„Laba diena, esame iš tokios ir tokios įmonės, norėtume jums pasiūlyti...“ Tokių pokalbių kiekvienas mūsų galime prisiminti dešimtis, jei ne šimtus. Paprastai tokie siūlytojai neturi leidimo mus trukdyti. Bėda ta, kad dauguma skambintojų ar siuntinėtojų visiškai pamiršta ne tik nuo 2018 m. gegužės 25 dienos Europos Sąjungoje įsigaliojusį Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą, bet ir jau 15 metų galiojantį Lietuvos Respublikos Elektroninių ryšių įstatymą.
Būtent šie dokumentai griežtai reglamentuoja, kaip kam ir kada galima skambinti ar siųsti elektroninius laiškus, taip pat nustato, kad asmuo gali bet kuriuo metu atšaukti anksčiau savo duotą sutikimą gauti pasiūlymus ir reklaminę medžiagą.
Dar blogiau, kad net ir šiuos reikalavimus žinančios įmonės neretai vis tiek ryžtasi trukdyti žmones netgi jų asmeniniais telefonais ir el. pašto adresais. O visų blogiausia, kad Lietuvoje yra ne viena ir ne dvi kompanijos, kurios net gavusios griežtą vartotojo atsisakymą ir draudimą toliau jam ką nors siūlyti, jo valios visiškai nepaiso.
„Problemos mastą parodo net ir mūsų pačių pavyzdys“, – sako sistemą „Netrukdyk!” sukūrusios Asmens privatumo gynimo ir duomenų apsaugos asociacijos APGIDA vadovė Vaidonė Tamošiūnaitė. – „Vos įregistravę asociaciją, iškart sulaukėme keliolikos skambučių bei elektroninių laiškų su įvairiais paslaugų pasiūlymais, nors jokio sutikimo niekam net nespėjome duoti.“
Tad sistema „Netrukdyk!“ visų pirma orientuota į vartotojus – visus tuos, kas nori apsiginti nuo nepageidaujamos tiesioginės reklamos (vadinamojo „spamo“) nenutrūkstamo srauto. Netrukdyk.lt – tai registras, kuriame kiekvienas Lietuvos vartotojas gali įregistruoti savo telefono numerius bei elektroninio pašto adresus, jeigu nepageidauja jais gauti neprašytos reklaminės informacijos bei pasiūlymų.
Įtraukti kontaktą į sistemą „Netrukdyk!“ labai paprasta. Tereikia įvesti savo telefono numerį arba el. pašto adresą Netrukdyk.lt svetainėje ir patvirtinti iš „Netrukdyk!” sistemos į jį atsiųstą žinutę. Jokie papildomi duomenys nėra renkami.
„Sistema „Netrukdyk!“ naudinga ne tik patiems vartotojams, bet ir sąžiningiems, protingai išlaidas skaičiuojantiems Lietuvos verslininkams. Atsakingos įmonės tikrai nebus suinteresuotos trukdyti žmones, kurie per „Netrukdyk!“ apsaugojo savo turimas ryšio priemones nuo nepageidaujamos reklamos. Juk ką nors siūlyti tam, kuris tokių pasiūlymų kategoriškai atsisako – tik laiko ir lėšų švaistymas bei savo reputacijos menkinimas“, – įsitikinusi APGIDA vadovė.
Šalia sistemos „Netrukdyk“ asociacija APGIDA taip pat užsibrėžusi vykdyti vartotojų ir įmonių švietimo bei informacijos sklaidos projektus, padėti gyventojams įgyvendinti jų teises asmens duomenų srityje, ypač santykiuose su verslo subjektais ir kitais paslaugų teikėjais.
Projektą palaiko ir Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas. Jo viceprezidentas Kęstutis Kupšys pažymi, kad sunku atrasti sritį, kurioje būtų griežtai laikomasi duomenų apsaugos standartų. „Nepageidaujami skambučiai – tik aisbergo viršūnė. Lietuvoje asmens duomenų apsaugos svarba dažnai suprantama tik specialistams. Tačiau su privatumo išsaugojimo problema susiduria kiekvienas vartotojas. Gerai, kad projektu „Netrukdyk!“ asociacija APGIDA imasi šviesti tiek vartotojus, tiek verslininkus“, – sako K. Kupšys.
Rašyti komentarą