„Respublika“ klausė žinomo verslininko Igno Staškevičiaus, sėkmingai plėtojančio verslą užsienyje, kodėl ir kiti verslūs žmonės emigruoja iš Lietuvos. Su I.Staškevičiumi kalbamės apie verslininkų godumą, užsieniečių atėjimą į mūsų namus ir vienintelę galimybę išsaugoti lietuvybę emigruojant visai tautai.
Ką manote apie užsienio verslininkų Lietuvoje perkamas įmones, gamyklas, ketinimus galiausiai supirkti ir mūsų žemę, – „Respublika“ paklausė Igno Staškevičiaus.
Aš nesibaiminu, kad užsieniečiai išpirks Lietuvos žemę, pas mus pristatys fabrikų ir prikurs bankų. Nesibaiminu tik su ta sąlyga, kad mes patys išlaikysime savo kalbą ir kultūrą. Kol tai išlaikysime, mus turėtų tik džiuginti, kad kiti veža į Lietuvą savo milijonus, kažką stato, kuria, teikia paslaugas, gamina, parduoda.
Bet jeigu mes patys atsisakysime savo kultūros ir kalbos, tai bus tikrai ne užsieniečių kaltė. Tuomet nebebus svarbu, kad tie fabrikai, bankai priklausys lietuvių kilmės jau nutautėjusiems lietuviams ar užsieniečiams.
Tačiau Europos Sąjungos politika yra nuteikta prieš tautines valstybes, jų vertybes ir tradicijas, jau atvirai kuriama beveidė europiečių tauta?
Bet pastebiu, kad jau yra ir atoveiksmis globalizacijai, ir tautų kultūrinei niveliacijai. Blogai yra tai, kad kartais pačios visuomenės yra linkusios priimti svetimas vertybes, kitų kultūrų bruožus, supanašėti su svetimais.
Kita vertus, viskas pasaulyje vyksta bangavimo principu. Kartais staiga kyla mada kalbėti angliškai, dairytis į kitas kultūras, kopijuoti, mėgdžioti užsieniečius. Bet vėliau ta banga nuslūgsta ir net verslininkams pasidaro pelninga investuoti į tautiškumą, lietuviškus prekės ženklus.
Tokių apraiškų jau pastebiu ir Vengrijoje, ir didžiosiose ES valstybėse. Vis tiek nėra tokio dalyko kaip kažkokia nauja superkultūra, nes Europa – tautinių valstybių, kultūrų ir bendruomenių darinys, kur visai neblogai tvarkosi net mažesnės tautos nei lietuvių.
Ar Lietuvos politikai žino, kuo gyvena verslininkai, ar jie įstatymus priima tik matematiškai skaičiuodami akcizus, mokesčius?
Bet kokiam verslui ypatingos politikų globos nereikia, nes jeigu verslas ima jos laukti, su verslu jau kažkas yra negerai.
Valdžios požiūris į verslą labai atspindi visuomenės požiūrį, politikai turi elgtis ir kalbėti taip, kad juos išrinktų. Jeigu visuomenė pati nepasitiki verslininkais, mato, kad jiems per daug gerai sekasi, jie per mažai dalijasi, prisideda prie socialinių gėrybių kūrimo, tai ir valdžia ima pykti.
Bet nėra vienos tiesos, šis procesas taip pat banguojantis. Kai tik visuomenė nusprendžia, kad verslą reikia labiau reguliuoti, stipriau spustelėti, jis susitraukia, pradeda mažiau dirbti čia, ima krypti į užsienį. Tuomet visuomenė susigriebia, kad šiek tiek persistengta – verslo spaudimas nėra pats tinkamiausias kelias.
O būna ir taip, kad verslas tiek sustiprėja, kad pradeda piktinti visuomenę savo godumu, piktnaudžiavimais. Tuomet žmonės parodo jėgą ir per savo išrinktą valdžią tokį verslą pastato į vietą.
Toks modelis tinka Lietuvai, kuri dar nespėjo suformuoti verslo etikos tradicijų, kokios yra JAV ar Didžiojoje Britanijoje?
Žinoma, mes dar esame maža, jauna, kūdikystės būsenos valstybė, o be to – ištisas švogerių kraštas, kuriame vieni kitus pažįstame.
Mėgstu mus palyginti su estais ar islandais. Islandus galime vadinti net nykštukine tauta, nors gyvendama saloje ji turi tam tikrų privilegijų prekyboje, savą geoterminę energiją, daug pajamų duodantį žvejybos verslą.
Bet svarbu ne tai, o kultūros dalykai, kuriuos estai bei islandai itin vertina. Tose šalyse yra kur kas didesnė visuomenės konsolidacija, t.y. žmonės ten labiau pasitiki vieni kitais, jų daug ramesnis požiūris į tai, kas vyksta, ten mažiau ieškoma priešų ir negatyvių reiškinių viešajame lauke.
O bendrasis dėmesys kultūrai Estijoje ar Islandijoje yra gerokai didesnis nei pas mus. Estai ir islandai nepaprastai puoselėja savo kalbas, labai stipriai myli savo kūrėjus, kad ir ne pasaulinio lygio rašytojus, poetus, muzikus, dramaturgus. Man tai yra tiesiog gražu, o jeigu to Lietuvoje būtų bent šiek tiek daugiau, mes jau geriau jaustumėmės ir mažiau dejuotume.
Kodėl mes tiek daug dejuojame, blogos žinios yra nepaprastai populiarios, laukiamos, pesimizmas tapo kone tautiniu bruožu?
Galbūt todėl, kad nesinaudojame tikro verslininko mąstymo principu – pirmiausia būtina pasikliauti tik savo jėgomis ir visų įmanomų nesėkmių priežasčių ieškoti savyje. Tik taip gali įsitikinti, kad kiekvienas žmogus ir tauta visko gali pasiekti patys, nelaukdami pagalbos iš viršaus.
Pavyzdžiui, kai pradėjau sportuoti, bėgioti ilgus nuotolius, paklausiau savęs – kodėl Vilnius negali turėti savo maratono? Ir su bendraminčiu per keletą metų pasiekėme, kad šiemet Vilniaus maratonas vyks jau dešimtą kartą.
Aš kalbu apie save ne todėl, kad norėčiau pasigirti, – taip tiesiog nereikia apkalbinėti kitų žmonių. Kitados man kilo mintis parašyti ką nors daugiau nei straipsnį į laikraštį. Ėmiau domėtis, kaip galima išleisti knygą, ir įkūriau leidyklėlę. Savo abi knygas aš ne tik pats rašiau, bet ir išleidau. Dabar galvoju apie trečią. Ji bus apie verslą, verslininkų pasaulį.
Ta mano įsteigta ir finansuota leidykla jau išleido apie šimtą knygų, tarp jų – ir lietuvių autorių, net debiutantų. Man tai yra smagu, o tokiems dalykams reikia visai nedaug – nei labai didelių pinigų, nei ypatingo dėmesio. Net nereikėjo mesti pagrindinių darbų, projektų, tiesiog sukūriau keletą darbo vietų ir tie žmonės visai padoriai tvarkosi, atsirado knygynėlis, kur vyksta renginiai, susitinka žmonės.
Dabar su bičiuliais pasikalbame, kokių dar gali būti iniciatyvų kultūros srityje, ir jų tikrai bus, būtinai įgyvendinsime. Aš matau, kad daugybė žmonių lygiai taip pat veikia ir kitose srityse, kur, atrodo, ne taip seniai nebuvo jokių privačių iniciatyvų.
Manau, kad per pastaruosius dvidešimt metų šiuo požiūriu reikalai Lietuvoje tikrai labai pagerėjo. Palyginti su ikikriziniu laikotarpiu, lietuviai pradėjo kur kas daugiau sportuoti, o tai juk yra dar vienas optimizmo variklis – Juvenalis sakė, kad sveikame kūne sveika siela.
Tačiau sutinku, kad krizė rimtai smogė Lietuvai ir tik padidino tą mūsų dejavimą. Prieš kelerius metus buvo pučiamas nesveikas ekonomikos augimo burbulas, jis vis dėlto sprogo, nors daugelio smegenyse dar liko ir šiandien. Liko prisiminimas, kad galima gyventi įsivaizduojant, jog pinigai nieko nekainuoja, jų tiesiog nueisi ir pasiimsi banke nė neužsidirbęs.
Lygindami 2013 metus su 2008-aisiais, dabar negalėtume pasidžiaugti, kad gyvenimas smarkiai pagerėjo. Bet juk mes galime palyginti 2013-uosius su 1993-iaisiais, kai buvo tikrai baisūs ir sunkūs laikai. Tereikia atsisukti į du dešimtmečius atgal – gal nebesinorės taip dejuoti?
Kaip jūs vertinate emigraciją – ne tą, kai jauni ir gabūs išvyksta mokytis geruose universitetuose, o tokią, kai jauni ir stiprūs išvažiuoja dėl duonos kąsnio?
Jeigu tik rypausime, kad mūsų nebelieka, tuoj išnyksime, niekas nepasikeis. Emigracija yra blogis, bet turime ne apie tai nuolat kalbėti, o žiūrėti, ką galime padaryti.
Kol rypaujame dėl lietuvių išvažiavimo į anglijas, nepastebime visu tempu vykstančios vidinės emigracijos, kai mūsų piliečiai jau migruoja iš kaimų bei mažų miestelių į didmiesčius. O šį procesą galbūt praleidome, pražiūrėjome. Kita vertus, geriau kad žmogus, pakeliantis sparnus iš Kupiškio, vis dėlto nusileistų Vilniuje, ne kokiame Mančesteryje.
O emigraciją sustabdyti ar kiek sumažinti juk nėra taip sunku. Tautos išvažiavimą nulemia Lietuvoje vykdoma socialinė šeimos politika. Kiekvienam žmogui labai svarbi yra jo vaikų ateitis. Jeigu valstybė aiškiai parodytų, kad skatina gimstamumą ir rūpinasi kiekvienu vaiku, padeda jį ne tik auginti, bet ir lavinti, užimti dar vaikystėje, lietuviams tai būtų svarbus argumentas likti čia.
Žmonėms vaikai yra svarbiausias turtas, o kai jam užaugti ir išlikti nesudaro sąlygų pati valstybė, žmonės palieka ją pačią. Jie tarsi aukojasi dėl savo svarbiausio turto emigruodami, kentėdami nepriteklius ir išsiskyrimą su Tėvyne.
Rašyti komentarą