Į Jungtinę Karalystę krovinius vežančių tolimųjų reisų vairuotojų kasdienybė Kalė uosto prieigose primena gyvenimą karo lauko zonoje. Ir iš Lietuvos atvykstančius vilkikus pasienyje nuolat varsto kelių tūkstančių nelegalių imigrantų žvilgsniai. Jų tikslas vienas - bet kokiu būdu patekti į vilkiką ir taip keltu per Lamanšo sąsiaurį nuplaukti iki išsvajotojo Doverio. Nuo bandymo jį pasiekti neapsaugo net penkių metrų aukščio tvora su viršuje pritvirtintais mažų skustuvėlių ritiniais, policija, specialieji riaušių malšinimo būriai, privatūs apsaugininkai, kameros ir infraraudonųjų spindulių detektoriai.
Praėjusią savaitę kelios dešimtys šių pabėgėlių Kalė prieigose užtvėrė kelią nuvirtusiais medžiais ir naktį užpuolė prie šios kliūties sustojusius du į Londoną iš Klaipėdos važiavusius keleivinius autobusus. Pakeitę taktiką migrantai nesiekė pasislėpti autobusuose, o norėjo apiplėšti keleivius ir pagrobti jų daiktus. Nusikaltėlių kėslams sutrukdė laiku atskubėję šiame kelyje nuolat budintys policininkai. Iki šiol apie tokius atvejus Prancūzijos keliuose klaipėdiečiai buvo tik girdėję. Ir tai pabėgėliai puldavo tik vilkikus, o ne keleivinius autobusus.
„Ar į Angliją iš Prancūzijos visokiausiais būdais patekti bandantys nelegalūs imigrantai sukelia daug rūpesčių Lietuvos vežėjams“, - „Vakaro žinios“ paklausė vežėjų asociacijos „Linava“ prezidento Erlando Mikėno.
- Iš tikrųjų tai yra didžiulė problema, kuri egzistuoja jau seniai. Visada buvo į Anglija taip patekti bandančių žmonių. Viskas ypač suaktyvėjo, kai visoje Europoje prasidėjo problemos dėl ją pastaraisiais metais tiesiog užplūdusių atvykėlių imigrantų. Į Jungtinę Karalystę jie veržiasi įvairiausiais būdais - lenda ir bando įsitvirtinti po transporto priemonėmis ne tik aikštelėse, bet ir joms važiuojant, braunasi į vilkikus ir praplėšę tentus ar išlaužę duris slepiasi tarp krovinių.
Tokio krovinio sulaukęs klientas ir pamatęs, kad jo viduje ar patalpoje, į kurią jis pakrautas, kažkas gulėjo ar buvo patekęs, ar jį apgadino, jo nepriima ir paprasčiausiai atsisako. Dėl to didžiulius nuostolius patiria draudimo kompanijos, o vežėjai praranda laiką ir susigadina santykius su klientais. Tad ši problema aktuali visiems.
- Jeigu visiems taip blogai, negi niekas nėra suinteresuotas, kad ji būtų kuo greičiau išspręsta?
- Kol kas nejaučiame jokių konkrečių veiksmų. Užuot bandę sutramdyti taip į jų šalį bandančius patekti imigrantus, Anglijos pareigūnai šią problemą sprendžia pačiu paprasčiausiu būdu. Sulaikius tokį nelegalą, baudžiamas pirmas tuo momentu po ranka pasitaikęs asmuo - vilkiko vairuotojas. Po to baudžiama ir transporto įmonė.
Siekdami apsaugoti vežėjus, mes net parengėme rekomendacijas, kaip ir kokiu greičiu važiuoti, kur parkuotis, kur nestoti. Bet tai ne visada padeda. Dalis į Angliją krovinius gabenančių transporto įmonių vilkikuose įrenginėja specialias signalizacijas, ieško kitų apsaugos būdų. O tai papildomos išlaidos.
- O kokie būtų jūsų pasiūlymai?
- Pirmiausiai aktyvių veiksmų turi imtis valstybė, į kurią nelegalai nori patekti. Mes suprantame, kad yra nesąžiningų vairuotojų, kurie taip susigundo papildomai užsidirbti. Bet tam ir yra pasienio tarnybos, kurios tokias transporto priemones turėtų tikrinti ir jų neįleisti į šalį. Visas problemas „sukabinti“ tik ant vairuotojų ir transporto įmonių yra paprasčiausiai nesąžininga.
- Į vilkikus, važiuojančius iš Rusijos ir Baltarusijos į Lietuvą, migrantai nesibrauna.
- Ne. Čia neturime jokių problemų.
- Ar nenustebino, kad Prancūzijoje pradėta puldinėti ne tik krovinius gabenantys vilkikai, bet ir keleiviniai autobusai?
- Be minėto atvejo, šiandien neturiu duomenų, kad anksčiau būtų bandę apiplėšti keleivius. Bet migrantai bando visokiausius būdus. Jei suaktyvėja kova su jais krovininio transporto sektoriuje, tai bando pasinaudoti keleiviniu. Tačiau pagrindinis jų tikslas išlieka vilkikai.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios"
Rašyti komentarą