Klaipėdos savivaldybės administracijos Statybos ir infrastruktūros plėtros skyriaus vedėjas Valdas Švedas pažymėjo, kad dar sovietmečiu tiesiant Šilutės plentą po juo buvo įrengti techniniai koridoriai, tačiau jie niekada nebuvo eksploatuojami ir stovėjo užversti statybiniu laužu.
Pagerins eismo sąlygas
"Dar anksčiau Klaipėdoje apsilankiusi saugaus eismo komisija iš Vilniaus pateikė rekomendacijas Šilutės plente mažinti antžeminių perėjų skaičių, nes jos yra nesaugios ir fiksuojama daug eismo įvykių.
Dvi antžeminės perėjos yra ir Šilutės plente šalia planuojamų rekonstruoti požeminių perėjų. Pastarąsias įrengę, antžemines perėjas panaikinsime ir pagerinsime eismo sąlygas vairuotojams, o pėstiesiems užtikrinsime saugų praėjimą", - sakė V. Švedas.
Pasak jo, projektuojamų požeminių perėjų naujovė yra liftai neįgaliesiems. Tiesa, anot jo, liftas nebus didelis, pavyzdžiui, dviratis jame netilps.
"Dviratininkams bus skirtos nuovažos šalia laiptų. Liftu galės naudotis ir mamos su vežimėliu. Tik su dvynukais ar trynukais kažin ar tilps", - sakė V. Švedas.
Abi perėjas projektuoja UAB "Panprojektas". Šiuo metu techniniai projekto sprendiniai yra derinami su ekspertais, o sausio 4-ąją Savivaldybėje numatomas viešas projekto svarstymas.
Suderinus projektą ir gavus statybos leidimą bus skelbiamas konkursas rangos darbams. V. Švedas prognozuoja, jog per ateinančius metus viena požeminė perėja jau bus pilnai įrengta.
Liftai neįgaliesiems
Panevėžyje registruotos bendrovės "Panprojektas" direktorė Elvyra Klimavičienė prisipažino, jog požeminių perėjų rekonstrukcija Klaipėdoje nebuvo paprastas projektas.
"Po gatve esančios 2,5 metro aukščio betono konstrukcijos yra geros, jų keisti, ko gero, nereikės. Taip pat yra vėdinimo šachta. Pagrindinis uždavinys mums buvo suprojektuoti šildomus laiptus ir patekimą neįgaliesiems. Galimybė naudotis perėjomis neįgaliesiems buvo didžiausias iššūkis.
Klaipėdos savivaldybės administracijai pateikėme keletą variantų. Vienas iš variantų yra nuovažos į požeminę perėją, tačiau, pagal normatyvus, jos nusitęstų apie 100 metrų ir būtų ilgesnės už pačią perėją 5-6 kartus. Tokios nuovažos yra prie pėsčiųjų tilto per autostradą prie Kauno. Kitas variantas - liftas neįgaliesiems. Jis būtų įrengtas šaligatvio lygyje abiejose gatvės pusėse. Nuo šaligatvio neįgalusis patektų į liftą, nusileistų į perėją, ja pervažiuotų ir vėl liftu pakiltų ant šaligatvio kitoje pusėje. Tai būtų toks pats liftas kaip ir pastatuose, tik pritaikytas naudoti lauko sąlygomis", - aiškino E. Klimavičienė.
Liftas - pigiau
Pasak pašnekovės, perėja su liftu kainuoja pigiau ir Savivaldybės specialistams pasirodė priimtinesnė.
"Nuolydžio įrengimo kainą labai pabrangina tai, kad jį įrengiant gana ilgoje kelio atkarpoje tektų iškelti komunikacijas", - sakė E. Klimavičienė.
"Panprojektas", anot E. Klimavičienės, yra projektavęs daug įvairių liftų pastatuose, tačiau liftai lauke į požemines perėjas Klaipėdoje bus pirmieji šalyje.
"Vilniuje, Pilaitės gyvenamajame rajone, yra požeminės perėjos su keltuvais neįgaliesiems, tačiau keltuvai, kiek teko girdėti, neveikia", - sakė pašnekovė. Liftų patikimumą, pasak E. Klimavičienės, užtikrins jų tiekėjai.
Projektuotoja pažymėjo, jog Neįgaliųjų draugijos Klaipėdos skyrius požeminių perėjų projektui su liftais neįgaliesiems pritarė, šiuo metu jį vertina kiti ekspertai.
"Mes projektą parengėme pagal reglamentą, tad esminių pokyčių po viešo svarstymo kažin ar bus. Gali keistis apdailos medžiagos, šviestuvų kiekis, išdėstymas, bet pagrindiniai dalykai išliks", - įsitikinusi E. Klimavičienė.
Dviračiams netiks?
Lietuvos dviratininkų bendrijos tarybos narys, Vilniuje gyvenantis Justas Ingelevičius tikina, kad keltuvai, liftai apskritai nėra tinkami dviračių eismui.
"Pėstieji pėdins laiptais, neįgalieji, dviratininkai, tėvai su vežimėliais lauks eilėje prie liftų. Tuos tris mėnesius po atidarymo, kol liftai veiks. O krovininiai dviračiai (apie tokius projektuotojai ir užsakovai turbūt negirdėjo), netelpantys į stebuklingus liftus, kirs gatvę oru...
Dviračiai pas mus, deja, kol kas suvokiami labai siaurai. Iš tiesų kokybiška dviračių infrastruktūra gali naudotis daug transporto priemonių: dviračiai, elektriniai dviračiai, krovininiai dviračiai, elektriniai velomobiliai, elektriniai neįgaliųjų skuteriai, riedžiai ir t. t. Ką reiškia tokias transporto priemones kišti į keltuvą, liftą? Koks tokiu atveju bus gatvės kirtimo laikas?
Taigi, pirma reikia atsakyti, ar požeminių perėjų įrengimas ten pagrįstas, jei pagrįstas - įrengti požemines perėjas kokybiškai", - įsitikinęs dviratininkų bendrijos atstovas.
Beje, J. Ingelevičius pasiskundė, kad bendrijai taip ir nepavyko gauti perėjų projekto, nors su juo galima susipažinti Klaipėdos miesto savivaldybėje.
"Projektai nuo pat projektinių pasiūlymų stadijos turėtų būti viešai prieinami internete. Viešame projekto pristatyme visuomenei bus pateikti ne tie pasiūlymai, o jau pabaigtas techninis darbo projektas. Tai nėra gera praktika. Iki galo paruoštą projektą bus tikrai mažai valios keisti", - mano dviratininkas.
Rašyti komentarą