„Viena pagrindinių mūsų užčiuoptų problemų vartojimo kredito rinkoje – atsainus klientų mokumo vertinimas. Todėl griežtai įpareigosime visus vartojimo kreditų davėjus laikytis Atsakingojo skolinimo nuostatų – vartotojo mokama paskolos dalis, palūkanos ir kiti įsipareigojimai negalės viršyti 40 % jo tvarių pajamų“, – sakė Vitas Vasiliauskas, Lietuvos banko valdybos pirmininkas.
Pasak V. Vasiliausko, privalėdamos nustatyti, ar riba neperžengta, kreditų teikėjai pajamas turės vertinti itin kruopščiai ir atsakingai, ko šiuo metu rinkoje pasigendama.
Šiemet iš Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos perėmęs vartojimo kreditų rinkos priežiūrą Lietuvos bankas atlikto tyrimą, kuris atskleidė, kad tik vienas iš dešimties greitųjų vartojimo kredito davėjų vadovaujasi Atsakingojo skolinimo nuostatais. Penktadalis vartojimo kredito teikėjų netikrina, ar klientas turi pajamų, netaiko pajamų ir įsipareigojimų santykio taisyklės. Daugeliu atveju nėra vertinami ir kiti kliento turimi finansiniai įsipareigojimai.
Griežtesni mokumo vertinimo reikalavimai bus įtvirtinti naujose Vartojimo kredito gavėjų mokumo vertinimo ir atsakingojo skolinimo taisyklėse bei atitinkamose Atsakingojo skolinimo nuostatų pataisose.
„Itin greitai prieinami pinigai tampa jauku, galinčiu lengvai įtraukti į užburtą skolų ratą, kai skolinamasi tam, kad būtų grąžintos senos skolos. Nėra abejonių, kad reikšmingą įtaką tam daro agresyvi reklama, kartais netgi primenanti kvaišalų prekeivių gundymus. Siekdami pažaboti tokį galimą priklausomybės skatinimą, griežtiname reklamą reglamentuojančius teisės aktus, – sakė Lietuvos banko valdybos pirmininkas Vitas Vasiliauskas.
Lietuvos bankas jau parengė ir artimiausiu metu papildys Finansinių paslaugų reklamos gaires nuostata, kuri uždraus vartojimo kredito reklamoje skatinti neatsakingą vartotojų skolinimąsi. Draudimą skatinti neatsakingą skolinimą reklamuojant vartojimo kreditus Lietuvos bankas siūlys numatyti ir Vartojimo kredito įstatyme.
Rašyti komentarą