Thomo Manno festivalio koncertuose - kelionė per Europos muzikos istoriją
Anot renginio muzikos programos kuratorės Vytautės Markeliūnienės, XX a. pradžia, kuriai dedikuotas šiuo festivaliu pradedamas naujas teminis ciklas „Modernybės palikimas. 100 metų po didžiojo karo“, muzikoje sutapo su romantizmo „devintąja banga“ bei su naują muzikos epochą manifestuojančių originalių kompozicijų gausa.
„Prieš akis – penki šio teminio ciklo festivaliai, todėl artimiausiame neapsiribosime vien XX a. pradžios muzikos tema“, – sakė V. Markeliūnienė. Muzikai paskirti tradicinės festivalio dienotvarkės vakarai – kameriniai koncertai rengiami Nidos evangelikų liuteronų bažnyčioje.
Įžanga į turtingą programą taps liepos 12 d. vyksiantis „Pradžios koncertas“, kuriame skambės neoklasikinė Igorio Stravinskio „Itališka siuita“, ilgesio bei vidinio tragizmo kupinos vėlyvos Johanneso Brahmso „Penkios dainos“, Aarvo Pärto „Spiegel im Spiegel“, sukurtas prieš emigruojant iš sovietų okupuotos Estijos, bei festivalio premjera – specialiai šiam renginiui užsakyta kompozicija. Šiuosyk kūrinį chorui parašė kompozitorius, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentas Ričardas Kabelis.
„Lietuviškos muzikos valandoje“ laukia susitikimas su nacionaline klasika. Koncertas primins tautinės profesinės kompozitorių mokyklos pradininko Juozo Gruodžio, kompozitoriaus tapatybę pradėjusio brandinti 1914 metais, kūrybą. J. Gruodžio puoselėtos tautiškumo ir modernumo nuostatos atsiskleidė jo fortepijoninėse kompozicijose, originaliose dainose bei liaudies dainų išdailose, kurias atliks kamerinis choras „Aidija“, vadovaujamas Romualdo Gražinio. J. Gruodžio kūrybą papildys jo tradicijų sekėjo, vieno iš paskutiniųjų mokinių Juliaus Juzeliūno muzika.
Specialus koncertas bus skirtas Vienos muzikiniam fenomenui. Rečitalyje „Senoji ir Naujoji Vienos mokyklos“ pianistas Daumantas Kirilauskas interpretuos skirtingų laikotarpių klasikų: Ludwigo van Beethoveno ir Arnoldo Schönbergo bei Albano Bergo – kūrinius fortepijonui. Skambės net keturios fortepijoninės sonatos ir šešių dalių pjesių ciklas.
Vienos klasicizmo tema savaip bus plėtojama ir tradicinėje „Senosios muzikos valandoje“, tačiau šįkart gerai žinomo stiliaus muzika bus pristatyta koncertinėje praktikoje ne itin pažįstamu repertuaru: skambės vien čekų kompozitorių, W. A. Mozarto bei Josepho Haydno amžininkų, kūryba, įdomiai sąveikavusi, o kitąsyk ir reikšmingai paveikusi klasicistinį stilių.
Muzikos programoje numatyti ir keli monografiniai kameriniai koncertai: vienas jų bus skirtas W. A. Mozarto, kitas – XX a. prancūzų kompozitoriaus Olivier Messiaeno kūrybai. Tradicinio „Kamerinės muzikos vakaro“ metu lietuvių kompozitoriaus Vidmanto Bartulio opusas „I like Marlene Dietrich“ skambės pagrečiui su Tryliktuoju Franzo Schuberto styginių kvartetu.
Koncertų ciklą vainikuos baigiamasis renginys, kuriame, be kita ko, tradiciškai skambės viena iš Johanno Sebastiano Bacho kantatų. Prieš ją – Antono Weberno chorinė miniatiūra.
Nebe pirmą kartą festivalyje pasirodys pianistai D. Kirilauskas bei Eugenijus Žarskus, klavesinininkė Giedrė Lukšaitė-Mrázková, kamerinis choras „Aidija“ (vad. Romualdas Gražinis), Kauno kvartetas, violončelininkas Povilas Jacunskas, pianistė Indrė Baikštytė.
Muzikos programoje bus ir naujų veidų: operos solistė ir kamerinių dainų atlikėja Jovita Vaškevičiūtė, klarnetininkas Vytautas Giedraitis, smuikininkė Rūta Lipinaitytė, kaip klavesinininkas debiutuos Balys Vaitkus, pirmąkart išgirsime dainininkus Viktorą Gerasimovą, Romaną Kudriašovą.
Visi Th. Manno festivalio renginiai vyksta lietuvių ir vokiečių kalbomis. Festivalio programa skelbiama interneto svetainėje www.mann.lt.
Rašyti komentarą