Visgi šis verdiktas dabartinę situaciją nelabai keičia, nes minėtosios sutartys baigs galioti rugsėjo 4-ąją, o ruošiama "mikriukų" integracija į el. bilieto sistemą jau vyks konkurso būdu. Tiesa, kol pastarasis pasibaigs, dabartiniai vežėjai gali ir ilgiau naudotis jiems suteiktomis neteisėtomis privilegijomis, nes siekiant užtikrinti paslaugos teikimą su jais, ko gero, bus pasirašytos laikinosios sutartys.
Perėjo visas instancijas
Klaipėdos miesto tarybos Kolegija jau beveik prieš šešerius metus buvo patvirtinusi strategiją, kaip integruoti maršrutinius taksi į bendrąją viešojo transporto sistemą. Pirmasis integravimo etapas buvo įvykdytas 2012-aisiais.
Iš pradžių miesto valdžia ketino į bendro bilieto sistemą integruoti visus maršrutinius taksi, tačiau vėliau apsispręsta, jog pertvarka nepalies 6, 8, 9 ir 10 maršrutų. Nuo 2012-ųjų rugsėjo nebeliko 2, 5, 7, 11, 14 ir 15 maršrutų (40 proc. visų tuomet uostamiestyje važinėjusių transporto priemonių). Su 6, 8, 9 ir 10 maršrutų (pastarasis 2015 m. savanoriškai nutraukė veiklą) vežėjais - UAB "Audresta", UAB "Aštuoniukė" ir UAB "Devintoji banga" - ne konkurso būdu buvo sudarytos 5 metų trukmės sutartys, leidusios jiems ir toliau teikti tokias paslaugas.
Toks Savivaldybės sprendimas nepatiko kai kuriems už borto likusiems "maršrutininkams", tad jie pasiskundė Konkurencijos tarybai. Ji konstatavo, jog Savivaldybė, sudarydama tokias sutartis, privilegijavo šiuos vežėjus kitų ūkio subjektų atžvilgiu ir sudarė skirtingas konkurencijos sąlygas bei pažeidė Konkurencijos įstatymą. Taryba buvo nurodžiusi ne vėliau kaip per 6 mėnesius panaikinti sutartis ir "organizuoti konkurencingą procedūrą maršrutinių taksi maršrutams aptarnauti".
Tačiau šį Konkurencijos tarybos sprendimą "Aštuoniukė" ir "Audresta" apskundė teismui. Pirmosios instancijos teismas palaikė konkurencijos prievaizdus. Lygiai taip pat šią savaitę pasielgė ir LVAT, palikęs nepakeistą tokį sprendimą ir pripažinęs, kad Konkurencijos taryba pagrįstai įpareigojo Savivaldybę nutraukti su minėtomis bendrovėmis sudarytas sutartis.
Nutraukti nebeverta
Klaipėdos savivaldybės administracijos Teisės skyriaus vedėjas Andrius Kačalinas dar nebuvo susipažinęs su LVAT nutartimi, tačiau sakė, kad iš esmės situacija išsispręs jau rugsėjį, kai baigs galioti teisinį ginčą sukėlusios sutartys.
"Pagal Civilinį kodeksą sutartis galima nutraukti arba vienašališkai, arba per teismą. Manau, kad šiuo atveju, ko gero, reikėtų teismo sprendimo. Tačiau atitinkamo prašymo rengimas ir visas teisminis procesas tikrai užtruktų ilgiau nei iki rugsėjo, tad pradėti tokias procedūras būtų nelogiška ir neracionalu", - sakė A. Kačalinas.
DAR DIRBS. Savivaldybė jau pranešė, kad nuo rugsėjo nebepratęs sutarčių su dabartiniais "mikriukininkais", tačiau visai realu, kad naujojo konkurso procedūros užtruks kur kas ilgiau, ir šie vežėjai kurį laiką darbuosis pagal laikinąsias sutartis. Egidijaus Jankausko nuotr.
Savivaldybės administracijos Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus savo ruožtu akcentavo, kad įspėjimai apie tai, kad sutartys nuo rugsėjo bus nutraukiamos, o ne pratęsiamos, "Audrestai", "Aštuoniukei" ir "Devintajai bangai" jau yra išsiųsti.
"Taip buvo padaryta, nes ruošiamasi skelbti naują konkursą, kurio metu maršrutiniai taksi bus integruoti į elektroninio bilieto sistemą. Be to, sutarčių iškart nutraukti nebūtų galima ir dėl to, kad Savivaldybė privalo užtikrinti tokios paslaugos teikimą. Jei konkursas nesibaigs iki rugsėjo, su dabartiniais vežėjais reikės sudaryti laikinąsias sutartis", - sakė R. Mockus.
Konkurencijos tarybos Komunikacijos skyriaus vyr. specialistė Rita Karpuvienė teigė, jog įstaiga sutinka su tuo, jog Savivaldybė turi pareigą užtikrinti paslaugų tęstinumą ir nepertraukiamumą. Tačiau taryba vis tiek ketina kreiptis į Savivaldybę ir tikrinti, "kaip įgyvendinami įpareigojimai vežėjus parinkti konkurencingos procedūros būdu per nustatytą terminą".
Konkursas juda
Naujojo konkurso procedūromis besirūpinančios VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" direktoriaus pavaduotojas Andrius Samuilovas teigė, kad šiuo metu jau baigiamos paruošti jo sąlygos ir specifikacijos, kartu laukiama Viešųjų pirkimo tarnybos leidimo sutartis su nugalėtojais pasirašyti ne įprastiniam 3, o penkerių metų terminui su teise sutartį pratęsti dar 2,5 metų.
Vykdant šį konkursą "mikriukus" siekiama integruoti į viešojo transporto sistemą kaip ekspreso funkciją atliekančius vežėjus. Su jais būtų atsiskaitoma pagal nuvažiuotą ridą. Papildomas uždarbis jiems būtų procentas nuo parduotų bilietų. "Mikriukai" ir toliau stotų kaip ir dabar - ne tik stotelėse. Maršrutiniuose taksi galiotų ir kartiniai, ir terminuotieji bilietai, tačiau jie turėtų būti brangesni. Tokie bilietai suteiktų teisę važiuoti ir didžiaisiais autobusais.
Tačiau norint įgyvendinti tokią reformą reikia modernizuoti el. bilieto sistemą - šiems darbams irgi bus skelbiamas konkursas.
"Pastarajam iš esmės bereikia techninio veiksmo - kad Viešųjų pirkimų tarnyba publikuotų skelbimą centrinėje viešųjų pirkimų sistemoje", - sakė A. Samuilovas.
Ar visas procedūras pavyks užbaigti iki rugsėjo, kai baigsis neteisėtomis pripažintos sutartys, A. Samuilovas nesiėmė prognozuoti - esą jau orientuojamasi ne į konkrečias datas, o į tai, kaip sėkmingai užbaigti visą procesą.
R. Mockus savo ruožtu svarstė, kad jei kiltų viešųjų pirkimų procedūras dažnai lydinčių teisminių ginčų, naujosios sutartys su "integruotaisiais" vežėjais gali įsigalioti tik nuo sausio. Iki tol paslaugas pagal laikinąsias sutartis teiktų dabartiniai "mikriukai".
Rašyti komentarą