[CITATA]
Klaipėdos apskrities darbdavių asociacijos vadovas, Klaipėdos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pirmininkas Aras Mileška teigia, jog vieno recepto sėkmingai veiklai visoms įmonėms nėra, tačiau mano, jog svarbiausia peržiūrėti turimus išteklius ir galimybes, įtraukti kuo daugiau žmonių į savo verslo problemų sprendimą, nepamirštant savo įmonės darbuotojų.
Pranašumas - greitas persiorientavimas
Dienraštis "Verslo žinios" jau aštuntus metus sudaro sparčiausiai augusių įmonių - "gazelių" - sąrašą. Jame miltinės konditerijos gamintoja "Javinė" atsidūrė jau antrą kartą. Kepyklos apyvarta pernai siekė 17,6 mln. Lt - 24 proc. daugiau nei 2010 m. (14,2 mln. Lt). Siekdama patenkinti pirkėjų poreikius įmonė praėjusiais metais į Lietuvos rinką sėkmingai įvedė 10 naujų gaminių, o visuose prekybos tinkluose kartu sudėjus - 33 produktų atmainas, tai leido pardavimus Lietuvoje padidinti 13 proc.
"Tikslų siekti padėjo komandinis darbas, kolektyvo susitelkimas, taip pat kryptingas "Javinės" vertybių - pagarbos pirkėjui, darbuotojui, partneriui, puoselėjimas", - tvirtina įmonės vadovė Vitalija Freitakaitė.
Verslo konsultacijų įmonė "Grand Partners" sparčiausiai augusių įmonių sąraše atsidūrė, nes 2007-2010 m. pasiekė 290 proc. apyvartos didėjimą. Komentuodama sėkmingos veiklos priežastis, bendrovės valdybos pirmininkė Goda Aženeckaitė-Petravičienė pažymėjo, jog apčiuopiamų rezultatų davė strateginis planavimas, orientuotas į klientų poreikius.
"Be darbuotojų komandos strategija būtų bevertė", - teigė pokalbininkė.
Siuvimo paslaugas teikiančios bendrovės "Be-Ge Baltic", priklausančios švedų grupei, 2007-2010 m. apyvartos pokytis siekė 64,5 proc.
Anot įmonės direktoriaus pavaduotojos Vaidos Šapokienės, vienas iš sprendimų, padėjusių vystytis, buvo montavimo cecho įkūrimas, leidęs įmonei teikti ir baldų dalių, automobilių sėdynių aptraukimo, montavimo paslaugas. Optimizuoti procesus padėjo ir valdymo sistemos įdiegimas.
"Svarbu susitelkti ir ieškoti naujų pajamų gavimo būdų. Verslininkai privalo daug keliauti, susitikinėti, dalyvauti parodose, stebėti aplinką, mokytis. Smulkaus verslo pranašumas - galimybė labai greitai persiorientuoti. Tiesa, kartais smulkiam verslui reikia jungtis~ir kooperuotis norint išeiti į užsienio rinkas.
Lenkiu galvą prieš visus, kurie ryžosi įkurti savo verslą Klaipėdos mieste bei sugebėjo jį išlaikyti. Klaipėdos regione visas dėmesys nukreiptas tik į stambiąją pramonę, o parama smulkiajam verslui yra deklaratyvi. Lengviausiai sunkmetį išgyveno mažos gamybinės įmonės, orientuotos į eksportą, tačiau tokių įmonių yra labai nedaug. Įmonės, gaminančios iš vietinių žaliavų, savo produkciją eksportuojančios, yra perspektyviausios ir šiuo metu", - teigia A. Mileška.
Gelbėjo įvairūs sprendimai
V. Freitakaitė pasakoja, jog sunkmetį "Javinė" išgyveno palyginti neblogai, nes, traukiantis Lietuvos konditerijos gaminių rinkai, pirkėjų ieškojo kitose šalyse, didino eksporto apimtis. Eksportas 2011 m. augo 32 proc. Pagrindinės įmonės eksporto rinkos - Vokietija, JAV, Anglija, Airija ir kitos Europos šalys.
"Išlaikyti veiklos apimtis, neatleisti darbuotojų, nemažinti atlyginimų padėjo būtent eksporto plėtra. Mūsų gaminiai pasiekė net Australiją, Kanadą, JAV", - teigia įmonės vadovė.
"Be-Ge Baltic" direktoriaus pavaduotoja V. Šapokienė pastebi, jog sunkmečiu reikėjo labai daug dirbti, kad apyvarta ne kristų, o padidėtų. Atitinkamai augo ir eksportas, nes įmonė eksportuoja kone 100 proc. savo produkcijos. Pagrindinės eksporto rinkos - Skandinavijos šalys.
"Nuolatinių darbuotojų neatleidome. Vienas iš sprendimų, padėjusių neblogai išgyventi sunkmetį, buvo darbo laiko trumpinimas. Tokiu būdu, žinoma, šiek tiek sumažėjo darbuotojų atlyginimas, tačiau, kita vertus, žmogus mažiau dirbo. Valandos įkainių nemažinome. Toks sprendimas padėjo, kai rinkos atsigavo, užsakymų padaugėjo, nereikėjo ieškoti naujų darbuotojų, tiesiog grįžome prie įprasto darbo laiko", - pasakojo V. Šapokienė.
Konsultacijų bendrovė "Grand Partners", kurios didžioji klientų dalis yra Lietuvoje, sunkmetį numatė ir jam ruošėsi, tačiau, skirtingai nei dauguma, netaikė vien taupymo politikos.
"Mūsų taktika buvo sutelkti visų darbuotojų pastangas į pardavimus tiksliniam klientų segmentui. Strategija pasitvirtino, gebėjome ne tik išgyventi, bet ir stipriai paaugti. Tiesa, teko keisti įmonės pardavimų padalinio struktūrą, nes su smulkesnėmis ir vidutinio dydžio įmonėmis dirbančių vadybininkų tiesiog nebereikėjo", - dalijasi patirtimi G. Aženeckaitė-Petravičienė.
Sėkmės pagrindas - požiūris į darbuotoją
A. Mileška mano, jog tinkamas atlygis jau nebėra pakankama motyvacija darbuotojui: "Norint pasiekti geresnių rezultatų, o kartais siekiant išlaikyti esamus rezultatus, reikia ieškoti naujų motyvavimo priemonių, tačiau eksperimentuoti nepatarčiau, geriau pasidaryti mažą tyrimą savo įmonėje ir išsigryninti efektyviausias."
"Žmogui labai svarbu žinoti, kad jis yra reikalingas, gerbiamas. Stengiamės pažymėti, apdovanoti darbuotojus svarbiomis progomis. Pavyzdžiui, kai sukanka 10, 15, 20 ar 25 metai nuo tos datos, kai žmogus pradėjo dirbti mūsų įmonėje. Didžiuojamės, jog daugiau nei pusė mūsų darbuotojų įmonėje dirba ilgiau nei 10 metų", - sakė "Javinės" vadovė.
"Be-Ge Baltic" taip pat gali pasigirti nežymia nuolatinių darbuotojų kaita.
"Sunkmečiu darbuotojai sutiko mažinti darbo valandas, dėl to esame dėkingi. Skatiname žmones tobulėti, rengiame įvairius mokymus, kiekvienais metais organizuojame ekskursijas, iškylas, renginius. Koncerno simboline dovanėle, sidabriniu "Be-Ge" ženkleliu, apdovanojame dešimt ir daugiau metų įmonėje išdirbusius darbuotojus", - pasakoja V. Šapokienė.
Pasak "Grand Partners" vadovės, motyvuojant darbuotojus, svarbu sukurti sveiką atmosferą, pagrįstą elementariu žmoniškumu.
"Gerbiame kitokią nuomonę, idėjas, net asmenines savybes, tai ne tik įdomu, bet ir naudinga verslui. Įtraukiame žmones į įmonės strategijos kūrimą, deleguojame užduotis, tačiau sprendimus leidžiame priimti patiems. Darbuotojus ugdome ne tik investuodami į mokymus, bet ir koučingo metodu. Siekiame, kad kiekvienas komandos narys darytų tai, ką išmano geriausiai. Žinoma, be sąžiningo piniginio atlygio ir kitų esminių darbo sąlygų visa tai nebūtų veiksminga", - teigia G. Aženeckaitė-Petravičienė.
Sparčiausios Vakarų Lietuvos "gazelės"
"Tvintransus" (transporto paslaugos, pardavimų pokytis 2007-2010 m. - 368,48 proc.)
"Grand Partners" (verslo konsultacijos, vadovų ugdymas - 290,48 proc.)
"Kretingos maistas" (maitinimas - 137,22 proc.)
"Print-it" (knygų minkštais viršeliais spausdinimas - 125,44 proc.)
Baidarių centras (vandens kelionių inventoriaus prekyba ir nuoma - 101,51 proc.)
"Žemaitijos lokys" (maitinimas - 89,7 proc.)
"Be-Ge Baltic" (siuvimas, komponentų montavimas pagal užsakymus - 64,53 proc.)
"Knitas" (trikotažinių gaminių gamyba - 63,35 proc.)
"Norlander Zeelandia" (margarino ir konditerinių riebalų gamyba - 47,48 proc.)
"Komstrata" (inžinerinių tinklų statyba - 45,62 proc.)
"Harig Baltic cool" (nebuitinių šaldymo įrengimų prekyba, paslaugos - 42,04 proc.)
"Euroratas" (prekyba padangomis - 41,84 proc.)
"Autotrekas" (automobilių dalių prekyba, paslaugos - 34,91 proc.
Rašyti komentarą