Grįžtame prie temos apie senutės jachtos "Lietuva", priklausančios Klaipėdos savivaldybei, likimą. Rugsėjo 19 d. gavome Vyriausybės kanceliarijos Spaudos tarnybos raštą: "Atsakydami į Jūsų užklausą informuojame, kad Kultūros ministerija kartu su Klaipėdos miesto savivaldybe ir kitomis susijusiomis institucijomis sprendžia klausimą dėl burinės jachtos "Lietuva" perdavimo Lietuvos jūrų muziejui. Preliminariais apskaičiavimais, lėšų poreikis jachtos kapitaliniam remontui yra 200 tūkst. eurų, o jachtai kasmet išlaikyti - 70 tūkst. eurų. Kultūros ministerija bandys ieškoti galimybių skirti reikiamą finansavimą Lietuvos jūrų muziejui šios burinės jachtos remontui ir išlaikymui."
Galutinio sprendimo nėra
Kultūros ministerijos Viešųjų ryšių skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis sakė apie jachtą "Lietuva" kalbėjęs su Vyriausybės atstovais. Jo teigimu, ministerija atsakė Vyriausybei, kad neprieštarauja perimti laivą, tačiau tam reikia papildomų lėšų. Jas reikėtų numatyti arba šių, arba kitų metų biudžete. Galimas ir Vyriausybės pavedimas, kad ministerija tai turėtų padaryti iš savo turimų resursų. Žodžiu, ministerijai reikalingas Vyriausybės kokia nors forma priimtas sprendimas, tačiau tokio ji dar nėra gavusi. A. Malinovskis žadėjo šį klausimą išsiaiškinti su Vyriausybės kancleriu.
Vakar gavome tokį A. Malinovskio atsakymą: "Galutinio sprendimo nėra. Tačiau ministerija įtraukia reikalingas lėšas į 2018 m. ministerijos biudžetą ir spręs klausimą tvirtinant biudžetą. Finansavimas gali būti ir papildomas, ir iš ministerijos turimų resursų."
Reikia verslo plano
Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė teigė, kad oficialaus įpareigojimo iš ministerijos muziejus dar nėra gavęs. "Pirmas sprendimo variantas buvo jachtą iškelti ant kranto ir eksponuoti. Jeigu duos pinigų jos remontui, žiūrėsime, ką reikia daryti", - sakė ji.
O. Žalienė, kaip istorikė ir pilietė, mano, kad jachta "Lietuva" turėtų plaukioti. Visos kitos jachtos, kurios plaukiojo Lietuvos atgimimo laikotarpiu ir skleidė žinią apie šalį, nyksta ant kranto. Plaukiojanti liko viena "Lietuva".
"Mums plaukiojanti "Lietuva" būtų labai sudėtingas dalykas. Savanorystės daigai pas mus dar tik kalasi, tokių žmonių, kurie tam aukotų laisvalaikį, tik vienas kitas. Gal reikėtų bendromis jėgomis su miestu kurti kokį nors darinį. Kol kas nieko konkretaus negaliu pasakyti, nes apie tokį sprendimą sužinojau tik iš jūsų. Turi būti parengtas rimtas verslo planas", - teigė O. Žalienė.
Pirmiausia finansavimas
"Jeigu nori tą laivą perduoti mums kaip kultūros įstaigai per Kultūros ministeriją, pirmiausia turi garantuoti finansavimą jam išlaikyti. Pats muziejus to niekaip nesugebės padaryti. "Lietuvai" suremontuoti reikia keliasdešimties tūkstančių eurų, ir jos išlaikymas kainuoja. Neturėdami atliekamų lėšų negalėtume garantuoti tinkamo jos išlaikymo. Kartą mums siūlė už 1 eurą pirkti nurašytą fregatą. Kas iš to, kad muziejus ją paimtų ir paskui verstųsi per galvą neturėdamas jokių galimybių sutvarkyti to laivo.
Muziejus išsakė savo nuomonę ministerijai dėl jachtos "Lietuva". Mes vertiname šitą laivą ir jį reikėtų išsaugoti plaukiantį. Niekas neturi tokių sąlygų, kad jį būtų galima kur nors pastatyti po stogu. Užsienyje kai kuriose šalyse tokie laivai laikomi patalpose, bet jos turi būti specialios, turėti daug vietos, tam tikrą aukštį, kad stiebas tilptų, kad korpusas nebūtų pamestas, ir viskas", - kalbėjo Lietuvos jūrų muziejaus istorikas Romaldas Adomavičius.
Jo manymu, jeigu jachta "Lietuva" būtų perduota muziejui kaip plaukiojantis laivas, ji galėtų stovėti kad ir Smiltynės jachtklube, su kuriuo muziejus neblogai sutaria. "Mes nieko prieš perimti tą laivą, apsiimtume jį prižiūrėti. Pas mus dirba vienas kitas žmogus, kuris juo yra buriavęs. Gal organizuotume kokį draugų klubą, kuriame būtų ir verslininkų, ir specialistų, ir muziejininkų. Užsienyje tai labai populiaru. Galima kalbėtis ir su sporto klubu "Ostmarina", ieškotume išeities", - sakė istorikas
"Mes atlyginimų negaudavome"
Jachtos "Lietuva" kapitonas Osvaldas Kudzevičius abejojo Lietuvos jūrų muziejaus galimybėmis paimti jachtą, nes jis neturėtų kur jos pastatyti. Jeigu ji stovėtų po atviru dangumi, per kelerius metus iš jos nieko neliktų. Jo manymu, turėtų būti koks nors angaras pastatytas, kad tas laivas galėtų būti eksponuojamas. Išgirdęs apie norą išsaugoti laivą plaukiantį ir ketinimą skirti lėšų jo remontui, kapitonas buvo maloniai nustebintas.
O. Kudzevičiaus teigimu, prieš porą metų samdyta Lietuvoje įmonė, kuri atliko laivo defektaciją, apskaičiavo, kad kapitalinis jachtos "Lietuva" remontas kainuotų apie 200 tūkst. eurų. Pasak jo, tai nėra galutinė suma.
"Mes jachtą prižiūrėjome savo jėgomis, tai darė entuziastai ir atlyginimų negaudavome nė vienas. Jeigu laivas papuls į Jūrų muziejų, manau, turės būti etatiniai žmonės, kurie jį prižiūrės eksploatacijos metu. 70 tūkst. eurų nėra per didelė suma. Eilinio kvalifikuoto jūreivio minimalus atlyginimas - apie 850 eurų per mėnesį. Du žmonės turėtų jį prižiūrėti, o kad jis galėtų plaukioti, reikėtų mažiausiai 4 žmonių. Vien atlyginimams reikėtų apie 30 tūkst. eurų per metus. Už jachtos stovėjimą prie krantinės mes mokėdavome apie 400 eurų per mėnesį. Kainuoja ir jachtos nuleidimas į vandenį, ir iškėlimas, ir kasmetiniai remontai. Bet, manau, tokios sumos pakaktų", - nuomonę išsakė jachtos "Lietuva" kapitonas.
Buriuotojai sako, kad 41 metų senumo laivo "Lietuva" kaina rinkoje šiuo metu yra apie 25 tūkst. eurų. Jie pataria jachtą remontuoti Lenkijoje, kur jos remontas kainuotų kur kas pigiau.
Rašyti komentarą