Vairuotojui - matomi ir nematomi stebėtojai

Vairuotojui - matomi ir nematomi stebėtojai

Sena vairuotojų liaudies patarlė byloja: svarbiausia automobilio detalė yra tarpinė detalė. Tarpinė tarp vairo ir sėdynės - būtent pirma nuo jos priklauso eismo saugumas.

Problema ta, kad ši tarpinė detalė nėra tobula. Ji gali būti išsiblaškiusi. Ji gali kalbėti telefonu. Elgtis agresyviai. Kentėti nuo pagirių. Būti mieguista.

Seks vairo judesius

Tačiau technikos progresas tam ir yra, kad būtų patobulintas žmogaus gyvenimas, prie vairo - taip pat. Vašingtono universiteto (JAV) atstovai sukūrė naują žmogaus nuovargio sekimo sistemą, skirtą apsaugoti jį nuo užmigimo prie vairo pasekmių.

Pasak išradimo autorių, ligšiolinė vairuotojų nuovargio stebėjimo įranga, dažniausiai paremta vaizdo kamerų veikla, yra pernelyg sudėtinga ir brangi, be to, netobulai veikia tamsoje, apsnigtuose ir eismo juostomis nepažymėtuose keliuose.

Tad jie pasiūlė naują koncepciją - sekti ne tik kelią, o ir vairuotojo rankų padėtį ant vairo. Specialus jutiklis seka jų judesius ir "pastebi", kada vairuotojas ima snausti.

Universitete buvo atlikti ir atitinkami eksperimentai. 29 dalyviai simuliavo 10 dienų pamaininio naktinio darbo režimą. Jie kiekvienos pamainos metu 4 kartus po pusę valandos sėsdavo prie aukštos kokybės automobilio simuliatoriaus vairo. Simuliatorius fiksavo 87 skirtingus parametrus - pradedant važiavimo greičiu, automobilio padėtimi kelyje ir pan.

Surinktų duomenų analizė parodė, jog mieguistumo būsenos artėjimą geriausiai "atspėja" judesių vairu įvairovė ir automobilio padėties eismo juostoje kitimas. Tyrimu įrodyta, kad vairo padėties kitimo duomenys dar ankstyvose stadijose "nuspėja" mašinos padėtį kelyje.

Naujoji stebėjimo sistema nėra brangi, ir gali būti nesudėtingai sumontuota tiek gaminant automobilį, tiek vėliau, kaip papildoma įranga.

Atpažins savą

Vis dėlto dauguma gamintojų, vystančių technologijas toje pačioje srityje, remiasi vairuotoją stebinčių vaizdo kamerų principu. Pavyzdžiui, tokią sistemą šiuo metu toliau tobulina "Volvo" kompanija. Vaizdo kameros seka ne tik vairuotojo žvilgsnio kryptį, bet ir fiksuoja ir tokias detales, kaip akių atmerkimo laipsnis ar galvos pakreipimas.

Besiremdama šiais bei išorės stebėjimo duomenimis elektronika gali padėti išvengti avarinės situacijos, pavyzdžiui, sumažindama greitį iki priekyje važiuojančio automobilio, jei pats vairuotojas nesiima jokių veiksmų.

"Kai automobilis pats sugebės "suprasti", kad vairuotojas praranda dėmesio koncentraciją ir kontrolę, šiandien jau montuojamos kitos saugumo sistemos galės veikti dar efektyviau - jos bus aktyvuojamos anksčiau", - paaiškino projekto vadovas Peras Landforsas (Per Landfors).

Beje, papildoma kamerų funkcija - vairuotojo atpažinimas: mašina atpažins, kad į ją įlipo savininkas, ir padės būtent pagal jo įpročius sureguliuoti visus parametrus - pradedant mėgstama radijo stotimi, sėdynės padėtimi ir baigiant pakabos ar transmisijos nustatymais.

Pamosuok jutikliui

O štai kompanijos "Harman" inžinieriai nuėjo dar toliau - jie kuria sistemą, kuri įvairias automobilio sistemas leis valdyti mimikos ir gestų pagalba, panašiai, kaip žaidžiama "Xbox" priedėliu. Tokia įranga, kūrėjų teigimu, serijiniuose modeliuose gali pasirodyti jau po 2-3 metų.

Technologijos pagrindas - ant prietaisų skydelio montuojamas infraraudonųjų spindulių jutiklis, sekantis vairuotojo judesius ir duomenis perduodantis kompiuteriui. Šis savo ruožtu žmogaus judesius priskiria vienai ar kitai komandai.

Sistemą galima suderinti taip, kad, pavyzdžiui, mirksėjimas akimi reikš radijo įjungimą ar išjungimą. Galvos posūkiais galima susieti su, sakykime, garso didinimu ar mažinimu, kitos dainos ar radijo stoties įjungimu. Telefono ragelio paėmimo gestas aktyvuos mobilųjį telefoną, o abonento numeris bus renkamas jį tiesiog nurodžius balsu. O rankos judesiai aukštyn ar žemyn ties pavarų svirtimi reikštų norą padidinti ar sumažinti klimato kontrolės įrangos temperatūrą. Ir panašiai.

Inžinierių teigimu, kompiuteris sugeba atskirti tikslinius judesius nuo atsitiktinių. Maža to - sistemą galima suderinti kiekvienai šaliai atskirai, atsižvelgiant į nacionalinius elgesio prie vairo ar elgesio apskritai ypatumus.

Pagrindinis tokios sistemos uždavinys - kuo mažiau atitraukti vairuotojo dėmesį nuo kelio. Tik ar nebus taip, kad vairuotojui gestikuliavimai ar galvos sukinėjimas maišys dar labiau nei paprastas prisilietimas ranka prie garso aparatūros mygtuko? Ir ar nepadaugės avarijų skaičius Italijoje ar Ispanijoje?

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder