Tarp Panevėžio ir Šiaulių - konfliktas dėl bėgių

Tarp Panevėžio ir Šiaulių - konfliktas dėl bėgių

Eu­ro­pi­nė ge­le­žin­ke­lio vė­žė „Rail Bal­ti­ca“, su­jung­sian­ti Var­šu­vą, Kau­ną, Ry­gą, Ta­li­ną ir Hel­sin­kį, ima „ša­ko­tis“. Pa­reng­ta ga­li­my­bių stu­di­ja, kad nuo Kau­no bus „Rail Bal­ti­ca 1“, ku­ri eis pro Rad­vi­liš­kį, Šiau­lius ir Jo­niš­kį, o pro Pa­ne­vė­žį ir Baus­kę su­ks „Rail Bal­ti­ca 2“. Šiau­lių re­gio­no at­sto­vai svars­to, ar tik ne­liks be bė­gių?

Dvie­jų ly­giag­re­čių vė­žių per daug

Va­kar Šiau­lių re­gio­no ta­ry­bos po­sė­dy­je ki­lo karš­ta dis­ku­si­ja, kai „Rail Bal­ti­ca“ pro­jek­to di­rek­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas Vi­das Žvi­nys pri­sta­tė eu­ro­pi­nės ge­le­žin­ke­lio vė­žės „Rail Bal­ti­ca“ plėt­ros ga­li­my­bes.

„Iki 2016 me­tų „Rail Bal­ti­ca“ bus nu­ties­ta iki Kau­no ir ten su­stab­dy­ta. Po to eis ant­ra ge­le­žin­ke­lio vė­žės li­ni­ja – Pa­ne­vė­žys – Baus­kė – Ry­ga. Ar bus ly­giag­re­čiai tie­sia­mos dvi li­ni­jos? Rad­vi­liš­kiui, Jo­niš­kiui ir Šiau­liams tai ak­tua­lu“, – klau­sė Rad­vi­liš­kio ra­jo­no vi­ce­me­ras Ka­zi­mie­ras Au­gu­lis.

„Rail Bal­ti­ca 1“ eu­ro­pi­nę ge­le­žin­ke­lio vė­žę 2012 –2016 me­tais nu­ma­ty­ta nu­ties­ti iki Kau­no. Nuo Kau­no pro Šiau­lius esa­me nu­ma­tę ru­siš­kos vė­žės (1520 mm) re­konst­ruk­ci­ją“, – aiš­ki­no Vi­das Žvi­nys.

Jo tei­gi­mu, dėl eu­ro­pi­nės vė­žės „Rail Bal­ti­ca 2“ (RB-2) per­nai rug­sė­jį Vy­riau­sy­bė nu­spren­dė vyk­dy­ti pa­ren­gia­muo­sius dar­bus.

„Ar bu­vo da­ry­ta kaš­tų ana­li­zė?“,– klau­sė ir Šiau­lių mies­to vi­ce­me­ras Ju­ras And­riu­kai­tis. Jo tei­gi­mu, ga­li­my­bių stu­di­jo­je nu­ma­ty­ti ne­rea­lūs kro­vi­nių ir ke­lei­vių srau­tai.

Marš­ru­te Rad­vi­liš­kis – Šiau­liai – Jo­niš­kis – Ry­ga, vi­ce­me­ro nuo­mo­ne, ir ke­lei­vių, ir kro­vi­nių bū­tų dau­giau nei krei­piant vė­žę pro Pa­ne­vė­žį. Be to, ant­rai vė­žei rei­kės iš­pir­ki­nė­ti že­mes, pro­jek­to są­nau­dos ženk­liai išaugs.

„Kon­sul­tan­tų siū­ly­mu RB-2 vė­žė pro Pa­ne­vė­žį ei­tų tie­siau­sia li­ni­ja, tai pa­dė­tų pa­siek­ti di­des­nį trau­ki­nių grei­tį ir pri­trauk­tų dau­giau ke­lei­vių“, – ar­gu­men­tus aiš­ki­no V. Žvi­nys. Esą tam pri­ta­rė Lie­tu­vos, Lat­vi­jos ir Es­ti­jos prem­je­rai.

Vers­li­nin­kai no­ri ži­no­ti

Šiau­lių pra­mo­ninin­kų aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas Arū­nas Rup­šys at­krei­pė dė­me­sį, kad pri­sta­ty­to „Rail Bal­ti­ca“ pro­jek­to sche­mo­je ne­bu­vo pa­žy­mė­ta ku­ria­mo Šiau­lių lo­gis­ti­kos cent­ro.

„Gal Šiau­lių lo­gis­ti­kos cent­rą rei­kė­tų ku­ruo­ti „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liams“, o ne Šiau­lių sa­vi­val­dy­bei, ta­da jis ir sche­mo­se at­si­ras­tų?“,– klau­sė A. Rup­šys.

Jo nuo­mo­ne, ke­lei­vių srau­tai nė­ra to­kie di­de­li, kad eu­ro­pi­nė vė­žė at­si­pirk­tų, to­dėl svar­biau­sias dė­me­sys tu­rė­tų bū­ti ski­ria­mas kro­vi­niams.

„Šiau­lių re­gio­no trans­por­to vers­las per me­tus su­ku­ria apie 2 mi­li­jar­dus li­tų vi­daus pro­duk­to. Tai ga­na di­de­lis in­dė­lis į ša­lies bend­rą­jį vi­daus pro­duk­tą“,– pa­brė­žė Šiau­lių pra­mo­ninin­kų aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas.

Šiau­lių re­gio­nas – di­de­lis, na­tū­ra­liai su­si­for­ma­vęs, trans­por­to maz­gas. Rad­vi­liš­kio ge­le­žin­ke­lio inf­rast­ruk­tū­ra ap­tar­nau­ja Ma­žei­kių naf­tos ga­myk­lą. Jei­gu ge­le­žin­ke­lio inf­rast­ruk­tū­ros sis­te­ma bus kei­čia­ma, Šiau­lių re­gio­no vers­las tam tu­rės pa­si­ruoš­ti.

V. Žvi­nys su­ti­ko, kad ver­ta įsi­klau­sy­ti. „Rei­kė­tų grei­tų spren­di­mų, ku­rie leis­tų vers­lui vys­ty­tis, ypač su­sie­tam su Šiau­lių oro uos­to veik­la“,– sa­kė di­rek­ci­jos at­sto­vas. Jis pa­ta­rė kon­cent­ruo­tis į in­ter­mo­da­li­nius per­ve­ži­mus, ieš­ko­ti ir to­li­mų, ir ar­ti­mų ry­šių, ku­rie leis­tų efek­ty­viai pa­nau­do­ti esa­mą inf­rast­ruk­tū­rą.

„Šiau­lių oro uos­tas pa­gal kro­vos da­lį ap­len­kia Vil­niaus oro uos­tą“, – pa­brė­žė Šiau­lių vi­ce­me­ras J. And­riu­kai­tis.

Šiau­lių me­ras jaudinasi dėl pa­ne­vė­žie­čių na­mų

„Ma­nau, kad eko­no­miš­kai stu­di­ja pa­reng­ta silp­nai. Abi vė­žės kon­ku­ruo­tų vie­na su ki­ta. Ar mes taip ge­rai gy­ve­na­me, kad per Lie­tu­vą nuo Kau­no tu­rė­tu­me dvi ly­giag­re­čias ge­le­žin­ke­lio vė­žes? Į Len­ki­ją vi­si va­žiuos vie­na vė­že, o į Lat­vi­ją – dviem“,– sa­kė Šiau­lių me­ras Jus­ti­nas Sar­taus­kas.

„Grei­čiau­siai ne­bu­vo at­si­žvelg­ta į vers­lo ar eko­no­mi­nius in­te­re­sus, o priim­tas po­li­ti­nis spren­di­mas, ku­rį lė­mė lo­bis­tai. Šiau­lių re­gio­nas ir­gi tu­ri už­siim­ti lo­bis­ti­ne veik­la“,– siū­lė Ak­me­nės ra­jo­no me­ras Vi­ta­li­jus Mit­ro­fa­no­vas.

J. Sar­taus­ko nuo­mo­ne, vė­žę pro Pa­ne­vė­žį rei­kė­tų pa­nai­kin­ti ne vien dėl to, kad Šiau­liai tu­ri oro uos­tą.

„Ar ver­ta Lie­tu­vai iš vie­nos vie­tos į ki­tą per­kel­ti vi­są ge­le­žin­ke­lio trans­por­to srau­tą?“,– klau­sė jis. Esą RB-2 ei­tų per kai­mus, ku­riuo­se ne­se­niai pa­sta­ty­ti nau­ji na­mai. „Prie Pa­ne­vė­žio įsi­kū­ręs kai­me­lis, ku­rį ap­va­žiuo­ja­me ap­link­ke­liu. Rei­kės nu­šluo­ti tuos gy­ve­na­muo­sius na­mus ir taip to­liau“, – svars­tė J. Sar­taus­kas.

Aiš­ku­mo nė­ra

„Rail Bal­ti­ca“ pro­jek­to di­rek­ci­ja tik vyk­do spren­di­mus. Iki Kau­no eu­ro­pi­nė vė­žė yra. O kas bus to­liau – spren­di­mų nė­ra“, – sa­kė V. Žvi­nys.

Esą pro­jek­tai neuž­baig­ti. Iki pa­ren­giant tech­ni­nius pro­jek­tus skai­čiuo­ta, kad vi­sa „Rail Bal­ti­ca“ vė­žė nuo Len­ki­jos sie­nos iki Lat­vi­jos sie­nos kai­nuos apie 2 mi­li­jar­dus li­tų. Po kon­kur­sų jos kai­na dar di­dė­ja.

2011 me­tais baig­ti ran­gos dar­bai įren­giant pir­mą­jį 7 ki­lo­met­rų il­gio „Rail Bal­ti­ca“ ruo­žą Šeš­to­kai – Moc­ka­va. Pro­jek­ta­vi­mas kai­na­vo 0,2 mi­li­jo­no li­tų, ran­gos dar­bai – 21,7 mi­li­jo­no li­tų.

122 ki­lo­met­rų ruo­žo Jo­na­va – Rad­vi­liš­kis – Šiau­liai re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ta­vi­mui nu­ma­ty­ta 27,2 mi­li­jo­no li­tų, ku­riuos ly­gio­mis da­li­mis fi­nan­suo­ja Tran­seu­ro­pi­nis trans­por­to tink­las ir vals­ty­bės biu­dže­tas. Pro­jek­tą pla­nuo­ja­ma pa­reng­ti iki šių me­tų pa­bai­gos.

Ran­gos dar­bus nu­ma­ty­ta vyk­dy­ti eta­pais, pa­ren­gus 8 tech­ni­nius pro­jek­tus.

60 ki­lo­met­rų ruo­žo Šiau­liai – Jo­niš­kis re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ta­vi­mo su­tar­tis pa­si­ra­šy­ta 2010 me­tų rugp­jū­tį. 7,5 mi­li­jo­no li­tų kai­na­vę pro­jek­ta­vi­mo dar­bai be­veik baig­ti.

Re­konst­ruo­ti šį ruo­žą pla­nuo­ja­ma eta­pais nuo 2013 iki 2016 me­tų.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder