Viešai nenorintis būti pristatytas asmuo, kurio tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi, aiškino, kad trūksta darbuotojų laivui-dujų saugyklai saugoti, o ir tą šiuo metu darantys pareigūnai nėra patenkinti – jiems nemokama už viršvalandžius, tenka kęsti vadovų patyčias ir gąsdinimus, nepildomi anksčiau duoti pažadai.
Maža to, esą nesirūpinama ne tik darbuotojais, bet ir techninėmis „Independence“ apsaugos priemonėmis. Darbuotojo teigimu, jie kone bejėgiai šį objektą patikimai apsaugoti žiemos metu.
Prašydami pakomentuoti šiuos teiginius DELFI žurnalistai kreipėsi į už „Independence“ apsaugą atsakingą Viešojo saugumo tarnybą (VST), tačiau tarnybos vadovas pakomentuoti galėjo ne visus iškeltus klausimus, nes dauguma jų esą susiję su tarnybinio pobūdžio informacija.
„Pateikta informacija yra neatitinkanti tikrovės ir turi politikavimo ir šmeižto požymių tarnybos atžvilgiu. Taip pat pateikta tarnybinės ir valstybinės reikšmės turinti informacija, atskleidžianti valstybės strateginio objekto apsaugos ypatumus, neviešintina ir galimai sukelianti teisinę ją paskleidusių asmenų ar institucijų atsakomybę. Pabrėžiame, kad terminalo apsaugos tarnybos organizavimo, aprūpinimo, taktikos ir specialiųjų priemonių sistemos klausimais viešai diskutuoti neturime teisės, nes tai yra valstybinio ir tarnybinio pobūdžio informacija, kurios paviešinimas turės neigiamą poveikį objekto apsaugai bei pareigūnų, saugančių objektą, saugumui“, – rašoma VST vado Ričardo Pociaus atsakyme.
Tačiau dalis darbuotojo išsakytų problemų jau svarstoma ir teisme. Rugpjūčio 2 dieną vyko posėdis Vilniaus apygardos administraciniame teisme, kurio metu buvo sprendžiami klausimai dėl viršvalandžių nemokėjimo VST pareigūnams, dirbantiems prie „Independence“ nuo jo prisišvartavimo Lietuvoje. Antrasis posėdis suplanuotas spalio 20-ąją.
Piktinosi įsipareigojimų nevykdymu: dujų terminalas yra pavojuje
Į DELFI kreipęsis asmuo pats pasakojo saugantis „Independence“ laivą, tad situaciją žinantis itin gerai. Jo teigimu, VST tarnybos vadas R. Pocius visiškai nekreipia dėmesio į savo darbuotojus ir nesprendžia keliamų problemų.
„Problemų yra valstybės mastu, ir niekas jų nesprendžia. Pirmiausia, kai vyrauja tokios grėsmės, teroro aktai, Lietuvoje toks saugomas objektas kaip dujų terminalas yra pavojuje, nes trūksta darbuotojų jį saugoti, nėra skirta pakankamai etatų. Rašomi laiškai ir prašoma sustiprinti laivo apsaugą, įsigyti žiemai katerį su ledlaužio klase, bet R. Pocius tai tiesiog ignoruoja“, – dėl įsipareigojimų nevykdymo piktinosi darbuotojas.
Jis neslėpė, kad jam ne tik pikta, bet ir apmaudu, nes su tokį svarbų objektą saugančiais darbuotojais nesiskaitoma.
„Pareigūnai dirba sunkų darbą, bet jiems nėra mokami viršvalandžiai, klastojami apskaitos žiniaraščiai. Tai teisme įrodėme tikrais faktais ir tarnybiniu pareiškimu. Pareigūnams nėra mokama už pavojingas sąlygas. Be to, patiriame spaudimą iš VST valdžios su tiesioginiais grasinimais, kad atleis iš darbo, ne visi išlaikys fizo, ignoruoja prašymus ar tarnybinius pranešimus“, – skundėsi vyras.
Savo teiginius jis paaiškino ir detaliau.
Pirminį priėmimo procesą teko stabdyti
Anot darbuotojo, saugoti „Independence“ nuo pat pradžių privalėjo būti skirta 50 asmenų. Iš pradžių darbuotojus VST siuntė iš Kauno ir Vilniaus, imta ieškoti žmonių, norinčių kraustytis į Klaipėdą (jiems esą žadėtas nemokamas apgyvendinimas ir sporto salė, kurios, jo teigimu, iki šiol niekas nematė), bandyta formuoti Klaipėdos rinktinę.
„Tam reikalui atlikti paskirtas buvęs pulkininkas leitenantas Egidijus Kajeta. Jis savo nuožiūra rinko pareigūnus iš Klaipėdos policijos, darė atrankas, bet po to procesą pristabdė, nes vien iš Klaipėdos policijos prisiėmė apie 30 policijos pareigūnų, kurie yra vyrai ir jauniausiojo stažas – 17 m. Taip buvo daroma dėl to, kad trūko žmonių ir jie galėjo laisvai persirašyti iš policijos į VST. Jiems nereikėjo praeiti CMEK (centrinė medicinos ekspertizės komisija – DELFI), 3 mėn. trukusių apmokymų ir laikyti įskaitų", - sakė pašnekovas.
„Po to pristabdė priėmimą, nes dėl to pasipiktino policijos viršininkai – pas juos liko beveik tik moterys. Tuomet VST generolo Sergejaus Madalovo įsakymu buvo komandiruojami VST pareigūnai iš Kauno ir Vilniaus, kad uždengtų trūkstamus etatus. Tai tęsėsi daugiau nei metus – pareigūnai buvo siunčiami į Klaipėdą dirbti ir neva taip buvo „taupomi pinigai“, – pasakojo darbuotojas.
Trūksta maždaug 10 žmonių
Jo teigimu, Klaipėdoje nuo 2014 spalio 28 d., kai įplaukė „Independence“, dirbo maždaug 25 pareigūnai.
„Daugiau nei pusantrų metų vežiojo iš Kauno ir Vilniaus juos tarnauti į Klaipėdą. Jie dirbo po 12 val., įskaitydavo nuvežimo ir parvežimo laiką, tai budėjimo laikas išsitempdavo iki paros. Po pusantrų metų, kai padavėme tarnybinius pranešimus Klaipėdos rinktinės vadui dėl viršvalandžių, visi sunerimo ir nutylėjo", - sako darbuotojas.
„Pasitaikius progai, su išeitine išėjo tas pats Klaipėdos rinktinės vadas plk. ltn. E. Kajeta. Ir į jo vietą buvo priimtas taip pat iš policijos mokyklos majoras Laimonas Astrauskas, kuris ten buvo atsakingas už šaudymo pratybas ir jų organizavimą. Jis ilgai nesnaudė ir priėmė dar 15 policijos pareigūnų. Tad šiuo metu turime 44 etatus. Likusią dalį dengia pareigūnai iš Raseinių, kurie privalo atvykti nuosavu transportu, tarnauti po parą laiko ir grįžti atgal", - teigia pašnekovas.
Pasak vyro, šiuo metu trūksta apie 10 žmonių. Iš viso yra 44 etatai, tačiau reikia atmesti 1 asmenį, kuris yra vaiko priežiūros atostogose. 2 karininkai dirba tik darbo dienomis. Vienas pareigūnas, pasak pašnekovo, mėginęs neklastoti dokumentų, buvo pažemintas pareigose per 2 pakopas ir laikinai paskirtas Kaune vykdyti konvojaus viršininko pareigas. Po to nutiko nelaimė ir pareigūnas nedarbingas iki šiol.
„Nuo 2016 rugpjūčio 1 d. pradėta statyti pilna sargybos sudėtis, nes gavome 10 raseiniškių žmonių“, – aiškino į DELFI kreipęsis asmuo.
VST vadas darbuotojų trūkumo bėdą neigia
Savo ruožtu VST vadas R. Pocius tikino, kad „Independence“ laivą-dujų saugyklą galinčių saugoti darbuotojų skaičius šiuo metu – optimalus.
„Ruošiantis šio valstybinės reikšmės objekto apsaugai buvo įvertinta situacija, techninės galimybės ir materialinė bazė, ir tuo remiantis buvo priimtas sprendimas dėl optimalaus saugančių pareigūnų skaičiaus, kuris leidžia užtikrinti tinkamą objekto apsaugą. Šis pareigūnų skaičius tarnybos lygmenyje yra pastoviai palaikomas“, – sakė jis.
Papasakojo, kaip dirba
Pašnekovo teigimu, darbuotojai dirba po parą (24 valandas) ir tai žymima postų žiniaraščiuose. Tačiau, negana to, kiekvieno budėjimo metu dar turi bent 2 valandas viršvalandžių.
„Ryte sargyba x valandą apsiginkluoja ir išduodamos spec. priemonės, paskelbiamas įsakymas dėl saugomo objekto. Tada einama į ginklų ištaisymo ir užtaisymo vietą, ten pareigūnai apginkluojami ir išsiskirsto į tris postus", - sako VST darbuotojas.
„Praeina 24 val. ir vėl tuo pačiu laiku x val. renkasi nauja sargyba, o senoji dar vis tarnauja, kol naujoji atlieka tuos pačius veiksmus kaip ir senoji. Tai reiškia, kad jau tą x val., kurią atėjo pakeisti nauja sargyba, senoji turėtų keliauti namo, bet yra taip, kad kol postas neperduotas, negalima jo palikti, o ir palikti nėra taip lengva. Iš laivo neparplauksi 15 km, iš kito posto pėsčiomis nepareisi. Tad senoji jau nuo x val. laukia, kol ją pakeis. Tad reiškia, kad jau prasideda viršvalandžiai", - pasakoja vyras.
Pasak jo, tada nauja sargyba plaukia su laivu pakeisti senos, perima postą, o senoji grįžusi laukia prie ginklų užtaisymo vietos, kol juos nuginkluos pamainos viršininkas. Ir tik tada grįžta į sargybą ir atiduoda ginklus bei spec. priemones. „Kai viršininkas išleidžia viską sutikrinęs, einame namo", - sako vyras.
Toks procesas užtrunka apie 2 val., kurios nėra įtrauktos į darbo grafiką. „Tai yra akivaizdūs viršvalandžiai, kuriuos įrodo ir laivų žurnalas, nes jame pasirašome, kada grįžome į krantinę“, – sakė darbuotojas.
Aiškina, kad yra ir daugiau įrodymų
Jo teigimu, dar vienas įrodymas – E. Kajetos tarnybinis pranešimas apie tarnybos eigą minučių tikslumu, bet jis, nežinia kodėl, buvo atmestas ir niekur neužfiksuotas.
„Spėjame, kad jis net nepasiekė buvusio generolo S. Madalovo ar naujojo VST vado plk. R. Pociaus, o sustojo ties vado pavaduotoju pulkininku Jonu Zautra. Na, bet vykusiame teisme tai buvo patys svariausi įrodymai, kurių paneigti negalėjo net vyriausias VST teisininkas“, – aiškino pašnekovas.
Anot jo, tos 2 valandos viršvalandžiais laikytinos ir dėl to, kad tuo metu pareigūnai vaikščiodavo su ginklais ir važiuodavo tarnybiniu transportu.
„Gerai, kad nieko neatsitiko. Nes tokiu atveju pareigūnas būtų pats kaltas, kad laužo įstatymus ir ne tarnybos metu vaikšto su ginklu ar net vairuoja tarnybinį automobilį“, – svarstė pašnekovas.
Vietoje viršvalandžių – laikas pietums
Pasak VST darbuotojo, iki 2016 liepos 1 dienos darbas sudarė po 13.20 val., tai yra 12 val. darbo ir 1.20 val., skirtos pasikeitimui.
VST valdžia tuomet pripažino, kad viršvalandžiai egzistuoja, tam ir buvo skirta 1.20 val. pamainos pasikeitimui.
„Bet nuo 2016 rugpjūčio 1 d. vėl padarė po parą laiko ir iš tos paros išėmė 1.20 val., kad nebūtų viršvalandžių ir tą 1.20 val. per du kartus davė pietums – už tą laiką nėra mokama", - sako VST darbuotojas.
Tačiau kyla klausimas, ar pareigūnas, dirbantis pamaininį nepertraukiamą darbą, gali turėti tarnyboje pietų pertraukas, padėti ginklą ir eiti į miestą pavalgyti? Mat įsakymas skamba taip: „Įsakau perimti saugomo objekto apsaugą, ginklus ir spec. priemones naudoti pagal Viešojo Saugumo įstatymą, į saugomą objektą neįleisti pašalinių asmenų ir sargybą vykdyti iki pasikeitimo“.
„O jei užpuolimas ar gaisras ir nėra pamainos viršininko, kas tada? Be jo įsakymo nieko negalima daryti. Dėl šito klausimo taip pat bus kreiptasi į Klaipėdos profsąjungą“, – aiškino darbuotojas.
Aiškina, kad problemos dėl viršvalandžių nėra
Tačiau R. Pocius aiškino, kad tarnyba dėl galimų darbo viršvalandžių jokių darbuotojų skundų nėra gavusi. Jo teigimu, nusiskundimų taip pat nebuvo ir bendraujant su tarnybos Klaipėdos kuopos pareigūnais.
„Tarnybos nuomone, problema dėl viršvalandžių neegzistuoja ir niekada neegzistavo, kadangi Viešojo saugumo tarnyba funkcionuoja Viešojo saugumo tarnybos įstatymo 3 straipsnio pagrindu. Šis straipsnis nurodo, kad ši tarnyba ir visi ją sudarantys pareigūnai tarnauja nuolatinės specialios parengties pagrindu, o tarnybos darbo laikas apskaitomas vadovaujantis Vidaus tarnybos statuto 37 ir 38 straipsniais. Todėl kalbos apie specialų išskirtinį pasirengimą tarnybai neturi jokio pagrindo", - aiškina R. Pocius.
„Nė vienoje įstaigoje ar firmoje pasirengimas darbui (apsirengimas, priskirtos įrangos ar amunicijos paruošimas darbui, darbo vietos paruošimas, kelionė į tarnybą) ir darbo proceso užbaigimas (darbo vietos sutvarkymas ir kt.) neįeina į darbo laiko apskaitą. Vandens kelias, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Kelių įstatymu, yra vertinamas kaip sausumos kelio pratęsimas, todėl pasirengimas tarnybai vykdomas atvykimo ir išvykimo formoje negali būti laikomas tiesioginiu tarnybinių pareigų atlikimu ir negali būti apskaitomas kaip darbo laikas. Be to, pareigūnams, vykdantiems valstybinės reikšmės objektų apsaugą, sudarytos tokios tarnybos sąlygos, kurios užtikrina tinkamą jiems pavestų funkcijų vykdymą“, – sakė jis.
Žiemą – kone bejėgiai
Tačiau, terminalą saugančio vyro teigimu, VST neskiria pakankamai dėmesio ir techniniams aspektams, kurie padėtų apsaugoti „Independence“. Pasak jo, tai ypač pasijunta tuomet, kai ateina žiema.
„Tik prasidėjus žiemai iškeliamas kateris, nes jis neturi ledo klasės ir negali užšalti jo variklis – priekis nepramuštų ledo. Žiemą aplink laivą vanduo visiškai neužšąla, kartais susidaro sustumti ledai ar net priėjimai iki laivo krantinės. Tad jei kas atplauktų iš žvejų, teroristų ar šiaip vandalų, sugalvojusių apipaišyti laivą, mes esame bejėgiai kažką padaryti ant vandens žiemos metu“, – perspėjo jis.
Darbuotojo teigimu, jei taupoma tokiems dalykams, tai nenuostabu, kad nesirūpinama ir darbuotojų patogumu. Jis pasakojo, kad neseniai prašyta pakeisti bent kėdes postuose, nes šios per dvejus metus susidėvėjo, bet pagelbėti dėl to sutiko tik „Klaipėdos nafta“ – šiuo metu vyksta viešieji pirkimai.
Informacija dėl techninių apsaugos priemonių – neskelbtina
Savo ruožtu R. Pocius aiškino, kad šiuo metu, atsižvelgiant į turimą materialinį ir techninį padalinio aprūpinimą, yra paruošta veiksmų sistema, leidžianti reaguoti ir, prireikus, užkardyti galimus SGD terminalo apsaugos pažeidimus.
„Šis klausimas taip pat įeina į SGD terminalo apsaugos tarnybos organizavimo sistemą ir apsaugos priemonių visumą. Tarnybos vadovybė turi savo nuomonę dėl šio ir kitų valstybinės reikšmės objektų apsaugos tobulinimo ir tai yra nuolat daroma bendradarbiaujant su atsakingomis institucijomis, pavyzdžiui, akcine bendrove „Klaipėdos nafta“, inicijuojant siūlymus dėl apsaugos sistemos įsigijimų ir tobulinimo. Techninių apsaugos priemonių, pavyzdžiui, minėto ledlaužio tipo laivo, įsigijimo klausimas yra Vyriausybės kompetencija. Jis įeina ir į Klaipėdos uosto apsaugos sistemos visumą, todėl tokia informacija viešai neskelbtina“, – paklaustas apie apsaugą žiemos metu, aiškino jis.
Anot VST vado, laiškų su siūlymais įsigyti tokį katerį tarnyba nėra sulaukusi.
Skundėsi turintis kęsti gąsdinimus ir grasinimus
Savo ruožtu į DELFI besikreipęs darbuotojas aiškino, kad anksčiau jo įvardytos problemos nesprendžiamos dėl vidinių kovų.
„Jų gynyba yra puolimas. Viešai atvažiuoja, gąsdina per susirinkimus pareigūnus, kad pakeis darbo laiką – tai ir pakeitė. Kad pažemins pareigose – tai ir pažemino vyr. specialistą V. Kalesnikov. Kad išmes iš tarnybos – tai ne per seniausiai įkūrė Klaipėdoje tarnybos imunitetą, kuriam pavesta tikrinti Klaipėdos VST pareigūnus", - aiškina pašnekovas.
„Viešai sako, kad į tarnybos vietą galės plaukti su pripučiamais ančiukais, kad tiesiog užtektų išmesti 3 žmones, kuriuos taip pat įvardijo pavardėmis, ir baigtųsi visi skundai į profsąjungą. Kaip plk. R. Pocius teigia: „Jūs nieko nelaimėsit, jums turėtų būti garbė saugoti tokį laivą ir nereikalaukit iš valstybės to, kas jums nepriklauso“, - teigia vyras.
Tačiau jis priduria, kad už garbę parduotuvėje vaikui duonos juk nenupirksi. „Mes tiesiog reikalaujame savo uždirbtų pinigų už tuos viršvalandžius, kuriuos kas parą tekdavo prabūti tarnyboje nuo pat pradžių“, – motyvus, kodėl kreipėsi į žiniasklaidą, aiškino jis.
Dirba vos už 450 eurų
Pasak darbuotojo, svarbu suprasti, kad „Independence“ dujų saugyklą-laivą saugančių pareigūnų motyvacija po tokių vadovybės veiksmų tik mažėja. Ūpą atima ne tik rodoma nepagarba, neapmokami viršvalandžiai, darbo įrankių trūkumas, bet ir darbo sąlygos.
„Nemanau, kad jaunas žmogus norės dirbti tokį atsakingą darbą, nešiotis ginklą ir ką tik atėjęs „į rankas“ gauti apie 450 eurų. O turintis darbo stažą nuo 17 m. iki 20 m., „į rankas“ gauna iki 750 eurų. Jiems gal ir apsimoka. Kaip policijos pareigūnai teigia, paklausti, kodėl perėjo į VST, kad alga ta pati ir nebereikia tampytis su pijokais, veltis po teismus ir važinėti į šeiminius konfliktus, kai gali užsikrėsti bet kokia liga... Bet asmeniškai aš greičiausiai čia ilgai neužsibūsiu“, – pripažino vyras.
Kaltinimus vadina lakios vaizduotės vaisiais
Savo ruožtu R. Pocius, paklaustas, ką galėtų atsakyti į besikreipusio darbuotojo skundus dėl gąsdinimų pakeisti darbo laiką, pažeminti pareigose, išmesti iš tarnybos ir juokų, kad į tarnybą jie galės plaukti pripučiamais ančiukais, aiškino, kad jokių pažeidimų dėl darbinių santykių nenustatyta.
„Visi tarnybos organizavimo klausimai, susiję su darbo laiko apskaita, tarnybos grafikų sudarymu, darbo krūvio paskirstymu, yra sprendžiami vadovaujantis Vidaus tarnybos statutu ir Darbo kodeksu. Kadangi įstatymai griežtai reglamentuoja šiuos procesus, jokių pažeidimų šiuo klausimu nenustatyta. Šiuos procesus nuolatos tikrina Valstybės auditas, kuris esminių pastabų tarnybai nebuvo pateikęs. Viešojo saugumo tarnybos vadovybei nėra žinomi atvejai, kad pareigūnai būtų atleisti iš darbo ar pažeminami pareigose dėl savo nuomonės reiškimo. Jeigu VST pareigūnas atleidžiamas iš tarnybos, jis atleidžiamas dėl šiurkščių tarnybinės drausmės pažeidimų", - sako R. Pocius.
Pasak VST vado, Klaipėdos padaliniui yra skirtos specialios transporto priemonės, tarp jų ir laivai, kurie leidžia užtikrinti pavestų funkcijų atlikimą ir vykimą į ir iš tarnybos vietos.
„Visa tai yra numatyta tarnybiniuose teisės aktuose. Paminėtuose teisės aktuose „pripučiami ančiukai“ nenumatyti ir kalbos apie juos nėra. Pagrįstai manome, kad „pripučiami ančiukai“ yra asmens, su kuriuo bendraujate, lakios vaizduotės vaisiai", - aiškina R. Pocius.
Jis primygtinai atkreipė dėmesį į tai, kad VST yra statutinė įstaiga, kurios tarnyba organizuojama pagal Lietuvoje galiojančius įstatymus. Jie esą užtikrina visų statutinių pareigūnų socialines garantijas, tinkamas darbo sąlygas, sąlygas tarnybinei karjerai ir kilimui, materialinį aprūpinimą ir atitinkamą atlygį už atliktą tarnybą.
Rašyti komentarą