Remigijus Treigys: "Telefonai analoginės fotografijos nepražudys"
"Fotografija telefonu yra tarsi vaizdų įamžinimas užrašų knygutėje - kas yra labai patogu. Žinoma, tai paskatina galvoti, kad tuomet visi fotografuojantys ir yra fotografai. Tačiau tai netiesa. Juk net kūdikis gali paimti iš mamos rankų telefoną ir padaryti neblogų kadrų! Bet argi jis dėl to tampa fotografu?" - mąstė menininkas.
Ilgisi susikaupimo
R. Treigio visai negąsdina antis, jog įvairiausių rūšių skaitmeninė fotografija neva nužudys jo taip mylimą analoginę. Atvirkščiai, šioje milžiniško masto telefoninės fotografijos invazijoje jis įžvelgia ir nemažai naudos - tolimoje ateityje ji žmonijai gali pasitarnauti. O analoginės fotografijos pasekėjų niekada netrūks.
"Šiemet man teko dalyvauti Kauno kolegijos Justino Vienožinskio fotografijos katedros diplominių darbų gynime. Mane nustebino, jog dauguma jų buvo realizuoti analoginės footgrafijos technologija. Profesionalūs menininkai labai tuo domisi, kadangi juosta priverčia susikaupti, susikurti vaizdą savyje ir įpareigoja daug žinoti apie techniką", - sakė R. Treigys.
Vis dėlto telefoninė fotografija naudinga net ir tokios sudėtingos bei daug žinių reikalaujančios fotografijos pasekėjams. Anot pašnekovo, telefonu galima pasidaryti objekto eskizų.
Tačiau R. Treigys stebėjosi, kad žmonės šiandien yra taip priklausomi nuo išmaniųjų. Vieni fotograjuoja maistą, miestą, kasdienes smulkmenas, merginos - save. Žodžiu, be telefono - niekur. Stebėjosi jis ir merginų pomėgiu "selfintis": "Jūs pažūrėkit, kaip jos fotografuojasi. Jos išpūčia lūpas, atsisuka šonu, tiksliau, dviem trečdaliais į kamerą, ir taip save fotografuoja."
Paklaustas, ar šiandieninėje fotografijoje yra daugiau mados tendencijų, pašnekovas mąstė, jog mada ir menas neturi didelių sąsajų.
Vyraujant masiniam nuotraukų štampavimui, pašnekovas ilgisi susikaupimo, mąstymo, atsakingumo. Skaitmeninėje fotografijoje, ypač telefoninėje, esą taip pat trūksta erdvės pojūčio: "Žinoma, kalbant iš žmogaus, nežinančio, kas yra kompozicija, vaizdo analizė, profesionalioji fotografija, prizmės, užtenka ir telefoninės kokybės. Tačiau žvelgiant profesionalo akimis - viskas turėtų būti apgalvota."
Apie apsimetėlius
Tai, anot pašnekovo, labiausiai ir skiria tikrą fotografą nuo apsimetėlio - profesionalas sąmoningai ieško vaizdo, jis yra kantrus stebėtojas. O tie, kurie fotografuoja visai nekeldami sau užduoties, nejausdami kompozicijos, tėra mėgėjai, entuziastai.
Įsivaizudokime, jei grupė mėgėjų ir profesionalių fotografų "gaudo" tą patį objektą tomis pačiomis priemonėmis. Kaip įvertinti, kurio nuotraukos geresnės, teisingesnės? "Sunku pasakyti, kaip tai reiktų nustatyti. Čia tas pats, kas ieškoti atsakymo į klausimą: ar Klaipėda teisingesnis miestas, kai lyja ar kai šviečia saulė? Mano nuomone, lietus šiam miestui labiau tinka negu saulė. Tačiau kuris lietus geresnis: ar smulkiais lašiukais ar stambiais?" - juokavo R. Treigys.
BANDYMAI. Žinomas Klaipėdos menininkas Remigijus Treigys ir pats kartais fotografuoja telefonu. Vėliau vaizdą jis koreguoja specialia "vintažine" programėle. Šiose nuotraukose - vaizdai iš Paryžiaus. Remigijaus TREIGIO nuotr.
Jo manymu, apskritai fotografu reiktų vadinti tą žmogų, kuris turi meninį išsilavinimą. Fotografui svarbu mokėti piešti, kadangi tai padeda suvokti formą. Privalu bent jau gebėti eskizuoti. Spragsėtojų esą daug. Tačiau juokinga, kai po tūkstančio paspragsėjimų, padorių nuotraukų randi vos vieną ar dvi", - toliau dėstė R. Treigys.
Kuo fotografas skiriasi nuo fotomenininko? "Tai - provokuojantis klausimas. Man žodis "fotomenininkas" iš esmės nelabai patinka. Jis pernelyg pretenzingas. Jau geriau tuomet vadintis menininku. Kodėl tapytojai nesivadina "tapybomenininkais"? - juokavo pašnekovas. - Kai esi kūrybinės sąjungos narys, Lietuvos kultūros ministerija tau suteikia meno kūrėjo statusą. Tačiau labai keistai skamba, kai kur nors randi skelbimą: "Aš esu fotomenininkas. Man suteiktas meno kūrėjo statusas. Fotografuoju vestuves." Juokingiau nebūna!"
Paklaustas, kas gi šiandienos fotografijoje svarbiau: turinys ar priemonė, anot fotografo, priemonė yra svarbi. "Tačiau ne instrumentas turi tave valdyti, o tu jį. Gali tą patį objektą fotografuoti telefonu, pasinaudodamas įvariais "Instagram" filtrais, gali fotografuoti profesionaliais fotoaparatais - gausi vis kitokį rezultatą. Čia jau prasideda kūryba", - mąsliai žiūrėdamas į lietų samprotavo R. Treigys.
Rašyti komentarą