Pateikiame ištraukų iš pokalbių su M. Martinaičiu, publikuotų „Šiaulių krašte“. Mintys išsakytos interviu metu, susitikimuose Šiaulių universiteto LXXXVII „Tekstų skaitymuose“, Bendruomenės namuose.
Apie šiandienos Lietuvą
– Didelis valstybės, valdžios ir žmogaus neatitikimas. Valdžia atitrūkusi nuo žmonių, tvarko savo reikalus. Valstybę savinasi (arba nusavina) politikai, partijos. Valstybė naudojama tam, kad praturtėtų, keliautų, gautų gerus atlyginimus.
Ir kuo toliau, tuo labiau šie trys komponentai išderinami. Atotrūkis tarp valdžios ir žmogaus, tarp valdžios ir kultūros... Valdžioje beveik nėra humanitarų. Nereikalingi tokie, kaip aš, kurie svaičioja, kalba, mąsto...
Kultūrinis mąstymas nebesuprantamas.
Man atrodo, kiaura ta mūsų Lietuva yra. Ją gali pereiti šalys ir iš vienos, ir kitos pusės. Lietuva primena lieptą, tiltą. Mes patys sutinkame, kad per mus pereitų.
Kas šiandien vyksta? Pilasi kaltinimai, teismai. Patys silpniname valstybę. Kas darosi? Visais sukeltas nepasitikėjimas, išskyrus gaisrininkus.
Visa masinė sąmonė yra užteršiama. „Jie visi tokie“, – sakoma. Kai „visi tokie“, ateina „ne tokie“. Ateina kiti ir padaro savo tvarką, kaip 1940-aisiais.
Atsiranda psichologinė, teisinė, kultūrinė tuštuma. Į tą vakuumą veržiasi tie, kas yra šalia.
Esame ant labai pavojingo liepto.
Apie inteligentiją
– Vienas žinomas ministerijos pareigūnas yra pasakęs: „Kultūra yra verslas, švietimas yra verslas.“ Nėra ką ir sakyti. Piniginiai, prekybiniai santykiai perkeliami į kultūrą.
Elitas dabar yra marginalai, paraštėse. Išstumti iš viešumos. Kur dabar pamatysi tikrą menininką, rašytoją, kultūros veikėją, turintį savo laidą, kaip Vakaruose?
Atvirai kalbant, šiandien kartais herojizuojami pašlemėkai.
Apie uždaromas mokyklas
– Baigiau mažytę mokyklą. Mūsų klasėje buvo septyni mokiniai. Mokytojai – šeši. Mes labai daug gavome iš mokytojų, nes mokytojai matė kiekvieną iš mūsų.
Bet kai trisdešimt mokinių į klasę sugrūdami tarsi į kolūkį, nei mokinys, nei mokytojas nieko nebemato.
Santykis, ryšys su mokytoju yra daug svarbiau nei geras pažymys. Uždarius mokyklą, šis šiltas ryšys nutraukiamas.
Mokykla darosi atšiauri, prasideda patyčios. Dabartinė mokykla tampa fabriku: atėjo, išėjo. Šis mechaninis mokytojo-mokinio atėjimas yra pražūtingas visai švietimo sistemai.
Dabar iš kaimo, iš mažų miestelių išvaromas mokytojas – išvaromas inteligentas.
Šiandien mokytojas nuvertinamas, jis prilyginamas santechnikui ar mechanikui.
Uždaromos kaimų mokyklėlės yra nusikaltimas Lietuvai, tautai, kultūrai.
Atrodo, kad į valdžią atėjo beraščiai, kurie nesupranta, kas yra mokytojas, mokinys, mokykla. Kiekviena uždaryta mokykla yra mokslo, švietimo praradimas.
Apie kaimą
– Tokio gyvenimo, kokį užrašiau autobiografinėje knygoje „Mes gyvenome“, jau nėra. Tai – tradicinio, agrarinio kaimo gyvenimas, papročiai, kurie miestuose niekada neprigis. Aš atsidūriau tarp dviejų gyvenimų. Anas gyvenimas yra mano atmintyje, jį gyvenu rašydamas, sapnuodamas. Beveik niekada nesapnuoju dabarties.
Tą kitą gyvenimą reikia išmokti gyventi. Aš turbūt neišmoksiu.
Kas dabar Lietuvoje matote kaimą? Nebėra jo. Dabar kaimą keičia ūkininkas, turintis daug žemės, technikos. Jam nereikia kaimo, ten esančių žmonių.
Anksčiau pirmoji pagalba buvo kaimas. Gaisras – atlėks su kibirais gesinti. Susirgo – ateis į pagalbą. Buvo tam tikra globos sistema.
Kur aš gimiau ir augau, buvo du dideli kaimai. Dabar nieko absoliučiai nėra.
Labai skausmingas perėjimas iš vienos kultūros į kitą. Tai teko patirti mano kartai.
Kiti santykiai, kiti ryšiai. Tiek buvo giminių – visas kaimas. Kur jie dabar?
Daiktas eidavo per kelias kartas. Kultuvė, staklės, net batai iš tėvo pereidavo vaikams, anūkams. Su daiktu buvo perduodama tam tikra informacija, elgsena, prisiminimai.
Kas lieka dabar iš santykių su mirusiais? Nieko. Pečius dabar statome – antkapius didžiausius, kad kompensuotume praradimą.
Apie emigraciją
– Didelė bėda, kad nesugebame pasinaudoti intelektualais, išsilavinusiais žmonėmis. Išvažiuoja gydytojai, mokslininkai. Valstybė nepadaro vietos savo žmonėms. Intelekto nutekėjimas yra labai dramatiškas, jis atsilieps Lietuvai.
Pažiūriu į kolegų rašytojų šeimas, vaikus. Vienas kitas Lietuvoje likęs. Daug kas Anglijoje, Airijoje, Vokietijoje, Amerikoje. Išsimokslinę, iš kultūringų šeimų.
Ačiū Dievui, mano vaikai kol kas nepaliko manęs.
Apie kalbą
– Viešumos kalba yra nepaprastai nuskurdusi. Biurokratų kalba, politikų kalba. Ji gramatiškai taisyklinga, bet tie patys žodžiai kartojasi įstatymuose, Baudžiamajame kodekse, Konstitucijoje. Šnekėdamiesi tarpusavyje žmonės būtinai panaudos „iššūkis“ ar „erdvė“.
Kalbos biurokratizavimas yra pavojingas. Šitos kalbos – be galo daug: televizijoje, radijuje, laikraštyje. Viešąją erdvę yra užgrobę politikai.
Iš viešumos nyksta literatūros, meninė kalba. Traukiasi į užribius, pašalius. Komunikavimas vyksta per įstaigas, popierius, pinigus.
Apie eilėraštį „Tu numegzk man, mama, kelią“
– Būna, kad eilėraštis ilgam išlieka ne tik knygose, bet ir atminty. Kitą kartą atrodo, jog gerai parašai, o eilėraštis lieka nežinomas, skaitytojai pasirenka kitą.
Būna, kad pats autorius nesupranta savo eilėraščių. Aš irgi šio eilėraščio nesupratau. Ir nesupratau, kodėl jis skaitytojams patinka. Iš pradžių man irgi sakė, jog eilėraštis – nesuprantamas: kaip galima numegzti kelią ir juo pareiti?
Viename vakare man labai gražiai paaiškino: nebėra kelių, kuriais būtų galima pareiti. Vieni yra Sibire, kiti – miškuose. Lieka tik toks kelias: numegztas motinos mintyse – grįžti tiems, kurie kažkur toli.
Apie Kukutį
- Keisti dalykai atsiranda iš nieko. Kai kurie veikėjai yra kultūroje, tautosakoje, papročiuose. Vienu metu labai susidomėjau tautosaka, etnine kultūra, pasakomis. Iš to atsirado toks keistas veikėjas, prisimenantis kai kuriuos keistus žmones iš vaikystės.
Buvo momentas, kuomet teisybę teko sakyti apsimetus kvailiu, o protingas negalėjo to pasakyti. Kukutis, kai jį rašiau, buvo pats laisviausiasis lietuvis, viskas jam buvo galima, jis praėjo per cenzūras, pirmasis perėjo Sovietų Sąjungos sieną, be kliuvinio pasirodė Švedijoje. Jis – labiausiai verčiamas į kitas kalbas: kalba daugybe kalbų, kokių aš nemoku.
Kukutis pasakė ir išnyko. Tai – mistinis sakmių veikėjas, įveikiantis gyvenimo ir mirties ribas.
Man kartais gėda, kai mane pavadina klasiku. Buvau jaunas, drąsus poetas ir staiga klasiku tapau. Atėjo laikas, kada kūrybą pradėjo skaityti vaikai. Ir gal tik vaikai – mokykloje. Susidaro poeto įvaizdis, kurio nepakeisi. Aš buvau, esu ir, ko gero, būsiu „Kukučio baladžių“ autorius. Ką bedaryčiau, ką berašyčiau. Mus taip suporavo, kad aš niekaip negaliu nuo Kukučio atsipalaiduoti.
Rašyti komentarą