Geležinkelininkams nusispjaut ir į gyventojus, ir į savivaldybę

Geležinkelininkams nusispjaut ir į gyventojus, ir į savivaldybę

Uostamiesčio Žardupės gatvėje po geležinkelio rekonstrukcijos šilumvežiai, vaizdžiai tariant, važinėja vos ne po žmogaus kiemą, o geležinkelininkai jaučiasi esą teisūs, nes nepažeidė nė vieno teisės akto.

Todėl tokiomis sąlygomis gyvenantis klaipėdietis Saulius (pavardė redakcijai žinoma), paskaitęs "Vakarų eksprese" apie viešojo Klaipėdos geležinkelio mazgo Pauosčio geležinkelio kelyno rekonstrukcijos techninio projekto svarstymo metu geležinkelininkų dalintus pažadus Girulių gyventojams, tvirtina, kad jie pažadus pamiršta iškart po viešojo svarstymo.

Klaipėdos savivaldybė stojo ginti tokioje padėtyje atsidūrusių miestiečių interesus ir pradėjo susirašinėjimą, ji net apskundė geležinkelininkus Statybos inspekcijai, tačiau popierinį karą pralaimėjo. Visgi ji imasi ir kitų priemonių, tad namo prie geležinkelio gyventojus ragina neprarasti vilties.

Blogiausias dalykas - pypsėjimas

Pasak Žardupės g. 39 gyventojo Sauliaus, pagal Klaipėdos miesto triukšmo žemėlapį, šio namo gyventojai yra atsidūrę raudonojoje triukšmo zonoje. Beje, jie netgi negalėjo dalyvauti svarstant viešąjį geležinkelio rekonstrukcijos projektą, nes pranešime buvo nurodytas kitas adresas - Žardupės g. 41A ir 41B. Taigi apie permainas jie sužinojo tik tada, kai pasirodė statybininkai.

Apie 1958-uosius statytas namas yra vienintelis prie dviejų geležinkelio kelių - Rimkai-"Draugystės" geležinkelio stotis ir Klaipėda-Šilutė. Daug žadanti Rimkų stoties kelyno rekonstrukcija, prasidėjusi prieš beveik trejus metus, pernai gruodį jau artėjo į pabaigą.

Prieš rekonstrukciją pro gyvenamąjį namą ėjo tik du lygūs geležinkelio keliai. Žinoma, nebuvo triukšmą mažinančios sienutės, bet nebuvo ties namu ir viso iešmyno, dabar atkelto iš toliau. Tad dabar prie pat namo sustoja traukiniai, manevruoja ir rytais, ir vakarais, pertvarkomi sąstatai, traukiniai pypsi, vasarą lango neatsidarysi, nes šilumvežio dūmai eina tiesiai į kambarius.

"Kai važiuoja nauji šilumvežiai, dar pusė bėdos, jie bent tiek nedūmija, bet bendrovės "Gargždų geležinkelis" šilumvežiai itin teršia aplinką. Jų garsinis signalas toks, kokiu sovietmečiu skelbdavo oro pavojų. Pats blogiausias dalykas - pypsėjimas ištisą parą, negali niekada pailsėti. Prie lovos drebėjimo jau esame pripratę, bet prisidėjo papildomas įkyrus šilumvežių pypsėjimas tiesiog ties langu", - pasakojo vyras.

Sienutė - dėl akių

Tarp namo ir geležinkelio bėgių po rekonstrukcijos pernai vasarą atsirado triukšmą mažinanti sienutė, bet ji, pasak gyventojų, neapsaugo nei nuo triukšmo, nei nuo dūmų. Žmonės sako, kad specialistai prieš projektuodami tokią sienutę turėjo atlikti triukšmo matavimus. Anot jų, triukšmas yra matuojamas tam tikrame taške Rimkų gyvenvietėje, daug toliau nuo geležinkelio. Saulius tvirtina, kad Žardupės g. 39 niekas jokių matavimų neatliko. Apskaičiavimai, kokios būtent reikia triukšmą mažinančios sienutės, atlikti tada, kai dar buvo ištisiniai bėgiai, nebuvo atkeltas iešmynas.

Be šios sienutės jokių kitų kompleksinių triukšmą mažinančių priemonių netaikyta. Žmonės susidėjo ir stiklo paketus į langus, kad triukšmas būtų mažesnis, bet tai negelbsti.

"Pagrindinį triukšmą kelia geležinkelio bėgių sujungimai. Po rekonstrukcijos ties mūsų namu atsirado 18 geležinkelio bėgių sujungimų. Noriu įspėti Girulių gyventojus, jog netikėtų pasakymais, kad specialistai viską numato. Mums irgi aiškino, kad viskas apskaičiuota, žodžiu, gyvensime vos ne rojuje. Bus pastatyta triukšmą mažinanti sienutė, kainuosianti pusę milijono litų. Netgi techniniame projekte buvo numatyta, kad iešmynai bus įtvirtinti į ilgabėgius, bet nieko to nėra", - aiškino Saulius.

Pasmerktojo namo gyventojai juokauja, kad už tą pusę milijono litų, išleistų sienutei, galėjo juos iškeldinti, ir problemų nebūtų buvę.

Per tą trumpą laiką, kol buvome namo kieme, pravažiavo ne vienas šilumvežis, ir pypsėjo, ir manevravo. Neturėjome jokių matavimo prietaisų ir negalime tvirtinti, ar tą triukšmą gali ištverti žmogus, ar ne, tačiau jis erzino, baisu ir pagalvoti, kad reikėti gyventi tokioje geležinkelio stotyje.

"Į visus žiūri iš aukšto"

Dar užpernai spalį gyventojai žodžiu kreipėsi į AB "Lietuvos geležinkeliai" Klaipėdos filialą. Atvykęs vienas iš jo atstovų pasidžiaugė sienute. Žmonės prašė pastatyti ženklus kitur, kad šilumvežiai nestotų ties gyvenamuoju namu, kad pavažiuotų toliau bent 50 metrų, prašė panaikinti tuos sujungimus. Jie pageidavo, kad bent minimaliomis sąnaudomis nors ką nors patvarkytų. Prašė ir perėją pėstiesiems padaryti, nes vaikai rytais į mokyklą eina.

Dėl ženklų perstatymo problemų geležinkelininkas neįžvelgė. Po dviejų mėnesių vienas gyventojų nuvažiavo į Klaipėdos filialą. Sužinojo, kad dar nieko nepadaryta, tuo viskas ir baigėsi. Palaukęs dar porą mėnesių, pernai metų vasarį raštu kreipėsi, tačiau atsakymo sulaukti nebesitiki.

"Mes juk neprašome ženklių investicijų, tik pastatyti ženklą, kad traukiniai nestotų, ir ilgabėgių, kurie buvo numatyti techniniame projekte. Po tos rekonstrukcijos didėja traukinių greitis ir triukšmas taip pat. Juk visi pagrindiniai kroviniai į uostą, į laisvąją ekonominę zoną eina pro mus. O sakė, kad nei krovinių srautas didės, nei traukiniai daugiau manevruos", - guodėsi pokalbininkas.

ŠALTINIS. Pagrindinį triukšmą kelia geležinkelio bėgių sujungimai - po rekonstrukcijos ties namu jų atsirado net 18, nors techniniame projekte buvo numatyta, kad iešmynai bus įtvirtinti į ilgabėgius.

Pernai vasarą žmogus kreipėsi į Klaipėdos savivaldybės administracijos Sveikatos apsaugos skyrių. Atvažiavo jo darbuotojai, surašė aktą, kreipimąsi į "Lietuvos geležinkelius". Daugiau žinių ir iš savivaldybės jis negavo.


"Noriu pasakyti, kad geležinkelininkais tikėti negalima. Jie nieko nedaro dėl žmogaus. Į visus žiūri iš aukšto. Metus laiko vyksta susirašinėjimas ir niekas nepadeda. Sako, kreipkitės į teismą. Pastatė tą garsą mažinančią sienutę dėl pliusiuko. Juk dabar nebe tie laikai, galime išvažiuoti į užsienį, matome, kokios sienutės stovi Švedijoje. Tie jų skaičiavimai, metodikos neatitinka tikrovės. Piktina tai, kad specialistai matavo, moduliavo, dirbo, o naudos iš to jokios. Per didelis paros triukšmas, viršijantis nustatytas normas, sukelia miokardo infarktus, kitas ligas. Geležinkelininkai jaučiasi padėties šeimininkai, aiškina, kad jie turi naudoti garsinį signalą dėl žmonių saugumo. Išeina, kad jie saugoja vieną gyvybę, o penkis žudo savo triukšmu. Negi tokia jau didelė problema geležinkelyje ties gyvenamuoju namu apriboti garsinio signalo naudojimą, bent jau nakties metu?" - kalbėjo klaipėdietis.

Paprašė atlikti matavimus

Savivaldybės administracijos Sveikatos apsaugos skyriaus vyriausioji specialistė Nina Gendvilienė patvirtino, kad šio skyriaus atstovai kartu su savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus specialistais pernai rugpjūčio 16 d. lankėsi Žardupės g. 39, jie juto triukšmą ir vibraciją, matė ir tarp geležinkelio bėgių esančius tarpus sujungimų vietose. Tiriant Žardupės g. 39 namo gyventojo skundą dėl po rekonstrukcijos projekto įgyvendinimo padidėjusio triukšmo ir vibracijos buvo surašytas bendras dviejų skyrių darbuotojų atliktos sanitarinės kontrolės aktas.

Pasak specialistės, savivaldybė nieko daugiau negali padaryti, nei kad reglamentuoja teisės aktai. Vienas Klaipėdos miesto sanitarijos ir higienos taisyklių punktas numato, kad išlaidas už rizikos veiksnių ištyrimą gyvenamojoje aplinkoje ir jų įvertinimą moka savo vykdoma veikla žalingus sveikatai veiksnius sukeliantis asmuo, turima omenyje juridinis ar valstybinis. Todėl savivaldybė paprašė geležinkelininkų, kad jie atliktų matavimus gyvenamojoje aplinkoje.

Pernai rugsėjo 23 d. Klaipėdos miesto savivaldybės administracija gavo iš AB "Lietuvos geležinkeliai" Geležinkelių infrastruktūros direkcijos Vilniuje direktoriaus pavaduotojo Arūno Macijausko pasirašytą raštą. Jame teigiama, jog bendrovė neturi pagrindo vertinti Klaipėdos savivaldybės Sveikatos apsaugos skyriaus atlikto tyrimo rezultatų ir numatyti priemonių susidariusiai situacijai spręsti. Kitaip sakant, geležinkelininkai atsisakė organizuoti triukšmo matavimus ir vertinti minėtą sienutę.

Geležinkelininkai tvirtino, kad patikrinimų metu nebuvo nustatytas joks teisės aktų pažeidimas, kurį būtų padariusi bendrovė, todėl jiems esą nesuprantama, kokiu pagrindu bendrovė pernai rugpjūčio 16 d. aktu įpareigota šalinti neva nustatytus teisės aktų pažeidimus.

Be to, jie priekaištavo, kad savivaldybės darbuotojai apžiūrinėjo geležinkelį be jų atstovų, teigė, kad tai pažeidė jų taisykles. Savivaldybė atsakė jiems, jog geležinkelio nekontroliavo, tik tikrino gyvenamąją aplinką. Žodžiu, vyko susirašinėjimas.

Kyla klausimas, kokioje mes valstybėje gyvename, jeigu net miesto valdžios atstovai, norėdami patikrinti, kaip gyvena jos žmonės, negali to padaryti be geležinkelininkų leidimo.

Žmogui, gyvenančiam Klaipėdoje, kurio kieme, galima sakyti, važinėja šilumvežiai, turėtų būti pikta skaitant apie Vilniuje sėdinčiųjų geležinkelininkų išvedžiojimus, kad jie nepažeidė jokių teisės aktų. Reikėtų rašto autorių uždaryti tame name savaitei ir tada paklausti, ką manąs apie teisės aktus?

Savivaldybė matuos pati

Pernai lapkričio 22 d. Klaipėdos miesto savivaldybė vėl parašė raštą Geležinkelio infrastruktūros direkcijos direktoriui ir pridėjo nuotraukas. Jame teigta, kad sodybos gretimybėje manevruojant šilumvežiui ir pravažiuojant sąstatui tarp bėgių ir jų pervedimuose esantys tarpai kelia papildomą bildesį ir virpesį.

Tarp kelyno ir namo sienutė turi sumažinti triukšmą iki 27 decibelų. Gyventojai nebuvo nesupažindinti nei su projektiniu, nei su faktiniu jos aktyvumu. N. Gendvilienės teigimu, geležinkelininkai privalėjo atlikti matavimus ir apie tyrimų rezultatus informuoti gyventojus. Jeigu nenorėjo to daryti, turėjo kreiptis į teismą.

Specialistės teigimu, apie situaciją savivaldybė informavo Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją. Pasak N. Gendvilienės, inspekcija turi žinoti, kad objektas dar nėra valstybinės komisijos pripažintas tinkamu naudoti, o jau pasipylė gyventojų skundai dėl triukšmo. Anot jos, iki tol, kol jį vertins Valstybinė komisija, turi būti ištaisyti visi trūkumai.

"Pripažinti tinkamu naudoti tokį objektą, kuris daro gyvenamajai aplinkai kenksmingą įtaką, negalima. "Priduodami" objektą geležinkelininkai patys turi atlikti matavimus, tad įdomu, kodėl taip atsirašinėja. Gyventojai su jais nesusikalba, tad kreipėsi į mus", - aiškino N. Gendvilienė.

Ne per seniausiai savivaldybė gavo atsakymą iš geležinkelininkų. Jie toliau išvedžioja ir net nesiruošia atlikti triukšmo matavimų. N. Gendvilienei pasiskambinus pareiškė, jog matavimus turėjęs atlikti rangovas.

N. Gendvilienė informavo, jog savivaldybė jau nusipirko triukšmo matavimo paslaugą ir tikisi, kad maždaug per mėnesį matavimai bus atlikti. Matuotojų bus prašoma atlikti darbus besniegėje aplinkoje, nes sniegas sugeria triukšmą.

"Triukšmo matavimą savivaldybė atliks savo lėšomis, tegu gyventojai nepraranda vilties", - sakė N. Gendvilienė.

"Viskas suderinta"

Vidmantas GUDAS, AB "Lietuvos geležinkeliai" atstovas spaudai

Rimkų geležinkelio stotyje ties Žardupės gatvės 39 namu garsą slopinanti sienutė pastatyta įvertinus pagrindinius triukšmo šaltinius: geležinkeliais važiuojančių traukinių ir Rimkų gatve važiuojančio automobilių transporto keliamą triukšmą dienos, vakaro ir nakties metu. Techninio projekto rengimo metu buvo atliktos būtinos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros, kurioms pritarė Klaipėdos visuomenės sveikatos centras. Suderinus techninį projektą su atitinkamomis institucijomis, Klaipėdos savivaldybės administracija išdavė statybos leidimą pagal kurį ir įgyvendinamas minėtas projektas.
"Lietuvos geležinkeliai" naudoja šiuolaikiškus, modernizuotus šilumvežius, kurių garsinių signalų skleidžiamo dažnio bei garsumo lygiai atitinka Europos Sąjungos galiojančius teisės aktų reikalavimus, o lokomotyvų garsinių signalų naudojimą reglamentuoja susisiekimo ministro patvirtintos geležinkelių eismo ir signalizacijos taisyklės bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Minėtoje vietoje "Draugystės" stoties kryptimi važiuoja ir kitų įmonių šilumvežiai, vykdantys ūkinę veiklą, dėl ko galima tarša.

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder