Anot įmonės vadovų, pasirinkta FSRU technologija (plaukiojantis terminalas) leido ne tik pastatyti terminalą per trumpą laiką, bet ir pasiekti žemas terminalo paslaugų kainas.
Kiek ir kam?
SGD terminalo pajėgumo skirstymo procedūra vyks pagal po savanoriškos rinkos konsultacijos parengtas bei su Valstybine kainų ir energetikos kontrolės komisija (VKEKK) suderintas jo naudojimosi taisykles. Sutartis su pirmaisiais naudotojais ketinama pasirašyti šių metų birželio-liepos mėnesiais.
Pasak "Klaipėdos naftos" generalinio direktoriaus Roko Masiulio, rinkai bus pasiūlytas visas technologiškai įmanomas SGD išdujinimo ir SGD perkrovos pajėgumas - 11 mln. Nm3 per dieną. Tiesa, pirmaisiais SGD terminalo darbo metais dėl dujų perdavimo sistemos apribojimo bus galima per terminalą į tinklą patiekti iki 4,3 mln. Nm3 per dieną.
Pajėgumo skirstymo procedūroje dalyvaus ir vasarį energetikos ministro įsakymu paskirtuoju tiekėju patvirtina UAB "LitGas", kuri turės per SGD terminalą tiekti minimalų būtinąjį gamtinių dujų kiekį (0,54 mlrd. Nm3 per metus).
Jos metu bus skirstomas pagrindinis ir sezoninis išdujinimo pajėgumas bei sezoninis SGD perkrovos pajėgumas. Momentinį perkrovos ir išdujinimo pajėgumą bus galima rezervuotis bet kada metų eigoje, pagal poreikį. Įsibėgėjus veiklai SGD terminalas nuolat atnaujins ir skelbs informaciją apie laisvą pajėgumą, kurį bus galima įsigyti esant poreikiui ir techninėms galimybėms.
Pasak R. Masiulio, įmonės, norinčios įsigyti terminalo pajėgumus, privalo turėti gamtinių dujų tiekimo licenciją. VKEKK pateikiamais duomenimis, tokias licencijas šiuo metu turi 31 šalies įmonė.
"Taip pat pareiškėjai privalo turėti SGD tiekimo šaltinį, pagrįstą ketinimų protokolais, kontrahentų rašytiniais patvirtinimais arba lygiaverčiais įrodymais. Jie turi įrodyti ir pakankamas finansines galimybes arba numatytus finansavimo šaltinius SGD ir gamtinių dujų tiekimo grandinei finansuoti. Pareiškėjai turės pateikti standartines pasiūlymų galiojimo užtikrinimo garantijas ir, pasirašius sutartis, jų vykdymo garantijas", - kitus reikalavimus vardijo R. Masiulis.
Kokios kainos?
"Klaipėdos nafta" jau skelbė preliminarias SGD terminalo paslaugų kainas, suderintas su VKEKK. SGD išdujinimo paslaugos kainos viršutinę ribą bei konkrečią SGD perkrovos paslaugos kainą vėliau nustatys ir skelbs VKEKK.
"Darome pagrįstas prielaidas, kad skaičiavimo metodika nesikeis, todėl mūsų specialistai atliko preliminarius paskaičiavimus, pagal kuriuos potencialūs SGD terminalo klientai iš anksto galės įvertinti būsimas paslaugų kainas. Siekiame kuo anksčiau supažindinti SGD terminalo naudotojus su SGD terminalo naudojimosi taisyklėmis ir įkainiais. Tai tarsi gairės verslui, kuriam ypač svarbu planuoti veiklos kaštus iš anksto", - sakė R. Masiulis.
Preliminari SGD išdujinimo paslaugos kaina - 0 Lt/MWh. Ši paslauga apima atplaukiančio dujovežio švartavimą, SGD krovą į SGD terminalą, laikiną saugojimą ir išdujinimą.
Pasak R. Masiulio, nulinis tarifas įmanomas, nes SGD terminalo statybos ir veiklos kaštai yra socializuojami - padengiami per saugumo dedamąją prie dujų perdavimo kainos, tokiu būdu užtikrinant kuo žemesnį barjerą naujų tiekėjų atėjimui į šiuo metu monopolinę dujų tiekimo rinką.
Išdujinimo paslaugos kaina bus koreguojama kasmet.
Kitas SGD terminalo tarifas - už SGD perkrovos paslaugą - bus nustatomas penkeriems metams. Preliminariai jis siekia 3,45-5,6 Lt/MWh (be PVM). Ši paslauga apima atplaukiančio dujovežio švartavimą, SGD krovą į SGD terminalą, laikiną saugojimą ir SGD perkrovą į išplaukiantį dujovežį.
"Visos pajamos, surinktos iš SGD perkrovos veiklos, mažins dujų vartotojų mokamą saugumo dedamąją, todėl įmonė iš šios veiklos neuždirbs nieko. Tokia tarifų struktūra turėtų būti patraukli naujiems dujų tiekėjams bei sudaryti konkurencingas sąlygas mažos apimties SGD veiklai", - sako R. Masiulis.
Anot jo, SGD terminalo veiklos reguliavimas yra sudėliotas taip, kad infrastruktūros kaštai neiškraipytų rinkos, todėl galutinė dujų kaina vartotojui priklausys nuo jų tiekėjo sugebėjimo įsigyti jas kuo pigiau.
"Konkurencingas paslaugų kainas pasiekti leido pasirinkta FSRU technologija - ženkliai pigesnė nei antžeminių terminalų. Taip pat matome, kad bus sutaupyta investicinių lėšų", - sakė R. Masiulis.
Pasak jo, jei nutiktų taip, kad niekas, išskyrus "LitGas", nepanorėtų SGD terminalo pajėgumų, jis vis tiek sėkmingai funkcionuos, nes paskirtasis tiekėjas yra įpareigotas tiekti minimalų būtiną kiekį dujų.
Naujos galimybės
Beje, Klaipėdos SGD terminalas bus vienas iš nedaugelio Europoje, kuris teiks ir SGD perkrovos paslaugą. Iš jo dujos, perkrautos į SGD bunkeriavimo laivus ar mažesnius SGD dujovežius, galės keliauti laivais į Švediją, Lenkiją, Latviją, Estiją ir ypač - Suomiją, kur matomas augantis SGD poreikis.
"Vakarų ekspresas" jau rašė, kad ir pati "Klaipėdos nafta" šiuo metu taip pat analizuoja galimybes nuo kitų metų teikti SGD ne tik laivams (2015-aisiais Baltijos jūros regionas taps specialia kontrolės zona, kurioje pagal Europos Sąjungos (ES) direktyvas leistinas sieros kiekis laivų kure turės būti sumažintas dešimteriopai - iki 0,1 proc,), bet ir pramonei. Tokiu atveju SGD yra perpilamos į specialius konteinerius ir sausumos transportu gabenamos ten, kur yra poreikis.
Studijai apie tokio projekto įgyvendinimo perspektyvas "Klaipėdos nafta" tikisi gauti ES paramą.
"Sėkmingas projektas"
Jaroslavas NEVEROVIČIUS, energetikos ministras
Suskystintų gamtinių dujų terminalas Klaipėdoje būtų sėkmingas projektas, net jei "Gazprom" sumažintų dujų kainą šaliai ir terminalas niekada nebūtų panaudotas. Aš nežinau, kokia yra "Gazprom" kainų strategija. Pagal esamas sąlygas terminalas bus konkurencingas, jei "Gazprom" išlaikys esamą kainą. Bet netgi jei jie imsis pakeitimų, net 5 procentų kainos smukimo pakaks padengti terminalo išlaidoms. Jei žiūrėsime į tai kaip į perdavimo sistemos dalį, ir iš tiesų tai bus perdavimo sistemos išplėtimas, tai bus kitokia dujotiekio rūšis - dujotiekio, kuris ne visiškai prieina prie šaltinio, tačiau prijungiamas prie laivo, kuris gali atgabenti dujas iš bet kur. Taigi, mes tai laikome perdavimo sistemos išplėtimu.

Rašyti komentarą