Savaitės pradžioje populiariausio 95 markės benzino kaina šoktelėjo iki 4,50 lito už litrą (Lt/l), taip pakeldama degalų kainos kartelę iki neregėtų aukštumų. Ekspertų tvirtinimu, tam įtakos turėjo ir geopolitiniai procesai, vykstantys Šiaurės Afrikoje bei Artimuosiuose Rytuose.
"Labiausiai reikėtų klausti mūsų didmenininkų gamyklos, kaip jie reaguos į tuos geopolitinius įvykius, vykstančius Libijoje, Šiaurės Afrikoje ir Artimuosiuose Rytuose. Pasak gandų, tai turės įtakos ir pasaulinei naftos kainai. Kalbama apie pasaulinės naftos kainos augimą. Savaime suprantama, kad mūsų didmenininkas į tai sureaguos. Didmeninės kainos kyla, o mes, kaip mažmenininkai, turėdami vienintelį pasirinkimą - didmenininkę "Orlen Lietuva", esame irgi nuo jos priklausomi. Gamyklos kainų augimas atsispindi ir mūsų degalinių švieslentėse", - antradienio popietę Eltai sakė Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius.
Pasak asociacijos vadovo, pastarosiomis dienomis viso pasaulio dėmesį atkreipę įvykiai Libijoje, kuri yra viena iš pagrindinių pasaulio naftos eksportuotojų kartelio narių, iššaukia tam tikrą nerimą pasaulinėse žaliavų biržose bei duoda pagrindo spekuliantams naftos prekybos biržose manipuliuoti kainomis.
"Naftos produktų kainas prognozuoti yra labai sudėtinga. Kaip tai atrodys ateityje - sunku prognozuoti, nes tie įvykiai perskelia iš vienos šalies į kitą šalį, o tos šalys yra susietos tarpusavyje su naftos gavyba. Aišku, norėtųsi, kad jos nurimtų, bet kaip tai bus, kaip tie geopolitiniai įvykiai susiklostys, prognozuoti yra sunku", - pažymėjo L. Vosylius.
Mažmeninių naftos produktų prekybos įmonių atstovas taip pat priminė, jog žiniasklaidoje pasirodę išvedžiojimai, kai 2007 m. pasaulinės naftos kainos buvo pasiekusios visų laikų rekordines aukštumas, Lietuvoje 95 markės benzino kaina buvo kiek didesnė nei 3,50 Lt/l, tik patvirtina, jog tuo metu mokesčių situacija buvo žymiai palankesnė tiek degalų vartotojams, tiek ir jų pardavėjams.
"Kainų augimas mūsų šalyje turint visai netoli kaimynes kaip Rusija ir Baltarusija tikrai nėra mums palankus, nes kuo čia degalų kainos bus didesnės, tuo daugiau jų ieškos alternatyvių degalų įsigijimo būdų, šiuo atveju - žvalgysis į trečiąsias šalis. Dėl per didelio akcizo tarifo benzinui, kuris yra 21 proc. didesnis nei galėtų būti, benzino rinka pastaruoju metu susitraukė 24 proc. Dėl tokio akcizo tarifo mes negalime lygintis net su Lenkija ir Latvija, nes tose šalyse benzinas yra pigesnis kartais net 30centų", - tikino L. Vosylius.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentui antrino ir naftos perdirbimo bendrovės "Orlen Lietuva" viešųjų ryšių direktorė Aurelija Trakšelienė, kuri pažymėjo, jog labiausiai Lietuvos naftos produktų kainas paveikė politiniai įvykiai Šiaurės Afrikoje ir Artimųjų Rytų šalyse bei Europos Sąjungos valiutos - euro kurso svyravimai JAV dolerio atžvilgiu.
"Naftos rinką ypač veikia žinios iš naftą išgaunančių ir jos tiekimu susijusių šalių. Pastarųjų dienų neramumai Libijoje, kuri yra naftos eksportuotojų kartelio OPEC narė ir turi didžiausias naftos atsargas Afrikos žemyne, dar labiau padidino įtaką regione. Tarptautinės agentūros „Platts" skelbiamos pagrindinių naftos produktų kainos Europoje, pagal kurias nustatomos didmeninės degalų kainos Lietuvoje, praėjusią savaitę kilo. Kainas įtakoja ir euro atžvilgiu stiprėjantis JAV doleris", - teigė A. Trakšelienė.
Rašyti komentarą