Nuo kovo 1 d. akcizų tarifai alui didėja 112 proc., vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams bei tarpiniams produktams - nuo 92 iki 111 proc., etilo alkoholiui - apie 23 proc. Dėl to pusė litro alaus gali brangti apie 14, vynas ir kiti fermentuoti gėrimai (iki 8,5 laipsnių stiprumo) - apie 21 euro centą, stipresni nei 8,5 laipsnių vynas ir kiti fermentuoti gėrimai - apie 53 euro centus, kiti spiritiniai gėrimai - apie 72 centais už pusę litro.
Pabrangs per kelias savaites
Anot Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdomojo direktoriaus Lauryno Vilimo, kiek tiksliai brangs alkoholiniai gėrimai nuo kovo 1-osios, priklausys ir nuo gamintojų bei prekybininkų derybų. Jis pažymi, jog PVM skaičiuojamas nuo kainos su akcizu, tad realus padidėjimas gali būti daugiau nei tik dėl akcizo dydžio. Tad gamintojų nurodomas 20-40 proc. pabrangimas, anot L. Vilimo, yra realus.
"Pokyčiai įvairių gėrimų kategorijas gali paveikti skirtingai. Pavyzdžiui, tie vartotojai, kurie renkasi gėrimus pagal "kainą už alkoholio laipsnį", tikėtina, pereis nuo silpnesnių prie stipresnių. Tie, kurie perka mėgstamus prekės ženklus, tikėtina, ir toliau liks lojalūs konkretiems gėrimams. Ne anksčiau nei antroje metų pusėje išryškės tendencijos, kaip šie sprendimai paveikė pardavimą", - teigė L. Vilimas.
Prekybos tinklo IKI viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė tvirtino, jog iki kovo prekyba vyko įprastai - nepastebėta, kad pirkėjai būtų ryžęsi sukaupti pigesnio alkoholio atsargas.
"Vertinant ilguoju laikotarpiu stebime nuoseklų prekybos alkoholiu mažėjimą, kurį lemia visuomenėje populiarėjantis atsakingesnis alkoholio vartojimas, nuolatinis kainų augimas ir kiti apribojimai. Pastarąjį kartą alkoholinių gėrimų pardavimai reikšmingai mažėjo įsigaliojus įstatymo pataisoms, draudžiančioms skelbti apie alkoholinių gėrimų kainų sumažinimą", - pastebėjo B. Čaikauskaitė.
Anot jos, tikėtina, kad, kaip ir ankstesniais metais, kai buvo didinamas akcizas, kainos į didesnę pusę pasikeis per kelias savaites.
Panašiai šnekėjo ir "Rimi Lietuva" viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė.
"Skirtingų produktų kainos keisis skirtingu metu - su kiekvienu tiekėju deramės atskirai, ir su kiekvienu tiekėju sutariame skirtingus terminus, nuo kada keisis kainos. Tad sunku pasakyti, kiek laiko tai užtruks - gali būti, kad kai kurių produktų kainos gali keistis iš karto tą pačią savaitę, o kai kurių kainos keisis ir po savaitės", - sakė G. Bielskytė.
Ruošiasi didinti kainas
Uostamietyje veikiančių "restobaro" "Tabu" ir baro "Raketa" vadovas Andrius Kasperavičius teigė, jog, kaip ir anksčiau, augsiantis akcizas labiausiai atsilieps alkoholinių gėrimų tiekėjams ir patiems barams, restoranams bei kavinėms.
"Nėra taip, jog būtume susiėmę už galvų. Manau, jog žmonės didelio brangimo nepajus, o daugelis barų laikysis pozicijos stipriai nedidinti parduodamų gėrimų kainos. Šiuo metu deramės ir su tiekėjais, bandome surasti sprendimą, kad visos pusės, o ypač klientai, tai pajustų mažiausiai", - tikino A. Kasperavičius.
Verslininkas tikino, jog ir ankstesniais metais augant akcizams parduodamų gėrimų kainos augdavo nežymiai, mat tiekėjai didėjantį akcizą "sugerdavo į save". Jis neslepia, jog siekiant išlaikyti stabilias kainas susidarantį skirtumą dengtų ir iš savo kišenių.
A. Kasperevičiaus nuomone, branginimas kažin ar sumažins alkoholio suvartojimo kiekį. Tai nebent leis surinkti daugiau mokesčių.
"Kitose šalyse jau bandyta didinti akcizus ir tai nieko nedavė. Tai greičiau istorijos nežinojimas", - teigė jis.
Tačiau didėsiantį akcizą itin sudėtingai priima mažesni restoranai. Mažajame Kaimelyje veikiančio baro-kinų virtuvės restorano "OtardO" vadovė Ingrida Brezgienė sakė, jog augsiančios alkoholio kainos kelia nerimą, nes klientai nuo centro nutolusiose maitinimo įstaigose rečiau išleidžia daugiau pinigų.
"Ne paslaptis, kad uždarbis mažėja, o produktų kainos auga. Manau, jog akcizo didinimas alkoholiui buvo priimtas ne laiku, nes šiuo metu susideda daugybė veiksnių, tokių kaip šildymo sezonas ir panašiai. Šis metas sudėtingas smulkiajam verslui. Akcizas galėjo didėti vasarą, kai ir žmonės daugiau išlaidauja, ir verslui lengviau", - svarstė I. Brezgienė.
Ji neneigė, jog kažkiek teks didinti bare-restorane parduodamo alkoholio kainas, tačiau to nenori daryti staigiai, tad kurį laiką teks susitaikyti su mažesniu uždarbiu.
Restorano "Meridianas" ir Friedricho pasažo vadovas Aidas Kaveckis "Vakarų ekspresui" sakė, jog sprendimai dar nepriimti, bet panašu į tai, jog kainas reikės didinti.
"Neturime kitos išeities. Jei valstybė kelia akcizą, kompensuoti iš savo lėšų galės retas verslininkas", - svarstė pašnekovas.
A. Kaveckis neslepia neigiamo požiūrio į akcizo didinimą.
"Per 25-erius metus teko stebėti ir akcizo didėjimą, ir paties alkoholio brangimą. Tai atnešdavo tik daugiau šešėlio - kontrabandos suklėstėjimą ar perėjimą prie kitokių gėrimų", - sakė verslininkas.
Kam naudinga?
Kai kurie alkoholio gamintojai tvirtina, jog akcizo kėlimas lems dešimčių darbuotojų atleidimą. Pavyzdžiui, UAB "Švyturys-Utenos alus" jau paskelbė, kad reorganizuos gamybos ir logistikos padalinius Klaipėdoje ir iš dviejų (sezono metų trijų) pamainų liks tik viena. Atitinkamai sumažės ir logistikos padalinys Klaipėdoje. Iš viso planuojama atleisti 20 žmonių.
Panašius planus paskelbė ir Šiaulių alaus darykla "Gubernija". Ji iki vasaros ketina atleisti apie 10 darbuotojų iš dabar dirbančių 153 žmonių.
Mažųjų alaus daryklų asociacija savo pranešime spaudai tvirtino, kad tokie gamintojai kentės dar labiau, nes akcizas dažnai sudaro apie penktadalį pajamų, o sudėjus visus mokesčius išeina net trečdalis. Dėl to daugelis jų esą nebeturi apyvartinių lėšų, o šių srautų negali išlyginti net skolintais, nes bankai šiuos verslus dėl mokesčių naštos laiko rizikingais.
Asociacija yra įsitikinusi, kad tokia akcizų politika yra naudinga degtindariams, nes alkoholis aluje kainuoja 29 proc. brangiau nei degtinėje, o 2020 m. kainuos beveik dvigubai brangiau.
Tuo metu vyno pardavėjai mano, jog jų sąskaita išloš būtent alaus gamintojai.
"Nuo kovo už natūralios fermentacijos vynuogių vyno butelį teks mokėti net 53 euro centais daugiau - tai beveik 4 kartus daugiau nei pabrangs alus. Nors akcizas natūraliam vynui ir iki šiol buvo 2 kartus didesnis nei taikomas alui. Dvigubai didesnis jis išliks ir po kovo 1-osios. Žinodamas visa tai, nenustebčiau, kad dalis gyventojų, nebeišgalėdami nusipirkti natūralios fermentacijos vynuogių vyno ar kitokių mėgstamų gėrimų, pereis prie gerokai pigesnio alaus. Tad, matyt, ne veltui alaus pramonė labai rezervuotai kalba apie darbuotojų mažinimą - pardavimai, žiūrėk, gali net ir paaugti", - pranešime žiniasklaidai teigė vyno parduotuvės "Wine &Smile" vadovas Renatas Žemaitis.
Apklausa
Mečislovas
Aš esu prieš akcizo didinimą. Visi žmonės daugiau ar mažiau išgeriame. Kas šiaip, kas per šventes, o dabar vėl mokėti brangiau... Man atrodo, jog pasakos ta kova su alkoholiu, nes kiek tokių kampanijų buvo, visi kaip gėrė, taip ir geria.
Ramunė
Nesidomėjau, kaip keisis kainos. Nemanau, kad kainų didinimas padės. Kas gėrė, tas ir gers, nes, pavyzdžiui, juk ir cigaretės labai brango, bet neatrodo, kad būtų rūkoma mažiau. Akcizo didėjimo savo pinigine nepajusiu, nes tai man nėra labai reikalinga ir dažnai perkama prekė, o iš anksto tikrai nieko nežadu pirkti.
Eugenijus (fotografuotis atsisakė)
Girdėjau apie akcizo didinimą. Gerai - prakus pilstukininkai, kontrabandininkai. Manau, kad tokios priemonės nepadės - kiek tokių kainų kilnotojų kasmet buvo. Asmeniškai man jau nusispjaut - jei pakeltų alkoholio, bet sumažintų duonos, sviesto ir dešros kainas, būtų kita kalba. Bet jei jie kelia alkoholio kainą, kyla ir maisto, šilumos, visų paslaugų, o dabar ir šiukšlių išvežimo kainos. Jie nori tik daugiau pelno.
Ilona
Apie kainų didėjimą neteko girdėti. Net neįsivaizduoju, ar kažkas pasikeis. Pati labai retai vartoju, tai man įtakos dėl tų kelių centų nebus. Galbūt surinks į biudžetą daugiau pajamų. Kažkam, aišku, bus blogai, nes yra tokių, kuriems tai kasdienė prekė.
Steponas
Girdėjau apie tai. Asmeniškai manęs nepalies, nes nerūkau, o geriu retai ir labai simboliškai, dėl to finansiškai nenukentėsiu. Alkoholizmas yra daugiaplanė problema, kuri galbūt kyla ir iš to, jog žmonės nebeturi kito užsiėmimo ir kitaip gyvenimo nemato. Kas vartojo, tas vis tiek suras, kaip vartoti, galbūt ir nelabai oficialius būdus. Manau, jog kovojant su alkoholizmu reikėtų kompleksinių priemonių, galbūt net naujo blaivybės sąjūdžio, kaip vyskupo Valančiaus laikais. Svarbu ir moraliniai dalykai, nusiteikimas.
Ilona
Labai retai ir labai mažai vartoju, todėl man neturi jokios reikšmės tas brangimas. Kainų didinimas visada neigiamai priimamas dalykas, kad ir ką didintų, tai palies žmones. Bet mūsų žmonės turi išmonės, jie sugalvos, kaip prasimanyti pigiau. Galų gale į Lenkiją nuvažiuos, o kaimuose ir taip naminukę varo. Reikėtų galvoti plačiau - daugiau švietimo, renginių, užimtumo. Pavyzdžiui, kur vyresniam žmogui leisti laisvalaikį, be namų ir televizoriaus? Gal tos veiklos ir yra, bet jos nedaug ir labai trūksta informacijos, be to, žmonės, ypač vyresni, bijosi, todėl reikia ieškoti būdų visuomenę užimti kitokiais būdais.
Informacija
Delfi.lt užsakymu atliktos apklausos rezultatai parodė, kad 47,8 proc. respondentų savo elgsenos nepakeis ir toliau pirks tiek pat gėrimų. 17,7 proc. apklaustųjų nurodė, kad brangesnių gėrimų pirks mažiau, o daugiau kaip 15 proc. teigė, kad ieškos pigesnių alkoholio rūšių arba nelegalios produkcijos.
Rašyti komentarą