Taisyklių autoriai susipainiojo?
Kretingos rajono vaikai į mokyklas yra vežami įvairiu transportu: mokyklos turi 18 autobusų – 10 specialiųjų mokyklinių geltonųjų ir 8 paprastus. Be to, mokinius dar veža Autobusų parko autobusai bei privatūs vežėjai.
„Pagal Kretingos rajono tarybos sprendimą, privatūs vežėjai veža tik tais maršrutais, kuriais neveža Autobusų parkas arba kai nesutampa mokinių neformaliojo ugdymo laikas“, - patikino Kretingos rajono Švietimo skyriaus vyriausiasis specialistas Antanas Sungaila.
Kelių eismo taisyklių 200 punktas skelbia, jog vaikus vežančio mokyklinio autobuso ir transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais salone turi būti vienas suaugęs lydintis asmuo, ne jaunesnis kaip 21 metų. Mokinius vežant mokykliniu autobusu, lydinčiojo asmens funkcijas gali atlikti vairuotojas.
„Kelių eismo taisyklės skelbia, jog nuo šiol prie mokyklinių autobusų priskiriami ne tik tradiciniai geltonieji autobusiukai, bet ir kitos spalvos autobusai, kuriais vežami vaikai į švietimo įstaigas ir atgal pagal sutartis, sudarytas su vežėjais, ir kurie pažymėti vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais, - pažodžiui taisykles citavo ilgametis vairavimo mokytojas. - Aiškiai pasakyta, kad ir kitos vaikus vežančios transporto priemonės privalo turėti skiriamuosius ženklus ir jose privalo būti lydintysis asmuo. Tai yra pati neaiškiausia naujovė, ir kaip ši situacija bus išspręsta, nežinau. Kai kaimuose naikino mokyklas, mūsų neklausė, kaip geriau išspręsti vaikų pavėžėjimą“.
Švyturėliams – tūkstančiai litų
Įprastas skiriamasis vaikus vežančios transporto priemonės ženklas yra 2 žmogiukai raudonai apvestame geltoname fone. Tačiau pagal naujas taisykles kampuose turi būti įrengti keturi švyturėliai su mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, kurie privalo būti įjungti įlaipinant ir išlaipinant vaikus.
Visi mokykliniai autobusai, anot A.Sungailos, jau yra paženklinti švyturėliais. Tai nepigiai kainavo mokykloms: 4 švyturėliai vienam autobusui – 1 tūkst. 300 Lt. Iš viso švyturėliams su jų įmontavimu buvo išleista 38 tūkst. Lt.
„Švyturėliai su specialiomis relėmis buvo užsakyti ir atgabenti iš Vokietijos Švietimo ministerijos užsakymu. Juos montuoti turi teisę tik specialias licencijas turinčios įmonės, - mūsų rajono mokyklos daugiausiai pasinaudojo Klaipėdos servisų paslaugomis“, - pabrėžė A.Sungaila.
Vairuotojai, artėjantys prie sustojusios ir vaikus laipinančios transporto priemonės su įjungtais švyturėliais bei specialiu kelio ženklu, nuo šiol privalo sulėtinti greitį, o prireikus ir sustoti, kad praleistų vaikus bei juos lydintį asmenį. Tas asmuo per kelią privalo palydėti jaunesnius kaip 10 metų vaikus.
„Mokyklose mes išsprendėme lydinčiojo asmens problemą – vaikus palydi šviesą atspindinčią liemenę dėvintis mokytojo padėjėjas. Kitose mokyklose, kur nėra mokytojo padėjėjo pareigybės, vairuotojas pasirašo sutikimą, kad pats palydi vaiką per gatvę“, - patikino A.Sungaila.
Nėra vien vaikus vežantis transportas
Su R.Vizgaudo nuomone, kad privačių vežėjų bei Autobusų parko autobusai gali būti priskiriami prie vaikus vežančių transporto priemonių, nesutiko nei Kretingos rajono savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus vyriausiasis specialistas Antanas Viskontas, nei Kretingos autobusų parko vadovas Ramūnas Korsakas.
„Mūsų autobusai yra maršrutiniai, ir atitinkamais maršrutais veža keleivius, tarp jų - ir vaikus. Jei privatų vežėją samdytų tik vaikus vežioti, tuomet privalėtume turėti skiriamuosius ženklus bei pasirūpinti lydinčiuoju asmeniu“, - tvirtino A.Viskontas.
Panašiai mano ir R.Korsakas: „Autobusų parko transportas nėra specialiai skirtas vaikams vežioti. Ligi šiol neturime jokio teisinio išaiškinimo, kad mūsų įmonei privalu vykdyti naujus nurodymus“.
R.Vizgaudas įsitikinęs, jog taisyklės taip smulkiai neišskirsto vaikus vežančių transporto priemonių, o atsitikus nelaimei, vairuotojui tektų skaudžiai atsakyti. „Protingi tėvai nelaimės atveju iš jo prisiteistų milijonus“, - mąstė jis.
Verslo dalykai – ne patrulių rūpestis
Naujosios taisyklės taip pat reikalauja, kad vyresni kaip 3 m. vaikai autobuse prisisegtų saugos diržus, - už tai atsako vairuotojas. „Tai vėlgi prasilenkia su sveika logika: vairuotojas privalo žiūrėti į kelią, o ne vien į vaikus autobuso salone. Pradinukas, prieš pajudant autobusui, gali būti užsisegęs diržą, bet nežinia, kas jam gali šauti į galvą, autobusui pajudėjus. O nelaimės atveju vėlgi būtų kaltas vairuotojas“, - tvirtino R.Vizgaudas.
Nuo šiol vaikai ligi 9 – 10 m., kol jų ūgis nesieks 135 cm, ir lengvuosiuose automobiliuose privalės važinėti tik specialiose sėdynėse, pritaikytose jų svoriui bei ūgiui.
Kretingos rajono policijos komisariato patrulių būrio vadas Daivaras Dainavičius patikino, kad Kelių eismo taisyklių reikalavimai dėl saugaus vaikų vežimo yra sugriežtinti pagal Europos Sąjungos reikalavimus. „Iš pradžių į pokyčius reaguosime nuosaikiai. Specialiųjų kėdučių reikalavimas, manau, kažkam yra nemažas biznis. Bet verslo reikalai – ne patrulių darbas. Neimsime gi mes kelyje vaiko sverti ar matuoti. Svarbu, kad vaikas važiuotų saugiai prisegtas“, - tvirtino jis.
Už mokinių saugumą kelyje, jo manymu, bet kokiu atveju atsakingas vairuotojas. „Per teorijos egzaminą yra netgi toks klausimas: kas kiek laiko vairuotojas privalo žvilgtelti į galinį veidrodėlį. Atsakymas – kas 5 sekundes. Tai galioja ir stebint autobuso saloną – vairuotojas privalo matyti, kas jame vyksta. Jeigu neįstengia stebėti kelio ir įsitikinti, kad veža vaikus saugiai, vadinasi, jis netinka tam darbui“, - samprotavo D.Dainavičius.
Rašyti komentarą