"Electronic Trade" prekių reklama klaidino pirkėjus, nustatė Konkurencijos taryba
Konkurencijos tarybos vertinimu, atsitiktine tvarka parinktų prekių - trintuvo, šaldytuvo, skalbimo mašinų, kokteilinės, šaldiklio dėžės ir televizoriaus reklamose nurodytos aktualios ir palyginamosios ("nubrauktos") kainos atspindėjo ne realią, o bendrovės sukurtą imitacinę naudą vartotojams. Konkurencijos tarybos nuomone, jei prieš įsigyjant prekes pirkėjams būtų žinoma teisinga informacija apie realią gaunamą naudą, labai tikėtina, kad jie būtų ieškoję palankesnių pasiūlymų kitose prekybos vietose. Konkurencijos taryba, įvertinusi visas aplinkybes ir tai, kad bendrovės "Electronic Trade" pažeidimas truko net 6 mėnesius, jai skyrė 7182 eurų baudą.
"Informacija, susijusi su kaina internetinėje prekyboje, dažnai daro lemiamą įtaką įsigyjant prekę vien dėl to, kad pirkėjai realiai negali pamatyti ar paliesti prekės, ar kitaip susipažinti su jos funkcinėmis savybėmis. Todėl pardavėjai privalo užtikrinti, kad reklamose pateikta informacija neklaidintų pirkėjų, o prekių palyginamosios kainos atspindėtų realią įsigyjamos prekės vertę", - pranešime spaudai cituojamas Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotojas Elonas Šatas.
Konkurencijos taryba pažymi, kad vartotojai, nukentėję dėl klaidinamos reklamos, gali kreiptis į teismą ir prašyti, jog reklamos davėjas atlygintų dėl suklaidinimo patirtą žalą.
Konkurencijos tarybos ekspertai birželio mėnesį gavo 29 skundus dėl galimų Reklamos įstatymo pažeidimų bei išsiuntė 30 įspėjimų reklamos davėjams. Šiuo metu atliekami du tyrimai dėl galimai klaidinamų reklamų.
Reaguodamas į Konkurencijos tarybos išvadas esą UAB „Electronic Trade“ savo internetinėje svetainėje www.bigbox.lt bei kitomis reklamos sklaidos priemonėmis skleidė pirkėjus klaidinančias elektronikos gaminių reklamas ir taip pažeidė Reklamos įstatymo 5 straipsnį, Bigbox.lt el. parduotuvės vadovas Gytis Breikštas sako, kad toks sprendimas, pirmiausia, labai nenaudingas pirkėjams, nes kliudo el. parduotuvėms greitai reaguoti į kainų pokyčius rinkoje.
Gytis Breikštas,
WWW.BIGBOX.LT direktorius
Reaguodami į Konkurencijos tarybos pranešimą norime patikinti visus savo pirkėjus, kad Bigbox.lt parduotuvė ir toliau laikysis dviejų esminių taisyklių – profesionalus aptarnavimas ir konkurencinga kaina. Tai reiškia, kad el. parduotuvėje Bigbox.lt ir toliau kasdien prekių kainos bus peržiūrimos ir koreguojamos pagal realią situaciją rinkoje. Mūsų tikslas ir toliau išlieka savo pirkėjams pasiūlyti geriausią kainos ir kokybės santykį, nepriklausomai nuo to, kad Konkurencijos taryba prieš keičiant kainą (įprastai į mažesnę pusę) reikalauja seną kainą išlaikyti nepakeistą 28 d.
Be to, vertinant iš verslo pusės, tokioje dinamiškoje rinkoje nereaguoti į kainų pokyčius būtų pražūtinga ir labai nenaudinga pirkėjams. Todėl konkuravimas siūlant patraukliausią kainą šiai dienai yra vienas esminių el. komercijos variklių.
Konkurencijos taryba savo išvadose pripažino, kad Bigbox.lt parodytos kainos yra teisingos, tačiau jos esą buvo taikomos per trumpai.
Konkurencijos tarybos sprendimą ketiname skųsti teismui, nes jis yra subjektyvus ir nebuvo atsižvelgta įš mūsų pateiktus faktinius įrodymus. Tikimės, kad tai taps precedentu užkirsti kelią subjektyvių sprendimų priėmimui ateityje ir bus postūmis atsirasti taisyklėms, o ne laisvai interpretuojamoms rekomendacijoms.
Vytautas Vorobjovas,
Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos vadovas
Šiai dienai labiausiai trūksta aiškiai suformuluotų taisyklių, kaip rinkoje gali veikti el. parduotuvės, kokiomis taisyklėmis vadovaujantis turi būti nurodomos kainos ir nuolaidos. Šiuo metu kiekvienas toks atvejis yra tiriamas individualiai ir interpretuojant Reklamos įstatymą, kuriame nėra aiškių standartizuotų kriterijų. Kiekvienas atvejis yra nagrinėjamas individualiai, o tai palieka vietos improvizacijoms ir spekuliacijoms.
Lietuvos elektroninės komercijos asociacija pritaria ir palaiko tokio pobūdžio tyrimus, nes mes esam už skaidrią rinką ir vartotojų teises. Tačiau tuo pačiu norime eilinį kartą atkreipti dėmesį, kad vienodų ir aiškių el. komercijos veiklos principą atitinkančių taisyklių nebuvimas tikrai neišeina į naudą nei pardavėjams, nei pirkėjams, nei bendrai visai ekonomikai.
Rinkai reikia konkretumo, įstatymiškai įtvirtintų konkrečių taisyklių. Joms atsiradus liks žymiai mažiau vietos interpretacijai ir spekuliacijoms.
Elektroninės komercijos verslo modelis yra dažnai grįstas labai dideliu prekių apyvartumu. Dažnai prekių partija būna išparduodama greičiau nei per reikalaujamas išlaikyti kainą 28 dienas. Galimas ir kitas scenarijus, kuomet prekės parduodamos sunkiai. Tada kaina yra pakoreguojama, jeigu ir toliau sunkiai parduodama, tada dar pakoreguojama. Galiausiai į pabaigą padaromas išpardavimas ir per dvi savaites tų prekių ir nebelieka. Todėl rištis prie tokių kainos neketimo laikotarpių kaip 28 dienos yra neteisinga.
Rašyti komentarą