimą. Būtina pažvelgti šiek tiek giliau, siūlo psychologytoday.com.
Tiek vyrai, tiek moterys nurodo, kad jiems svarbiausi du aspektai, pagal kuriuos jie pasirinka, už kurį kandidatą balsuoti per prezidento rinkimus. Šios dvi politikos sritys – darbas ir ekonomika. Tačiau kandidatus į prezidento postą abi lytys vertina skirtingai. Psichologų teigimu, skirtumai slypi rinkiminių kampanijų charakteristikų gilumoje ir pačiuose kandidatuose.
Psichologinis tyrimas rodo, kad kertinis skirtumas tarp vyrų ir moterų glūdi emociniame intelekte. Šioje srityje moterys turi geroką pranašumą. Įsigilinus į emocinio intelekto srities niuansus, paaiškėtų, kad moterys turi vieną ypač stiprų emocinio intelekto aspektą, palyginus su vyrais. Štai kodėl JAV kandidatas į prezidentus B. Obama moterims yra patrauklesnis kandidatas už M. Romney.
Emocinį intelektą sudaro keturi pagrindiniai komponentai: savimonė, emocijų valdymas, socialiniai įgūdžiai ir atjauta. Atjauta dar gali būti skirstoma į pažintinę (kognityvią) – kai žmogus gali intelektualiai arba protu suvokti, ką patiria kitas asmuo. Kita atjautos rūšis – emocinė atjauta. Ji reiškiasi, kai žmogus gali iš tikrųjų jausti kito asmens, su kuriuo susisieja, emocijas. Štai šioje – emocinės atjautos – srityje moterys žengia gerokai pirmiau stipriosios lyties.
Simon Baron-Cohen iš Kembridžo universiteto savo paskutinėje knygoje „Esminis skirtumas: vyrai, moterys ir kraštutinės vyrų smegenys“ (angl. „The Essential Difference: Men, Women and the Extreme Male Brain“) rašo, kad „Moterų smegenys yra daugiausiai susijusios su atjauta. Vyrų smegenys daugiausiai susijusios su suvokimu ir sistemų kūrimu“.
Šitai tam tikru laipsniu gali būti sietina su didesniu B. Obamos žavesiu moterų akyse. Kaip pavyzdį galima paimti pastarąsias savaites JAV krečiančias rietenas dėl Aukščiausiojo teismo svarstymų sveikatos apsaugos įgaliojimų perdavimo. Čia B. Obama netruko teisėjus įspėti, kad šie suvoktų savo sprendimo įtaką individo ir šeimos gyvenimui. „Čia negalima apsiriboti vien ekonominiais ir teisiniais argumentais. Tikiuosi, šiuose politiniuose debatuose į tai bus atsižvelgta“.
Toks pavyzdys puikiai iliustruoja B. Obamos propaguojamą valdymo būdą. Per svarbiausius, lemiamus susitikimus Baltuosiuose rūmuose Obama kišenėje dažnai nešiojasi eilinių amerikiečių jam siųstus laiškus, kuriuose šie išlieja savo kasdienius gyvenimo rūpesčius ir bėdas. Kartais šiuos laiškus jis išsitraukia per įtemptas teises derybas ir paklausia, kaip ant stalo gulintis ir intensyviais svarstomas pasiūlymas padės išspręsti laiško autoriaus problemą. Tokį B. Obamos užuojautos arba atjautos bagažą rinkėjos netrunka pajusti, o tai – sudėtinė ir itin svarbi Baracko Obamos rinkiminio „prekinio ženklo“ dalis, taip patraukli moteriškos lyties atstovėms.
Atjautimo srityje M. Romney nuo B. Obamos, bent jau rinkėjų akyse, smarkiai atsilieka. Keletas spontaniškų klaidų sukūrė užuojautos stokojančio M. Romney įvaizdį. „Man patinka atleisti žmones“, – tai citata iš vieno M. Romney pranešimo. Arba dar vienas iškalbingas sakinys „Man nerūpi itin skurstantys“. Rinkiminės kampanijos metu perpasakota „humoristinė“ istorija apie tai, kaip jo tėvas kartą uždarė gamyklą Mičigane taip pat neprisidėjo prie užjaučiančio kandidato į prezidentus įvaizdžio kūrimo.
M. Romney turės pasitempti ir pagerinti savo įvaizdį moteriškos lyties rinkėjų akyse. Rodos, jis rimtai pasiryžęs tai padaryti: keletame politikos sričių jau akivaizdžiai jaučiama demonstratyvi atjauta. Tai gali būti tapti vienu iš svarbiausių veiksnių, stumiančių jo politinę kampaniją į priekį ir vedančių į sėkmę.
Rašyti komentarą