Tai, beje, varžybos, kurių paskutinį turą T. Vaitkus laimėjo 2013 metais. Bet šįkart pokalbis su dviračių sporto veteranu - ne apie lenktynių podiumo laiptelius, o apie amžinąsias vertybes - eismą (žinoma, ir dviračių) bei jo saugumą.
Kuo dažniau naudojatės - automobiliu ar dviračiu? Nors gal teisingesnis klausimas būtų toks - kuo daugiau esate įveikęs kilometrų - automobiliu ar dviračiu? - "Vakarų ekspresas" paklausė T. Vaitkaus.
Be abejo, daugiau naudojuosi dviračiu. Ir kilometrų, manau, tikrai esu daugiau nuvažiavęs dviračiu nei mašina. Kažkada kažkas atsitiktinai paklausė, ar esu skaičiavęs, kiek kilometrų esu numynęs dviračiu. Apytiksliai suskaičiavau, kad "kojose turiu" jau apie pusę milijono kilometrų. Ne visi automobiliai po tiek atlaiko.
Apie pavojingą lenkimą
O kaip esate įpratęs žiūrėti į eismą - dviratininko akimis ar įprasto automobilio vairuotojo?
Aišku, kada vairuoju automobilį, tai ir elgiuosi kaip važiuodamas automobiliu. Tik štai esu save pagavęs, jog kartais vietoje to, kad pažiūrėčiau į galinio vaizdo veidrodėlius, tiesiog atsisuku atgal - ant dviračio tokių prietaisų kaip ir nėra :) - arba atsisuku, kai noriu dar kartą pasitikrinti, ar manęs tikrai kas nors nelenkia ir ar saugu persirikiuoti.
Pabandykime panagrinėti abu požiūrius. Kas jums, kaip dviratininkui, nepatinka vairuotojų elgesyje?
Labiausia nepatinka, kai yra visiškai tuščias kelias, o automobilis aplenkia vos keliasdešimt centimetrų nuo tavęs. Tai ne tik nepagarba dviratininkui - dažniausia tai būna kaip įspėjimas ar pagąsdinimas. Maždaug toks: "Aš sunkesnis, stipresnis, greitesnis, ir tau čia ne vieta." Dažniausia tai būna autobusų, maršrutinių mikroautobusų ir sunkvežimių vairuotojai. Šitą patiriu kasdien per treniruotes.
Ir atvirkščiai - ką dviratininkai daro neteisingai kelyje (gatvėje) ir už ką susilauktų kritikos iš jūsų, kaip automobilio vairuotojo?
Susilauktų tik tokiu atveju, jei pavojingai vingiuotų,važiuotų be rankų ir jei važiuotų toliau nuo šalikelės nei reikia.
"Kol neįvyksta nelaimė..."
Yra dar viena eismo dalyvių kategorija - pėstieji, tiksliau, pensininkai, mamos su mažais vaikais ar vežimėliais ir šunis vedžiojantys asmenys. Kodėl jie, jūsų nuomone, taip yra pamėgę dviračių takus?
Todėl, kad ant šaligatvio jie jaučiasi saugūs ir žino, kad automobilis jų nepalies, o dviratininkų jie dažniausiai nelaiko pavojaus šaltiniu. Kol nesusiduria ir neįvyksta nelaimė...
Ir apskritai - kodėl, jūsų nuomone, mūsų šalyje yra tokia didelė priešprieša tarp šių trijų eismo dalyvių grupių, kodėl tiek mažai tarpusavio pagarbos ir supratimo?
Todėl, kad mūsų šalyje dviratis dar tik neseniai buvo pradėtas daugiau naudoti, ir tie, kas juo nevažinėja, nesupranta, kad tai yra lygiavertė transporto priemonė. Jei pažiūrėtume į kitas šalis - Belgiją, Olandiją, Daniją ir panašiai, pamatytume, kad ten vaikai nuo mažens važiuoja dviračiu - į vaikų darželius, mokyklas, važiuoja studentai, kiti jauni žmonės. Todėl, kai žmogus pats nuvažiuoja daug kilometrų dviračiu vaikystėje ir toliau jį naudoja kaip transporto priemonę, po to sėdęs prie automobilio vairo gerbia dviratininkus. Kitaip sakant, elgiasi taip, kaip norėtų, kad būtų elgiamasi su juo.
Vis dėlto manau, kad mūsų šalyje tai tik laiko klausimas - nes važiuojančių dviračiais tikrai daugėja.
Ispanijoje netgi egzistuoja specialus kelio ženklas, nurodantis, kad dviratį aplenkti kelyje reikia iš šono laikantis 1,5 metro atstumo. Ar ne laikas imtis žygių, kad toks ženklas būtų įteisintas ir Lietuvos kelių eismo taisyklėse?
Aš - tik už šį ženklą, nes tada išsispręstų dviratininkų saugumo kelyje problema, o ir pėstieji būtų saugūs, nes daugiau dviratininkų išdrįstu važiuoti gatve, o ne šaligatviu.
Apie pamokas autobusų vairuotojams
Karas keliuose - ar turite receptų, kaip jį nugalėti?
Vienintelis būdas, manau, yra paprasčiausia pagarba vienas kitam kelyje ir supratingumas.
Klaipėdos valdžia deklaruoja, kad tai - draugiškas miestas dviratininkams. Ką, pavyzdžiui, patartumėte tiems dviratininkams, kurie bijo važiuoti jiems skirta "A" juosta Herkaus Manto gatvėje?
Aš asmeniškai nematau ten problemos, nes visada važiuoju gatve šalikelėje ir esu pripratęs būti eisme. Bet, kaip ir sakiau, pas mus tikrai didelė problema yra autobusų ir maršrutinių autobusiukų vairuotojai. Autobusai labai dažnai mėgsta prispausti dviratį prie šaligatvio, o mikroautobusai aplenkę dar ir kerta per stabdžius, pavyzdžiui, norėdami paimti ar išleisti keleivį. Aš net nenoriu įsivaizduoti, kaip jaučiasi turistai, kurie atvažiuoja vasarą pas mus su dviračiais. Todėl man labai norėtųsi vieną dieną pasodinti kelis ar daugiau autobusų vairuotojų ant dviračio ir leisti jiems pajusti tą patį, ką jaučia dviratininkai. Manau, po tokių pojūčių tikrai dingtų noras taip elgtis.
Viršyti greitį dviračiu - nesunku
Kas gali užtikrinti didesnį dviratininkų saugumą - jiems skirta geresnė infrastruktūra, kitų eismo dalyvių atsargumas ar patys dviratininkai savo atsakingesniu elgesiu?
Manau, tik švietimas ir laikas, per kurį vis daugiau ir daugiau žmonių sės ant dviračio.
Turbūt sutiksite, kad tobulų žmonių nėra. Kokie minusai? Kokius KET punktus pažeidinėjate?
Dviratininkai dažniausia pažeidinėja taisykles nestodami prie šviesoforų ir perėjų. Tai, manau, didžiausias nusikaltimas - mūsų, kaip dviratininkų. Taip, mums gėda!
Teko girdėti istoriją, kad kartą Klaipėdoje, važiuodamas dviračiu, buvote sustabdytas policijos už... greičio viršijimą. Tai tiesa ar mitas?
Taip, buvo toks atvejis :) Greitis tikrai buvo didelis - pavėjui su sportiniu dviračiu nėra sunku pasiekti ir 60 kilometrų per valandą greitį. Bet buvau sustabdytas policininkų už tai, kad važiavau antra juosta, nes lenkiau lėčiau judančius automobilius. Žinia, dviračiams negalima važiuoti antra juosta, o apvažiuoti kliūtis galima, tad pabendravę su policininkais lengvai pasiginčijom, pasijuokėme ir draugiškai išsiskirstėme.
ANKETA
Tomas Vaitkus, profesionalus dviratininkas. Amžius - 34 metai. Vairuotojo pažymėjimą gavo būdamas 18-os, "turbūt kaip ir daugelis". Ilgesnį laiką naudoti automobiliai: "Dauguma mano auto buvo BMW, bet buvo ir "Audi", ir "Volkswagen". O dviračių tai labai jau nepasirinksi - kokius duodavo komanda, su tokiais ir važiuodavau." Už KET pažeidimus baustas ne kartą, dažniausiai - už greičio viršijimą ir nepratęstą stovėjimo apmokėjimą.
Rašyti komentarą