Barkentina "Meridianas" pastatyta 1948 metais Turku laivų statykloje Suomijoje. Plaukioti jūromis ir vandenynais ji baigė 1968 metais, kai buvo nurašyta. Daugiau nei 40 metų stovėdama prišvartuota Danės upėje Klaipėdos miesto centre tapo neatsiejama uostamiesčio kraštovaizdžio dalimi ir vienu populiariausių miesto simbolių.
Pernai, po to, kai buvęs "Meridiano" paramos fondo vadovas Artūras Žičkus kreipėsi į Vyriausybę, prašydamas leisti Baltijos priekrantėje nuskandinti laivą, jį gelbėti pasiryžo du uostamiesčio verslininkai Aidas Kaveckis ir Aloyzas Kuzmarskis, tapę naujaisiais "Meridiano" paramos fondo dalininkais ir sutikę perimti ne tik katastrofiškos būklės laivą, bet ir fondo skolas, kurios siekė beveik 200 tūkst. Lt. Jie inicijavo barkentinos atstatymą savo lėšomis.
KONSTRUKTORIUS. Henrikas Mališauskas tvirtina atstatęs "Meridiane" viską, kas buvo įmanoma, pagal senuosius brėžinius. Eimanto CHACHLOVO nuotr.
Paklaustas, ar "Meridianas" kada nors bus naudojamas kaip tikras laivas, t. y. ar jis dar plaukios, A. Kaveckis atsakė: "Tokios galimybės neatmetame, bet tai įvyks tikrai ne kitais metais, galbūt kada nors vėliau."
Burlaivis turi toli gražu ne butaforinį kapitoną. Jo pareigas eina Boleslovas Turčinavičius, turintis didžiulę plaukiojimo transportiniais laivais patirtį. "Šis laivas yra stabilus ir suprojektuotas idealiai. Žiūrint į jį širdis džiaugiasi", - sakė kapitonas.
Laivas nėra butaforinis
Konstruktoriaus H. Mališausko teigimu, senosios burlaivio "Meridianas" konstrukcijos yra likęs vienas trečdalis laivo apačioje, t. y. 35 procentai medinės dalies. "Būtent ta apatinė dalis, ta medinė konstrukcija ir yra visas šios barkentinos pagrindas, ant kurio surinkta visa kita laivo konstrukcija. Jeigu ta senoji medinė konstrukcija sugriūtų, tada griūtų jau ir visas laivas. Turiu pasakyti, kad suomiai tą pagrindą padarė labai gerai, ir jis išliko, man pavyko jį išsaugoti", - sakė konstruktorius.
Žmonės replikavo, kad "Meridianas" nors ir atstatytas vis dėlto jau yra butaforinis laivas. Pasak H. Mališausko, jis būtų butaforinis tuo atveju, jeigu jį atstatant būtų padaryta daug supaprastinimų, ir patikino, kad burlaivyje viskas yra visiškai atstatyta vadovaujantis senaisiais brėžiniais. "Aš viską atstačiau pagal senus brėžinius, tad vadinti "Meridianą" butaforiniu jokiu būdu negalima. Jis negali būti vadinamas replika, nes visiškos anų laikų laivo kopijos neatitinka, tačiau tai yra laivas su visa įranga, atstatyta jo laivagalio konstrukcija, denio, antstato dangos - koks gi jis butaforinis?" - kalbėjo H. Mališauskas.
Su burėmis galėtų plaukti
Paklaustas, ar "Meridianas" galėtų realiai pats vienas plaukti, konstruktorius atsakė: "Pagal visus šiuolaikinius navigacinius reikalavimus jis plaukti, žinoma, negalėtų, nes turi būti įmontuotas pagrindinis variklis (turėjo Švedijoje pagamintą 225 AJ pagrindinį variklį. - Autor. past.), turėtų būtinai būti sraigtas. Jeigu jų neturi, vadinasi, yra tik kaip plaukiojimo priemonė, galinti laikytis ant vandens. Galiu drąsiai pasakyti, kad "Meridiano" stovumas yra net perteklinis.
Kadangi medinės konstrukcijos liko tik trečdalis, o visa kita yra metalinė konstrukcija, ji jau nebeturi tokio svorio, kokį turėjo anksčiau, tad visa laivo konstrukcija yra kur kas lengvesnė. Teko pridėti šiek tiek daugiau balasto, kad laivas giliau sėstų. Jeigu jį tektų buksyruoti kur nors statant kokį nors filmą, laivas bangavimo atveju liktų visiškai stovus ir dėl to nekiltų jokių problemų. Taigi filme jis galėtų "vaidinti" drąsiai, tik tiek, kad pats plaukti negali. Jeigu ant jo stiebų būtų užkabintos tikros brangios burės, ne tos prapučiamos, tai jis galėtų plaukti. Šį kartą tam, kad burlaivis būtų atstatytas taip, kad galėtų plaukti, lėšų nebuvo skirta. Norint, kad laivas plauktų, vėl reikėtų "Meridianą" statyti į doką, atstatyti jo valdymą, tada jis galėtų būti valdomas ir plaukti su burėmis. Kadangi variklio neturi, problemėlių iškiltų. Tačiau tam, kad ateityje burlaivis galėtų plaukti, kelias nėra užkirstas. Atstatinėdami laivo apatinę dalį nenorėjome balasto dėti į vidų, dėjome išorinėje pusėje, tad didesnio plaukimo greičio (plaukiančio su varikliu jo greitis siekdavo 7,5 mazgo, su burėmis - 8 mazgus. - Autor. past.) jis neturėtų, bet plaukti galėtų", - pasakojo H. Mališauskas.
Rašyti komentarą