Pasaulinėje laivyboje įprasta, kad turto savininkas yra vienoje valstybėje registruotas juridinis asmuo, valdytojas – kitoje, o operatorius – trečia bendrovė. Tačiau kai verslo finansiniai reikalai pašlyja, atsakingų už laivą ir įgulą schema taip supainiojama, kad net teismuose sunku atskirti, kada taikyti tarptautinę jūrų konvencinę, o kada – mūsų šalies civilinę teisę.
Išraiškingas tokių atvejų pavyzdys – į Klaipėdos laivų remonto įmones atplukdytų krovininių laivų „Alexandra S“ (statytas 1967 metais) ir „Tiffany S“ (statytas 1972 metais) istorijos.
Pirmasis įmonėje „Laivitė“ buvo perstatytas 2004 metais ir nuo tol nebuvo niekur išplaukęs, antrasis pasirodė prieš 5 metus. Abu laivai iškart buvo areštuoti, o bylos dėl skolų įguloms, laivų agentams, krantinės nuomininkams ir uostui keliauja po teismus be pabaigos.
Abu laivai registruoti Panamoje. „Tiffany S“ savininku anksčiau buvo nurodomas kažkoks graikų tautybės George Basil Stamatis ir kompanija „ DAZ Maritime S. A“. Šios interesams kurį laiką atstovavo Klaipėdos bendrovė „SEA First International“, bet ji netrukus įsiskolino įguloms ir bankrutavo, 2013 metais buvo likviduota. Šiuo metu ore kabantis skolos likutis „Sodrai“ siekia arti 15 tūkst. eurų.
Britų Virdžinijos salose registruotos kompanijos „Christie Consultants Limited“ laivas "Alexandra S" 2004 metais atplaukė vardu "Ice Wind". Vėliau teismuose išaiškėjo, kad jis įkeistas Norvegijos bankui ir atsitempęs šūsnį ginčų dėl priklausomybės bei nesumokėtų atlyginimų įgulai. Laivas Klaipėdoje buvo išgrobstytas, padaryta žala, ieškinio duomenimis, siekė 279 700 eurų. Jį ištuštinęs asmuo, kaip nurodoma bylos medžiagoje, pripažino, kad išmontavo įrangą manydamas, jog jis yra teisėtas laivo savininkas. Teismas turėjo ne tik įpareigoti atsakovą teises perleisti „Christie Consultants Limited“, bet ir laivą grąžinti į tą padėtį, kuri buvo jo perdavimo metu. Netrukus „Ice Wind“ buvo pavadintas „Aleksandra S“ ir, nors jam buvo uždėtas areštas, pakeitė valdytoją – už neva netesėtą 854 176 JAV dolerių kreditorinį reikalavimą laivą perėmė kompanija „ADS Maritime AS“, kažkokiais ryšiais susijusi su „SEA First International“.
Ši aplinkybė nulėmė, kad Norvegijoje 2006 metais už akių priimto Bergeno teismo sprendimo, kuriuo jūreiviams yra priteisti 64 tūkst. 678 JAV doleriai, nebuvo galima vykdyti Lietuvoje ir tuo metu parduoti laivą iš varžytinių.
Įdomu tai, kad kai Lietuvos ieškovai vargsta versdami ieškinių dokumentus į užsienio kalbas, tikrieji laivų šeimininkai veikia fiktyviai ir nuo skolų slapstosi. Antai Teisingumo ministerija vienu metu bandė tarpininkauti įteikiant bendrovei „Christie Consultants Limited“ pranešimą, bet Britų Mergelių salų Aukščiausiojo Teismo registras nurodė, jog tokia bendrovė niekada nebuvo įregistruota. Šis susirašinėjimas truko pusantrų metų.
Šią savaitę Klaipėdos apygardos teisme vykusiame posėdyje Panamos laivų savininkams neatstovavo niekas, nei advokatas, nei uždarbio negaunantis vieno jų kapitonas. Šis pagal jūrų konvenciją atsakingas už patikėtą turtą pareigūnas (ne be reikalo sakoma, kad kapitonas laivą palieka paskutinis) pasirašė teismo antstolio įteiktus SEB banko antrinės įmonės „Litectus III“ procesinius dokumentus dėl abiejų laivų skolos už paslaugas, bet teisme nepasirodė.
Beje, nuo tada, kai laivai stovi Žiemos uoste, krantinės nuomininkas ir teritorijos savininkas pasikeitė dukart – parduota „Laivitė“ tapo „Memelio miestu“, o šiai bendrovei bankrutavus turtą bei teises perėmė SEB bankas. „Litectus III“ atstovė prašė teismo nagrinėti bylą už akių ir 108 tūkst. eurų skolą priteisti iš turto - atlyginti antstoliui laivą pardavus iš varžytinių.
Krantinės nuomininkas nebus pirmas eilėje atgauti skolą. Savo dalies dar laukia įgulos, laivų agentai ir valstybės institucijos.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos atstovė Dovilė Ringis informavo, kad teismo procesas dėl laivų rinkliavų dar nebaigtas. „Tiffany S“ skola siekia beveik 49 tūkst. eurų, „Alexandros S“ – 15,6 tūkst. eurų.
Klaipėdos uoste paliktų likimo valiai laivų belikę vos keli, o prieš 15 metų tokių stovėjo daugiau kaip dvi dešimtys. Vieni po ilgų teismų procesų ir pardavimo procedūrų buvo supjaustyti į metalo laužą, kiti įgijo naujus savininkus. Pardavus iš varžytinių „Tiffany S‘ su „Aleksandra S“ ir supjausčius šiuos surūdijusius senbuvius, paskutiniai uosto laivų sąraše liktų į laivų remonto įmones atplaukusieji 2013 metais.
Rašyti komentarą