"PricewaterhouseCoopers": PVM tarifas viešajam transportui turi būti sumažintas iki 9 proc.
Vilniaus savivaldybės viešojo transporto skolas siūloma mažinti grąžinant pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatas ir sumažinant PVM tarifą viešajam transportui iki 9 procentų. Bendrovės "PricewaterhouseCoopers" atlikto tyrimo duomenimis, lengvatinio PVM tarifo panaikinimas 2009 m. turėjo neigiamą poveikį viešojo transporto bendrovių pajamoms.
"Variantas, mūsų požiūriu, būtų nustatyti lengvatinį PVM tarifą. Savo studijoje mes siūlome 9 procentus. Toks tarifas galbūt neišspręstų visų problemų, tačiau būtų pakankamas, kad bendrovės galėtų atsiskaityti su valstybės biudžetu ir PVM būtų faktiškai surenkamas", - pirmadienį spaudos konferencijoje Vilniaus savivaldybėje kalbėjo "PricewaterhouseCoopers" mokesčių ir teisės skyriaus vadovė Kristina Kriščiūnaitė.
Pasak tyrimo autorių, dėl lengvatinio PVM tarifo panaikinimo ženkliai išaugo savivaldybių skolos viešojo transporto bendrovėms už nuostolių kompensavimą, o valstybė iš bendrovių laiku nesurenka mokesčių į biudžetą.
"Analizė labai akivaizdžiai parodo, kad panaikinus viešojo transporto PVM lengvatą (...) ir padarius 21 proc. PVM, tai lėmė, kad įmonės turėjo didinti viešojo transporto bilietų kainas, taip paslauga tapo mažiau prieinama. Antra, pačios įmonės tapo skolininkės ir šiandien turi didžiulius įsiskolinimus mokesčių inspekcijai, už kuriuos skaičiuojami delspinigiai, jeigu laiku nemokama, ir įmonių veikla netgi yra paralyžiuojama", - pristatydamas tyrimą spaudos konferencijoje Vilniaus savivaldybėje pirmadienį kalbėjo Vilniaus meras Artūras Zuokas.
Tyrimas taip pat parodė, kad dėl PVM lengvatų 2009-2011 m. Vilniaus savivaldybės vietinio susisiekimo bendrovės negavo daugiau kaip 68 mln. litų, Kauno savivaldybės - 30 mln. litų, o Klaipėdos - 14 mln. litų pajamų.
Tyrime pažymima, kad Vilniaus ir Kauno miestuose apie 70 proc., Klaipėdoje - apie 50 proc. transporto bilietų 2011 m. buvo parduodama su nuolaida. Kompensacijas vežėjams už negautas pajamas dėl lengvatinių bilietų pardavimų privalo teikti savivaldybė.
Šioje vietoje susidarė uždaras ratas: valstybė neskyrė savivaldybėms pakankamai asignavimų padengti lengvatinių bilietų pardavimus, savo ruožtu savivaldybės skola vežėjams už lengvatinius bilietus išaugo (Vilniaus savivaldybė vežėjams 2011 m. pabaigoje buvo skolinga beveik 81 mln. Lt), o patys vežėjai stingant veiklai reikalingų lėšų prasiskolino valstybei, teigė K. Kriščiūnaitė.
Tyrimo išvadose taip pat teigiama, kad bilietų kainų didinimas nėra išeitis, kadangi visuomenė į kainų didinimą 20-30 proc. sureaguotų nepalankiai, be to, išaugus lengvatinių bilietų kainai, išaugtų ir sumos, kuriomis savivaldybė turėtų kompensuoti dalį jos vežėjams, todėl vargu ar savivaldybių skolos vežėjams sumažėtų.
Tyrime pabrėžiama, kad 19 iš 27 ES valstybių taiko PVM lengvatas viešajam transportui, o pagal keleivinio transporto dalį bendrame gyventojų vartojimo prekių ir paslaugų krepšelyje Lietuva ES yra trečia.
Vilniaus meras teigė tikįsis, kad antradienį Seime svarstant PVM lengvatų viešajam transportui grąžinimo klausimą, į tyrimo rezultatus bus atsižvelgta. Dabartinę situaciją jis apibūdino kaip stumiančią viešąjį transportą į bankrotą. A. Zuoko teigimu, jei Seimas atitinkamų sprendimų nepriims, bus einama teisminiu keliu, prie ieškinio galėtų prisidėti ir kitos savivaldybės.
"Jeigu finansų ministerija ir Vyriausybė negirdi argumentų, nemato skaičių, juos neigia ar ignoruoja, kadangi bando atsiriboti nuo problemų, kurias sukuria savo sprendimais vietos savivaldos lygmenyje, yra vienintelis būdas - teisminis kelias. (...) Arba išlieka kelias kalbėti su Seimo nariais, kurie išgirstų šituos argumentus ir balsuotų taip, kaip reikalauja detali ir kruopšti situacijos analizė, ir sumažintų PVM", - kalbėjo meras.
"Kitaip politikams teks atsakyti, kodėl visuomeninis transportas Lietuvoje faktiškai yra stumiamas į bankrotą, gyventojams atimama viena iš pagrindinių teisių -judėti iš vienos vietos į kitą" , - perspėjo jis.
A. Zuokas taip pat sakė, kad savivaldybė šiemet bilietų kainų didinti neplanuoja. Siekiant sutaupyti, buvo imtasi kitų veiksmų: sujungti autobusų ir troleibusų parkai, sumažintas maršrutų skaičius ir tankumas, sutrumpintas viešojo transporto važiavimo laikas.
" Pastaruoju metu mes jokių pokyčių PVM mokesčiuose nedarėme. Lengvatos yra gana seniai panaikintos ir, kaip rodo ir valstybės kontrolės atliktos studijos, lengvatos nėra naudingos nei vartotojui, nei paslaugos tiekėjui", - pirmadienį apie galimybę grąžinti lengvatas viešajam transportui neigiamai atsiliepė Premjeras Andrius Kubilius.
Nuo 2009 m. pradžios PVM tarifas keleivių vežimo paslaugoms išaugo nuo 5 proc. iki 19 proc., o nuo tų pačių metų rugsėjo - iki 21 proc.
Rašyti komentarą