Trečiųjų šalių vairuotojai baigia ištremti mūsiškius

Trečiųjų šalių vairuotojai baigia ištremti mūsiškius

Baltarusiai ir ukrainiečiai vairuotojai su savo pigia darbo jėga užpuolė Europą. Neišskiriant nė Lietuvos. Kai kuriose transporto firmose užsieniečių dirba 80-90 procentų. Svetimšaliai automobiliuose, registruotuose Lietuvoje, Latvijoje, Lenkijoje, po pusę metų ramiausiai dirba Vokietijoje, Prancūzijoje, Norvegijoje. Nors turi tik laikiną leidimą gyventi ir dirbti Lietuvoje. Tuo metu lietuviai vairuotojai netenka darbo, nes nesutinka dirbti už sumažintą algą.

Kokia yra situacija krovininio transporto sektoriuje? - paklausėme Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ vadovo Gintaro KONDRACKIO.

- Krovininio transporto vairuotojai lietuviai skundžiasi, kad dirbti už mažesnį atlyginimą sutinkantys iš trečiųjų šalių atvykę vairuotojai dempinguoja jų atlyginimus?

- Ne atlyginimus dempinguoja, o dienpinigius. Savo šalyse, Ukrainoje, Baltarusijoje jie pasirašo rusiškas sutartis. Atvažiavus pas mus, šios sutartys iš jų paimamos ir išduodamos lietuviškos. Išsiimant vizas, vairuotojams niekas nepaaiškina, iš ko susideda jų atlyginimas. Atvažiuoja jie čia nesuprasdami, kad jų pajamas sudaro minimalus mėnesinis atlyginimas, padaugintas iš 1,3 koeficiento. Kita dalis - neapmokestinami dienpinigiai. Jiems buvo žadėta mokėti 60-70 eurų per dieną, o gauna vos 40 eurų. Ukrainiečių yra 50 milijonų, tad Lietuvos verslininkai šiuos šalies piliečius galės apgaudinėti dar ilgai. Net 200 eurų atlyginimas ukrainiečiui gerai. Maistą, alkoholį jie perka Lenkijoje - pinigai už pirkinius lieka šioje šalyje, kita dalis iškeliauja į namus šeimai. Kokia nauda Lietuvai, to aš nesuprantu. Sveikatos draudimo jie neturi, nusiperka kažkur Ukrainoje, tad darbdavys, išvengęs privalomo draudimo mokesčio į sveikatos fondą, nuo kiekvieno sutaupo apie 50 eurų. Verslininkai skundžiasi, kad vairuotojų stipriai trūksta. Jei tikrai trūktų, taip neišsidirbinėtum. Keltum atlyginimus, gerintum sąlygas. Kol bus galima vežtis ukrainiečius, tol tai ir tęsis. Kad Lietuvos vairuotojai nebėgtų svetur, tik du dalykus reikia sutvarkyti - sureguliuoti dienpinigius ir uždrausti pasirašinėti kasos išlaidų orderius. Realiai vairuotojams pusė dienpinigių pervedama į jų sąskaitas, o kita dalis neva sumokama per kasą. Žmonės ateina, jiems duodama pasirašyti kasos išlaidų orderį, bet iš tikro tų pinigų jie negauna.

- Premjeras Saulius Skvernelis teigia, kad lengvesnė užsieniečių įdarbinimo tvarka leis daugiau jų pritraukti iš Ukrainos. Vietos žmonių nerimas, kad dėl to gali nukentėti jų atlyginimai esąs be pagrindo - Vyriausybė yra sukūrusi pakankamus saugiklius.


- Manyčiau, kad premjeras kažko nelabai supranta. Kokie čia saugikliai? Palengvinus dienpinigių išmokėjimo tvarką ir leidimą juos mažinti, tų saugiklių beveik nelieka. Nukenčia ne tik vairuotojai, bet ir valstybė. Nėra pasaulyje valstybės, kurioje būtų įteisinta vokelių sistema. Apmokestinamas tik atlyginimas, 500 eurų „ant popieriaus“, bet ne dienpinigiai, kuriais verslininkai manipuliuoja. O juk dienpinigai sudaro 70 proc. vairuotojų uždarbio. Jei kiekvienas vairuotojas kas mėnesį pasirašo, kad gavo dar 500 eurų, nors negavo, kiek gaunasi grynųjų pinigų, nuplaukia nežinia kur? Jeigu įmonėje dirba 1 tūkst. vairuotojų, į darbdavio kišenę grįžta apie pusė milijono.

- Kas visą tą netvarką galėtų sutvarkyti?


- Valstybė. Tik pati valstybė gali sutvarkyti apmokestinimo sistemą. Garantuoju, po metų pamatytume didelį skirtumą. Visus nepriklausomybės metus darbdaviams buvo leidžiama grobti, nesiskaityti su darbuotojais, ir jie tą daro iki šiol. Dabar atsirado kažkokia profsąjunga ir pradeda tuos klausimus nešti į viešumą, judinti valdžią. Pats aš - buvęs vairuotojas, neseniai baigiau tą karjerą. Dirbdamas vairuotoju, pasirašinėjau tuos orderius kaip visi. Dabar darbdaviai mane vadina šantažuotoju, banditu. Aš juos šantažuoju! Kalbėdamas tai, ką esu patyręs ir ką man vairuotojai pasakoja? Galėčiau išvažiuoti dirbti į užsienį, turiu pasiūlymų, bet nenoriu. Mes nenorime, kad visi išvažiuotų. Labai lengva pabėgti ir palikti Lietuvą. Reikia čia išspręsti problemą, ir sugrįš žmonės. Vyriausybė sako, kad reikia sugrąžinti emigrantus. Tai grąžinkime, kas draudžia. Sutvarkykime transporto sektorių, ir kiek vairuotojų sugrįžtų. Jauni vairuotojai dabar eina į darbo biržą mokytis. Išsimoko, gauna vairuotojo pažymėjimą, kuris jiems atsieina 2 tūkst. eurų. Pilnas pasitikėjimo vyras ateina į įmonę dirbti, o ten jį - apgauna. Neapsikentęs jis spjauna ir išvažiuoja. Ar mums to reikia?

Skaičiai ir faktai

Per 2016 metus įdarbinti 15 973 užsieniečiai vairuotojai - išduoti 9767 leidimai dirbti bei priimti 6206 sprendimai dėl darbo atitikties Lietuvos darbo rinkos poreikiams.

Nuo 2017 m. sausio 1 d. pasikeitus teisiniam reglamentavimui, tarptautinio krovinių vežimo transporto priemonės vairuotojai atleisti nuo pareigos įsigyti leidimą dirbti. 2017 m. per sausio - vasario mėn. (prašymai buvo pateikti pagal seną tvarką iki 2016-12-31) įdarbinti 1346 užsieniečiai vairuotojai - išduoti 480 leidimai dirbti bei priimti 866 sprendimai dėl darbo atitikties Lietuvos darbo rinkos poreikiams.

Sprendžiant kvalifikuotos darbo jėgos trūkumo problemą, 2017 metais Lietuvos darbo birža leido 5,5 tūkst. užsieniečių (trečiųjų šalių piliečių) atvykti ir dirbti Lietuvos Respublikoje, iš jų - 1346 leidimai dirbti buvo išduoti tarptautinių krovinių transporto priemonės vairuotojams.

Lietuvos darbo biržos informacija

Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder